Range Rover TVD8

Provkörning av Range Rover TDV8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nästa år på herrgården är inte bara räddat. Det kommer att bli bättre än någonsin. Om bara årets skörd ger nog med överskott så det räcker till en Range Rover av 2011 års modell, vill säga.

Ska sanningen fram tappar 40-årsjubilaren mark hos de klassiska herrgårdsägarna. Den ursprungliga Range Rover-köparen med tweed-kavaj och gods är ett utdöende släkte. Nya tider betyder nya kunder, och mest köpsug kommer från välfyllda plånböcker i öst. Störst efterfrågan finns i Ryssland, men Kina är en kraftigt växande marknad med hela 134 procents försäljningsökning under förra året.

De nya köparna har tvingat fram ett nytänkande hos det numera britt-indiska företaget. Range Rover går sakta men säkert från att vara en bil som föraren själv sitter bakom ratten i till ett transportmedel där ägaren förväntas sitta i baksätet med chaufför bakom spakarna. 4-zons klimatanläggning och individuellt elektrisk inställning av ytterplatserna i baksätet talar sitt tydliga språk. I toppmodellen Autobiography kan ägaren äntligen njuta av ett läderklätt innertak ...

Läder i all ära, men inför 2011 sitter den största nyheten gömd under motorhuven. Den gamla 3,6-liters dieselmotorn har fått lämna plats åt en 4,4-liters V8. Som brukligt ger den nya kraftkällan mer kraft till lägre dieselförbrukning. Tillsammans med den nya åttastegade automatlådan är driv-linan en klippa. Motorns 313 hästkrafter och 700 Nm trollar bort de 2 800 kilona förbluffande väl, samtidigt som förbrukningen enligt faktabladet är 0,94 liter per mil i blandad körning.

Den enkla interiördesignen med stora och tydliga knappar känns sund, men märket vill både behålla sin tidslösa design och samtidigt möta kundönskemål om en mer avancerad framtoning. Det blir lite av en identitetskris där den heldigitala instrumenteringen inte riktigt lirar tillsammans med de utsökta trädetaljerna.

Utvecklingsavdelningen  behöver lära sig att kombinera klassiskt med modernt på ett snyggare sätt. Men oavsett vem Range Rover riktar sig till är det fortfarande en makalöst bra bil.

range rover tdv8

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 8-cyl V-motor längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84,0/98,5 mm, cylindervolym 4 367 cm3. Max effekt 313 hk (230 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring med automatisk nivåreglering, krängningshämmare fram och bak. Individuell upphängning i subframe fram och bak. Dubbla A-armar bak.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/55 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 288, längd 497, bredd 203, höjd 187, spårvidd f/b 163/163. Tjänstevikt ca 2 810, maxlast ca 320, max släpvikt 3 500. Tank 105 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 994–2 099 liter

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h. -Acceleration 0–100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,15 landsväg 0,82, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 253 g/km.

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 3 år.

Skatt

8 364 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!