Det är ju inte riktigt så att det går någon nöd på dig. Eller övriga i hushållet för den delen. Men svångremmen behöver dras åt ibland, om än inte annat så för syns skull. Grannarna bluddrar fortsatt förbi din inhägnade insynsskyddade strandtomt med sina V8-försedda jättesuvar även om antalet Tesla, hrmpf.., ökar starkt i antal.
Själv har du fallit pladask för Range Rover. Ända sedan första modellen kom 1970 har du varit märket troget. Lika trogen som din välhängda Barbour-jaktrock. Vi förstår dig. Har man råd och kört fast i invanda hjulspår så är Land Rovers lyxskepp knappast jordnötter, tvärtom.
Med Velar-modellen ville man återta lite av den lyxiga aura som en gång grundlade Range Rover-varumärket. Med snobbig design och prislapp i det blå har särlingen sålt i låga antal i Sverige. Och i resten av världen. Velar hamnar mellan Range Rover Sport och den större ur-Rangen, samtidigt som den mindre Evoque har blivit den verkliga uppstickaren. Att senaste Evoque är snubblande lik Velar kan nog reta en och annan herrgårdsherre.
Än så länge har Velar inte fått ta del av Range Rovers senaste laddhybridteknik som finns till både stora ur- samt den mer kompakta Sport-modellen. Däremot erbjuds två snålare 2,0-liters fyrcylindriga dieselvarianter (D180/D240). Största dieseln D300 kompletteras nu med D275, på sikt kommer dock D300-varianten fasas ut men i nuläget finns alltså nischprodukten Velar med fyra dieselalternativ! Plus en tvåliters bensinare (P300). Utomlands finns även en mindre (P250) och en större kompressormatad V8 (P550).
I USA har myndigheterna gått hårt fram med CAFE-reglementet (Corporate Average Fuel Economy) och i EU skärps kraven för biltillverkare 2021 vilket innebär att de gemensamma utsläppen måste ner. Utsläppsmässigt skiljer det ändå ytterst lite mellan D300 och D275, det är mest vid fullgasacceleration och högfartskörning på Autobahn som toppeffekten kommer att saknas. Eller inte alls.
Små finjusteringar gör också att Velar, som debuterade våren 2017, nu har de senaste aktiva säkerhetspaketen från Land Rover. Men fortsatt tycker vi att filhållarassistenten är för vinglig för att komma från en premiumtillverkare. Avläsningshastigheten och reaktionerna i systemen är fortsatt i sävligaste (farligaste) laget. Bäst går faktiskt Velar D275 med en aktiv förare bakom ratten – med avslagna system. Då lever den välbalanserade chassidynamiken och mustiga drivlinan upp ordentligt.
Den lägre körställningen hos Velar är inte lika högtidlig som hos mer klossiga Range Rovers men bidrar till den fasta körglädjeskänslan. Man behöver upplysningsvis inte köra fort eftersom hela konstruktionen kickar tillbaka i form av stor personlighet och mekanisk soliditet. Den fräsiga exteriören förtas lite av de blandade inredningskvaliteterna interiört. Tunna plastkåpor och enkla materialval hör inte hemma i miljonkronorsklassen. Men det lär man sig säkert att leva med.
Range Rover Velar D275 SE
Pris: 859 900 kronor.
Motor: Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 275 hk (202 kW) mellan 3 500-4 250 r/min, max vridmoment 625 Nm mellan 1 500–2 500 r/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 265/45 R21.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 480, bredd 193, höjd 169, spårvidd f/b 164/166. Markfrigång (17) 21 (25). Tjänstevikt 2 232, maxlast 378, max släpvagnsvikt 2 500. På/av-körningsvinkel 27/27, rampvinkel 21. Vadningsdjup 65. Taklast 79. Tank 66. Bagagevolym (VDA-liter) 673-1 731 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,0 s, toppfart 218 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,02, medium 0,76, hög 0,67, extra hög 0,83, blandad 0,79 l/mil. CO2 208 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Skatt: 14 388 kronor per år de tre första åren, därefter 5 556 kronor per år.
Rivaler
BMW X6 xDrive 30d
Den verkliga Skogs-Bumsen. Finns med större värstingmotorer men den raka dieselsexan räcker till det mesta. Designen är vattendelare, men X6-köparna verkar njuta av sin vardag.
Pris: 725 000 kronor.
Jaguar F-Pace 30D AWD
Velar i andra kläder, F-Pace delar mycket av tekniken. Det som skiljer förutom design och uttryck är en något lättare känsla hos Jaguar.
Pris: 743 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.