Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Renault Captur E-Tech 160 Plug-in Hybrid

Den är liten, laddad och Renaults första laddhybrid. Renault Captur E-Tech är här och kommer med en del intressanta nyheter. Räcker det för att slå sig fram i laddhybriddjungeln?

Finns det något märke som tycks ha mer vattentäta skott mellan sin sportavdelning och övrig verksamhet? Ja, det skulle vara Nissan då som har sin GT-R i ena änden och Qashqai i den andra. Men hos Renault blir det tydligare. Fransmännen pratar gärna och brett om sitt Formel 1-stall och hur snabb Megane RS är runt Nürburgring. Bilarna de erbjuder oss vanliga dödliga heter dock Clio, Kadjar och Captur... Det är svårt att känna sig som Daniel Ricciardo i dem.

Nu lanserar Renault sin första laddhybrid – Captur E-Tech Plug-in Hybrid – och ja, det pratas förstås om Formel 1 nu också. Renault hävdar att hybridsystemet är utvecklat med erfarenheter man har dragit från Formel 1-bilarna, särskilt när det gäller bromskraftåtervinning i växellådan.

Den sexväxlade automatlådan i Captur laddhybrid kan liknas vid en så kallad dog box som ofta finns i riktiga racerbilar. Likheten ligger i att den saknar koppling. För att matcha motorns varv med hjulens och växellådans rotationshastighet används i stället en liten elmotor – en kombinerad startmotor/generator på 34 hästkrafter.

Elektronisk växelväljare ger fria designtyglar. Här frigörs förvaringsutrymme undertill. Foto: Glenn Lindberg

Har Renault äntligen lyckats nu? Har de fått in lite F1-känsla i Captur? Entusiastiskt ger vi oss ut på första provkörningen som utgår från Arlandastad och inser snabbt att... nej, det har de inte alls. Växlarna smäller inte i efter varandra, den känns mer som en steglös CVT-låda. Varför har de då gjort sig sådant besvär?

Enligt Renault behövs den här typen av växellåda för att laddhybriden alltid ska kunna starta och börja rulla på el utan att bensinmotorn behöver startas. Och mycket riktigt startar Captur på el, men i dag är det 20 grader varmt. När det är kallare, till exempel minusgrader, kommer bensinmotorn att behöva startas för att värma kupén. Captur saknar nämligen en separat värmepump, precis som Kias laddhybrider.

Bra körställning och snygg pekskärm. Bromskraftregenereringen har bara två lägen. Foto: Glenn Lindberg

Captur E-Tech har totalt tre motorer; en liten kombinerad startmotor/generator, en stor elmotor på 67 hk samt en bensinmotor på 91 hk. Den stora elmotorn och bensinmotorn driver på framhjulen. Elmotorn kan driva bilen ensam upp till 135 km/h, därefter måste bensinmotorn hjälpa till.

Bensinmotorn gör dock ingen hjälteinsats. Det här är en synnerligen träig sugmotor helt utan bottenvrid och effektpuckel som man helst inte använder. Vid full gas från låg hastighet gör bensinmotorn ingen större nytta, då är det främst elmotorns vridmoment som behövs.

Laddhybridens batteri kan laddas med upp till 3,7 kW effekt. Foto: Glenn Lindberg

Batteripaketet på 9,8 kWh är vätskekylt och ligger under baksätet där det tvingar bensintanken att maka på sig åt vänster och krympa till 39 liter. Laddningen ska räcka för upp till fem mils elektrisk körning. Med den så kallade Multi Sense-knappen på mittkonsolen kan man välja mellan olika körlägen, till exempel helelektriskt eller sportigt läge. Det sportiga läget är dock inte särskilt sportigt och när man trycker på knappen ligger Multi Sensemenyn kvar på den stora pekskärmen. Man måste aktivt trycka bort den för att få tillbaka den vy man hade innan, till exempel kartan. Irriterande!

Prismässigt hamnar Captur E-Tech farligt nära de större laddhybridkonkurrenterna Kia Niro och XCeed. Renault vill dock understryka att Captur är ensam om att vara laddhybrid i det kompakta suvsegmentet. Det må så vara, men ett prispåslag om 87 000 kronor jämfört med bensindrivna Captur TCe 155 är svårt att svälja för privatköparen. Som förmånsbil blir Renaults första laddhybrid däremot fördelaktig, men inte mer så än Kias motsvarigheter.

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Kia Xceed Plug-in Hybrid
Lite dyrare och får lite mindre miljöbonus än Captur. Men också rymligare och bättre att köra. 5,1 mils verklig elräckvidd. Ingen värmepump.
Pris: 369 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Toyota C-HR 1,8 Hybrid
Ingen laddhybrid, men väl en kompakt suv med fräck design, lågt pris och låga driftkostnader. Ett bättre val för privatköparen.
Pris: 262 100 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!