Renault Clio

Provkörning av Renault Clio

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 69/76,8 (82,7/93) mm, volym1 149 (1 998) cm3 Max effekt 75 hk/55 kW (172 hk/124 kW) vid 5 500 

(6 250) r/min. Max vridmoment 105 (200) Nm vid 3 750 (5 400) r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med elektronisk (hydraulisk) servo. Vändcirkel 10,3 (10,7) m.

Bromsar 

Skivor fram och trummor bak (skivor runt om). Låsningsfritt system. Nödbromsassistens (ej Clio Sport).

Hjul och däck

Fälgbredd 5,5 (6,5 ) tum av plåt (lättmetall) tum. Däck 175/65 R14 (195/45 R16V).

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 378, bredd 164, höjd 142, spårvidd fram/bak 141/139 (143/140) cm. Tjänstevikt ca 1 035 (1 110), max last ca 400 (375) kg. Tanken rymmer 50 liter.

Fartresurser 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 170 (220) km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,1 (7,3) s.

Bränsleförbrukning 

(fabriksuppgifter)

Stad 0,78 (1,12), landsväg 0,49 (0,63), blandad körning 0,59 (0,81) l/mil.

Frontfigur

Renault Clio tilltalar många men inte de yngre köparna.

Bara tre år efter introduktionen av Clio II är det dags för en moderniserad version. Det kan tyckas tidigt eftersom redan den redan tillhör eliten i småbilsklassen. Men konkurrenten Peugeot har lyckats lite för bra med 206:an för att Renault skall kunna sitta med armarna i kors och invänta nästa helt nya Clio.

Vad Peugeot har lyckats med är framför allt en tuffare formgivning som visat sig mer tilltalande i unga köpares ögon. Det är också främst formgivningen som är förändrad: Clio har fått ett mer markerat "underbett" och lånat drag från den nyligen presenterade prototypen till lyxbilen Vel Satis. Strålkastarna är större. Renault-emblemet också. 

Bakifrån tvingas betraktaren däremot titta både två och tre gånger för att upptäcka någon större skillnad jämfört med den hittillsvarande versionen.

Instrumentpanelen har fått en ny design som enligt formgivningschefen Patrick Le Quément har mer av substans, dynamik och kvalitetskänsla. Substansen och dynamiken får var och en läsa in själv men kvalitetskänslan brast åtminstone i flera av de bilar jag provkörde - lister som lossnade och sidofönster som inte förmådde dämpa vindbruset tillräckligt effektivt bådar inte gott men kan bero på att provbilarna var tidigt tillverkade exemplar.

Åtskilliga detaljer har ändrats i inredningen, en är att spärren för framstolarnas ryggstöd i tredörrarsversionen har flyttats högst upp och därmed är lättåtkomlig. En komfortdetalj jag uppskattade när det började duggregna under provkörningen var regnsensorn som gör att vindrutetorkarna aktiveras automatiskt. Bakrutetorkaren startar automatiskt när vindrutetorkarna är i gång.

Styrservon är elektrisk utom på sportversionen med tvålitersmotor. Där har man behållit den vanliga hydrauliska servostyrningen vilket kan ses som ett tyst medgivande att den konventionella tekniken i det här fallet är att föredra när det gäller att förmedla rätt vägkänsla via ratten. Styrningen i Clio Sport är fastare och lite tyngre, men jag upplevde inte styrningen i de andra bilarna som obehaglig.

Bromsarna har en så kallad panikbromsassistent som ger maximal bromseffekt under hela bromsningen även om trycket på pedalen minskar. Även i det här fallet har man avstått från att introducera nyheten på Clio Sport, där den intresserade föraren alltså ges tillfälle att själva finfördela bromsverkan.

Clio Sport har liksom tidigare 172-hästarsmotor, men programmeringen har ändrats så att vridmomentet blivit jämnare och motorn svarar bättre även på mellanvarv. Men det bästa vridmomentet finns uppe vid 5 400 r/min, så det krävs lite arbete med växelspaken för att locka fram det rätta rivet.

Men även om föraren är aggressiv förhåller sig chassit synnerligen godmodigt, Clio Sport är kort sagt urkul i kurvorna och lockar lätt till en extra sväng. Utrustningen är förbättrad med automatisk klimatanläggning och xenonstrålkastare, tyvärr tänker Renault höja priset ännu mer än detta egentligen motiverar. Det lär bli tal om närmare 200 000 kronor.

Övriga Clio kommer också att prishöjas, men inte lika saftigt. Gissningsvis tre-fyra procent. Till Sverige kommer fem olika Clio, alla med bensinmotor: 1,2 l/60 hk, 1,2 l 16 V/75 hk, 1,4 l 16 V/98 hk, 1,6 l 16 V/110 hk samt 2,0 l 16 V/172 hk.

I programmet finns även två 1,5-liters dieselmotorer på 65 respektive 80 hk. Den starkare är turboladdad. Som typiskt är för moderna dieslar med så kallad common rail-insprutning lunkar de både snällt och snålt. Den hårda beskattningen av dieselbilar i Sverige gör dem emellertid ointressanta här.

Bensinmotorerna är sedan tidigare kända i andra Renaultbilar med undantag för en fyrventilad upplaga av 1,2-litersmotorn. Den är på 75 hk. Att cylindervolymen inte är så stor känns för all del i uppförsbackarna, däremot varvar den villigt och mjukt och bör vara ett utmärkt alternativ för citybilister.

När det gäller säkerheten har nu även baksätet fått bältesförsträckare och fästen för barnstolar i både fram- och baksäte. Den främre krockkudden kan av denna anledning kopplas ur, vilket sker med nyckel i ett lås som sitter i höger dörr.

Clio är som tidigare angenäm att köra. Bakvagnen har fått styvare bussningar och är därmed lite stadigare än tidigare.

Den som redan äger en Clio behöver inte göra sig någon större brådska när försäljningen av den förbättrade upplagan startar den 9 juni. Men om några år blir det allvar, för redan nalkas premiären för den nya bottenplatta som skall delas av Nissan Micra samt Renault Twingo och Clio. Först ut blir Micra redan nästa är, sedan är det alltså dags för den "riktiga" nya Clio.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!