Provkörning av Renault Clio 1,6 Si

Basfakta

MOTOR: 

4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1 598 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 250 r/min. Max vridmoment 131 Nm vid 2 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på 5:an vid 1 000 r/min: 32,6 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL:

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak halvstel H-formad axel. 

STYRNING: 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,3 meter.

BROMSAR: 

Ventilerade skivor fram och trummor bak. 

HJUL: 

Fälg 5,5 tum. Däck 175/60 TR 14.

MÅTT/VIKT (cm/kg): 

Axelavstånd 247, längd 377, bredd 164, höjd 142, spårvidd fram/bak 139/137. Tjänstevikt ca 1 040, maxlast 455, taklast 70. Bränsletank 50 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter): 0-100 km/h 10,6 s, toppfart 181 km/h. Bränsleförbrukning vid blandad körning 0,72 l/mil.

 

Guldklimp i fel förpackning

Trevlig motor i trevlig bil, synd att tredörrarskaross och obekväma sportstolar förstör anrättningen.

Ibland har jag svårt att förstå fransk logik. Som till exempel hur man resonerar när det gäller Renault Clio. Här har man en alldeles utmärkt liten tvåventilsmotor på 1,6 liter och 90 hk. Rapp, har styrka så det räcker för den lilla bilen och är inte speciellt mycket törstigare än den klenare 1,4-litersversionen.

Så vad gör man?

Jo, Renault väljer att erbjuda denna lilla guldklimp enbart i en tredörrars Si-version.

Det betyder att det är krångligt att ta sig in i baksätet. Och det betyder att man får två sportstolar på köpet vare sig man vill eller inte. Sportstolarna är obekväma och framför allt behövs de inte i en bil med det här hästkraftsuttaget.

För Clio 1,6 Si må vara trevlig, hyfsat snabb och i övrigt helt OK. Men någon sportbil är det inte. Det kan vi slå fast med en gång. 0-100 km/h på 10,6 sekunder och en toppfart på 181 km/h bekräftar om inte annat.

Sportbil blir den inte heller om Renault Sverige bestämmer sig för att ta in den 107 hk starka fyrventilversionen av samma motor. Nej, sportstolar och bredare däck ser vi gärna på den 170 hästkrafter starka GTI som kommer att presenteras i höst. I den är det befogat. 1,6-liters motorn borde finnas tillgänglig i femdörrarsversionen av Clio.

Den modellen fick gott betyg i ett duelltest mot Peugeot 206 i TV nummer 24/98 och omdömet kvarstår. Även om komforten dras ner av sportstolarna och 1,6-versionen är något bullrigare än 1,4.

Clio Si är rikligt utrustad med elhissar fram, fjärrstyrt centrallås, servostyrning, höjdjusterbar ratt, krockkudde på förarsidan och nackskydd på samtliga fem platser. Skrämmande nog säljs även denna vassare version utan ABS i standard-utförande.

I övrigt skiljer sig Si från RN/RT-modellerna på några andra punkter. Instrumenttavlorna är blå och det gäller även den varvräknare som är standard i Si. Strålkastarna har dubbel optik vilket om inte annat är snyggt på bild. Den som hamnat bak kan trösta sig med en stor flaska som lätt ryms i en hållare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!