Mycket har redan sagts om etanolen och det mesta har varit negativt. Debatt är alltid bra, men helst glömmer jag förra årets skrämselkampanj i Sveriges största dagstidning som publicerade bilden på en bil lastad med 240 limpor. Budskapet var att man kunde ha producerat så mycket mat av en tank E85. Hade ingen aning om att man bakar bröd av sockerrör.
Att fler bilar kan tankas med etanol är positivt. Framställs den lokalt och av rätt produkter är etanolen ett av bidragen till en bättre miljö.
Därför är det extra kul att miljöbränslen nu även rinner ner i tankarna på småbilarna. Det känns logiskt att det är Renault som är först, även om Ford kanske fått mest beröm för sina Flexifuel-modeller.
Renault Clio Eco2 Flex Fuel är den snålaste etanolmodellen på marknaden. Den billigaste versionen med tre dörrar kostar från 124 900 kronor. Vettigast är femdörrarsversionen i Expression-utförande för 135 100 kronor. Då ingår bland annat luftkonditionering, höj- och sänkbart förarsäte (ett måste!), bättre stereo samt elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar.
Merpriset för etanoldriften är 5 000 kronor, men privatpersoner får miljöbilspremie på 10 000 kronor. Kombiversionen finns dock inte i etanolutförande.
Förbrukningen anges till 0,59 liter per mil med bensin i tanken. Räknar vi om med etanolbränslets sämre energiinnehåll hamnar vi på 0,83 (+40 procent). Under provkörningen kör vi mest i stan med en snittförbrukning på 0,90 liter per mil, och då tankad med vinteretanol, E75, som innehåller 25 procent bensin, vilket ger lägre förbrukning jämfört med om bilen skulle ha gått på E85, som innehåller 15 procent bensin.
I skrivande stund är det billigare att köra på bensin än på etanol, men någon större ekonomisk vinst gör du kanske ändå inte. Bilen drar ju mer än vad EU-normen anger även med bensin i tanken. Renault borde kunna pressa ned förbrukningen.
Körstilen med 1,2-litersmotorn på 75 hästkrafter blir lugn, aktiv bara så till vida att man måste växla flitigt. Men varken spakandet eller rattandet ger några kickar.
När Clio generation III kom kändes den smålyxig i utförandet. Tempot i småbilsutvecklingen går dock snabbt och med tre år på nacken upplevs bilens interiör som torftig och på sina ställen bräcklig.
Fördelarna är att Clio är rymlig och bekväm. Idén om en liten etanoldriven bil är vettig. När oljepriset vänder uppåt igen kan Clio Eco2 Flex Fuel vara ett bra val.
Renault Clio Eco2 Flex Fuel
Pris
135 100 kronor.
Motor
E85/Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 69,0/76,8 mm, cylindervolym 1 149 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 105 Nm vid 4 250 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel axel.
Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,3 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.
Hjul
Fälg 5,5 tum, däck 165/65 R15.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 399, bredd 171, höjd 150, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 165, maxlast ca 415, max släpvikt 1 200. Tank 55 liter.
Fartresurser*
Toppfart 167 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,4 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,79, landsväg 0,47, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 139 g/km.
Skatt
945 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.