Formspråket på nya Clio känns igen på allt fler av Renaults bilmodeller. Men det var faktiskt Clio som först bar Renaults nya ansikte, signerat chefsdesignern Laurens Van Der Acker. Generationen debuterade 2012 och nu fyra år senare ansiktslyfts Clio med både nyare teknik och finslipad design.
Vid första ögonkastet kan det vara svårt att se nyheterna som uppdateringen innebär. Stötfångare och dekorlister har uppdaterats samtidigt som nya fälgar finns att tillgå. Även fyra nya färger har tillkommit och listan med extrautrustning har uppdaterats med LED-strålkastare och automatisk parkeringshjälp.
Instegsversionen av nya Clio kostar 129 900 kronor och har då en 75 hästkrafter stark bensinmotor. Bilen till förfogande under provkörningen är i värstingutförande med 120 hästkrafter stark bensinmotor. Den motorn finns bara att kombinera med högsta utrustningsnivån GT Line och kostar då från 179 900 kronor. Motorn i sig känns förvånansvärt pigg på de danska landsvägarna utanför Köpenhamn och den 6-växlade manuella lådan tillsammans med koppling är lätthanterad. För den som föredrar att låta bilen växla själv finns 6-växlad dubbelkopplingslåda mot ett pris på 12 000 kronor. 120 hästars bensinaren är för övrigt den enda motorn som går att kombinera med den växellådan.
Övriga motoralternativ är ytterligare en bensinmotor med 90 hästkrafter och ett miljöbilsklassat alternativ med en förbrukning på 0,33 l/mil finns i form av en dieselmotor på 90 hästkrafter. Billig på vägen men dyr i inköp, 176 900 kronor. 26 000 kronor dyrare än bensinmotorn med samma utrustningsnivå. För att ta del av de tekniska nyheterna måste man upp i utrustningsnivån Intense. Då ingår nyheterna LED strålkastare och backspeglar som fälls in automatiskt när bilen låses. För ytterligare 3 900 kronor ingår parkeringsradar runtom bilen, backkamera och bilen kan parkera själv vilket är nytt för Clio. I högsta utrustningsnivån, GT-Line, ingår Clios mest avancerade multimediasystem R-Link. Där går det att spegla sin Smart Phone till bilens pekskärm.
På insidan har nya Clio bland annat fått en ny ratt, ny växelspak, nya stolar och finare material. Många bäckar små har gjort gott för nya Clio som nu blivit både bättre och fräschare.
Renault Clio Energy TCe 120 GT Line
Pris
179 900 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 197 cm3, 120 hk (87 kW) vid 5 000 r/min, 190 Nm vid 2 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 406, bredd 173, tjänstevikt 1 286, maxlast 373, tankvolym 45 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R17.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 182 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 118 g/km.
Skatt
514 kronor per år.
Rival
Skoda Fabia TSI 110 Ambition
Med högsta utrustningsnivån Monte Carlo kostar Fabia 169 500 kr. 10 000 kronor mindre än Clion.
Pris: 145 700 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.