Årets Bil 2006

Provkörning av Renault Clio III

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Ej fastställt.

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/70 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 127 Nm vid 4250 r/min (9,8, 79,5/80,5 mm, 1598 cm3, 111 hk (82 kW) vid 6 000 r/min, 151 Nm vid 4 250 r/min).

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell (111 hk även 4-växlad automat).

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring  och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar (McPherson), bak halvstel torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP.

Hjul 

Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 HR 15.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 258, längd 399, bredd 171, höjd 149, spårvidd fram och bak 147. Tjänstevikt ca 1 220, maxlast ca 430. Tank 55 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 183 (190) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,3 (10,2) s.

Förbrukning* 

Stad 0,87 (0,88), landsväg 0,54, blandad körning 0,66 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Säker transport - med säkerhetsmiss

Renault Clio har länge varit en av de mest sålda småbilarna i Sverige. Nu, till generation III, har fransmannen växt i storlek – men inte när det gäller säkerheten.

Efter snart 40 år som bilist och 30 år som motorjournalist, samt ett par hundra tusen mil i ryggen har jag hygglig kläm på hur man byter hjul på en bil.

 Men när jag ger mig på nya Renault Clio går jag bet nästan innan jag ens har börjat – jag får inte loss reservhjulet.

 Efter en kvarts fruktlösa ansträngningar och studier av de tecknade instruktionerna och den franska instruktionsboken ger jag upp. Frågar i stället en kollega, som jag bedömer som normalbegåvad och som dessutom begriper franska. Han ger upp efter tio minuter.

 Då detta utspelar sig i samband med det stora Årets Bil-testet i Danmark (se nästa nummer) finns ett flertal tekniker från Renault att tillgå.

 ”Inga problem”, säger Didier när vi ber honom demonstrera hur man gör – men 30 minuter senare försöker han och en kollega fortfarande få loss reserven från sin plats under bilens bakparti. En tredje Renault-tekniker gör detsamma på en annan Clio strax intill – och plötsligt dunsar hjulet i backen.

 När man väl kommit på tricket – tryck till hårt och bestämt framåt och nedåt och släpp – är det inte särskilt svårt, men tungjobbat och omständligt. De tre teknikerna medger lite generade att konstruktionen kanske inte är helt lyckad – vilket är urtypen för ett så kallat understatement.

 Konstruktionen är totalt misslyckad, för att inte tala om instruktionen. Den som inte provat i praktiken är chanslös i ”skarpt läge”, typ punktering en mörk natt i ösregn. Och hur detta (inte) fungerar efter ett antal svenska saltvintrar är lätt att föreställa sig.

 Däremot är det svårt att föreställa sig hur man har resonerat hos Renault när man bestämt att aktivt antisladdsystem ska vara extra utrustning (ca 4 000 kronor) på nya Clio. I ett par år har det nu varit väl känt att ESP är en extremt effektiv livräddare. Renault har det senaste decenniet satsat miljarder på att bygga upp gott säkerhetsrykte och det har man också lyckats hyggligt med – för att sedan delvis rasera detta dyra rykte genom denna obegripliga dumsnålhet. 

 I övrigt är säkerheten hög. Denna tredje generation av Clio har kammat hem maxpoängen fem stjärnor i de krocktester som genomförs av Euro-NCAP, och den passiva säkerhetsutrustningen är komplett inklusive aktiva whiplashskydd fram. Men i två fall brister det i utrustningens utformning. De bakre nackskydden är visserligen bra så tillvida att man inte kan sitta bekvämt utan att dra upp skydden i rätt höjd – men då hamnar de för långt bak från bakhuvudet. Dessutom är bältespåminnaren av den enklaste och mest korkade modellen som drar igång för lätt, och fortsätter att pipa även om bilen står still och saknar förare.

 Nya Clio har i mina ögon även en del andra brister. Dess elektrohydrauliska servostyrning är lättvevad och har variabel utväxling, men känns ovanligt ”syntetisk” och förmedlar ingen information till föraren. Ratten är hal och endast ställbar i höjdled, i en helt ny bil bör den även kunna justeras i längsled.

 Växelöverföring är exakt, men känns ”stolpig” och onödigt långslagig.

 Nya Clio har växt rejält på längden (21 centimeter) och även en hel del i bredd- och höjdled. Ändå känns baksätet överraskande trångt, när jag sitter ”bakom mig själv” har jag knäna i ryggstödet.

 Men fram sitter jag bra. Stolarna ger gott stöd åt kroppen, förarstolen är ställbar i höjdled och skjutmånen god utan att vara extrem. Förarmiljön ser prydlig ut och fungerar tillfredsställande.

 Här finns ett flertal förvaringsfack för allehanda ting. Baksätet är förstås fällbart och asymmetriskt delat. Bagageutrymmet är förhållandevis stort men lasttröskeln dito hög.

 Jag kör tre olika bilar med två olika motorer och konstaterar snart att nya Clio är bekväm och tyst, även om en av de tre släppte in rätt mycket vindbrus runt höger framdörr.

 Inom samma begränsade tidsrymd konstaterar jag också att Clio inte är särskilt kul att köra – och då formulerar jag mig ändå försiktigt. Visst har den säkra och konsekventa köregenskaper, men sportigt spänstig är den alls inte – vilket sett ur ett säkerhetsperspektiv naturligtvis är alldeles utmärkt. Den här bilen uppmanar verkligen inte till ”aktiv” eller ”sportig” körning.

 1,4-litersmotorn på 98 hästkrafter understryker känslan av bastransport. Den är stark nog för lugn och säker ”A till B-transport”, men känns träig och är i surrigaste laget på grund av låg utväxling.

 1,6-motorn ger 111 hk och därmed lite bättre knuff, men framför allt bättre ljudkomfort. Fast tyst är den inte, utväxlingen är högre men ändå låg: 31,8 km/h vid 1 000 r/min på femman ger 3 500 r/min i motorvägstempo.

 Den större motorn ger något piggare prestanda utan att den drar nämnvärt mer bensin. Merkostnaden är inte spikad, men frågan är hur mycket det är värt att slippa den mindre maskinens surrighet.

 Men frågan är väl framför allt om nya Clio över huvud taget är värd att satsa på med tanke på hur många andra kompetenta spelare som finns på plan.

 Den första provkörningen övertygar inte, men låt oss avvakta med svaret på frågan tills Teknikens Värld har genomfört ett komplett test på hemmaplan. 

 Försäljningen i Sverige inleds först i februari-mars 2006. Då handlar det om 1,2-, 1,4- och 1,6-literversioner, men tills vidare inga dieslar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!