Renault Clio Sport

Provkörning av Renault Clio Sport

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR: 

4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning-/slag 82,7/93,0 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 172 hk (124 kW) vid 6 250 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 5 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Krängningshämmare fram och bak. Skruvfjädring fram, torsionsfjädring bak. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak halvstel H-formad axel.

STYRNING: 

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,0 meter.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK: 

Fälg 5,5 tum. Däck 195/50 R 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg): 

Axelavstånd 247, längd 377, bredd 181, höjd 141, spårvidd fram/bak 140/138. Tjänstevikt ca 1 100 kg.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter): Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 220 km/h.

 

Clio på skoj

Lilla GTI-klassen blev plötsligt riktigt spännande

Det känns bekant. Efter några mil kommer jag på vad det är som pockar i huvudet.

 Clio Cup!

 Det var så här det kändes 1992 när jag tävlade i Renault Clio Cup på svenska racerbanor.

 Nya Renault Clio Sport är lite av en racerbil för vardagsbruk. Med 172 hk och en vagnsvikt på 1 037 kilo kan det inte gärna bli annat.

 Renault är inte främmande för att göra vassa bilar för gatbruk. Renault 5 Turbo, Spider och nya Clio V6 är bara några exempel.

 I motsats till ovan nämnda trio har Clio Sport ett tämligen fegt yttre. På utsidan är det bara en aggressivare front som bekräftar att det kommer något lite extra bakom dig. Skärmarna är något bredare, men det syns knappt. Du kommer ändå att kunna känna igen Clio Sport eftersom den bara finns i en enda färg: titangrå.

 Invändigt märks det mer. Skålade sportstolar, bekväm sportratt, borrat pedalställ i aluminium och växelspaksknopp i samma material, snodda direkt från Spiders reservdelslager.

 Grön lampa får föraren 

 att se rött

 Tvålitersmotorn är trimmad till 172 hk på traditionellt sätt. Ingen turbo, ingen kompressor - bara chips. 

 Det ger en motor som är tämligen blek på lågt varvtal. Rödmarkeringen på varvräknaren börjar vid 6 500 r/min och egentligen är det då som effekten börjar komma!

 Under 5 000 r/min är motorn tämligen trött och maxvarvet ligger vid 7 200 r/min, där motorn trivs alldeles utmärkt. Som om du inte skulle höra eller känna att du är uppe på de varvtalen börjar en liten grön lampa att blinka vid 

 7 000 r/min. Fjantigt.

 Flitig växling krävs, ett nöje med den lite kärvt mekaniska lådan.

 Chassi och styrning är inte heller särskilt annorlunda än i standardmodellen. Stötdämpning och fjädring är visserligen något stramare än i en vanlig Clio men inte så mycket som man väntar sig. Om fjädringen varit ännu hårdare skulle det i stort sett bli omöjligt för framhjulen att få kontakt med asfalten. Nu biter bilen sig fast i vägen rätt bra samtidigt som komforten inte helt gått förlorad.

 Styrningen är densamma som i Clio 16V på 110 hk och kunde ha varit snabbare. I gengäld är Sport försedd med två styrredskap till: ratt och gaspedal. Kör man för fort i en kurva och släpper på gaspedalen kommer bakvagnen att kasta ut som på kommando. Ett körsätt man får spara till banbesöket. Clio Sport går över huvud tage att köra fruktansvärt fort, men den kräver sin förare. Det är ingen bil man hoppar in i och bemästrar med en gång.

 Konkurrenterna blir frånåkta

 Det var samma sak med Peugeot 205 1,9 GTI när den kom och var världsledande på marknaden för GTI-bilar. Och det är samma sak med Porsche 911. Sanslöst snabba, när du väl kommer underfund med hur du ska köra.

 Bilen ska säljas i ett, maxutrustat utförande med klimatanläggning, elstyrda rutor, centrallås och stereo med cd-spelare eller kassettspelare. Den enda extrautrustning som erbjuds är en cd-växlare.

 Ändå tror jag att det är ett tillbehör som kommer att sälja mer än något annat och det är fälgar. 15 tums fälgar ser lite visset ut på en bil av den här kalibern. 

 Clio Sport slutmonteras hos Renault Sport i Dieppe i Normandie. Trettiotre bilar per dag byggs. I höst kommer bilen till Sverige. 

 Clio Sport kommer att skämma ut allt vad dagens så kallade GTI-marknad har att erbjuda. Peugeot 206 GTI hinner inte blinka innan den blir frånåkt.VW Golf GTI är en ren tråkmåns i jämförelsemed denna den roligaste just nu.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!