Renault Clio Sport V6

Provkörning av Renault Clio Sport V6

Basfakta

MOTOR: 

6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 87,0/82,6 mm, volym 2 946 cm3. Max effekt 285 hk (206 kW) vid 7 400 r/min. Max vridmoment 307 Nm vid 5 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING : 

Motorn mittmonterad, bakhjulsdrift, 6-växlad sekventiell låda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 34,3 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Spiralfjädring med fjäderben och undre triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram.

STYRNING: 

Kuggstång, servo. 

BROMSAR: 

Ventilerade skivor fram och bak, 4-kolvs-ok från Brembo.

HJUL: 

Fälg 8 tum fram, 9 tum bak. Däck 210 (240)/65/18.

MÅTT/VIKT (cm/kg):

Axelavstånd 251, längd 381, bredd 180, höjd 132, spårvidd fram/bak 152/155. Tävlingsvikt 1 120. Bränsletank 70 liter.

FARTRESURSER 

(enl. tillverkaren): Maxfart 250 km/h.

 

Sladdbarnet

Den är liten, vrålstark och tung i baken - Renaults illbatting kan få vem som helst att tappa fotfästet.

Det hävdas att Porsche 911 är extremt svårbemästrad när det går fort, till exempel på en racerbana. Det beror på motorns udda placering ovanför de drivande bakhjulen.

Men de som säger det har aldrig provkört Clio Renault Sport V6 24V. Maken till sladdvänlig bil har jag aldrig kört. Så ligger också hela 60 procent av bilens vikt över bakhjulen.

Det räcker att sätta en gasfot fel, det vill säga trycka för hårt, och bilen vrider sig obönhörligen ett eller flera varv runt sin egen axel.

Vilket bevisades av den provkörning jag var på i Frankrike. På en

liten och extremt knixig racerbana i Normandie var det snurrkalas dagen lång. Provkörande journalister gjorde piruetter så det stod härliga till. Själv klarade jag mig men vet än idag inte om det berodde på ren tur, skicklighet eller på att jag körde för sakta.

Clio Renault Sport V6 finns ännu så länge bara som tävlingsbil. Den kommer att ersätta Spider Cup på Europas racerbanor. Bland tävlingarna där klassen kommer att gästspela finns Monacos GP, Le Mans och klassiska Spa Francorchamps.

Om den kommer som serieproducerad gatbil är ännu inte beslutat. Problemet består i att modellen har svårt att klara de krocktester som krävs. Det kan tyckas märkvärdigt när det handlar om en tävlingsbil, men det är motorns placering där bak som är boven i dramat. Fronten är inte stark nog för att klara ett krocktest eftersom motorns tyngd där bak trycker påvid en eventuell krasch. Ett annat problem som Renualt pekar på är värmeutvecklingen i kupén och det störande motorljudet. Motorn sitter ju strax bakom föraren och det enda som separerar de två är en vägg i kompositmaterial som dessutom har en glasruta så att man ska se något bakåt. Slutgiltigt besked kommer att ges innan sommaren och man kan alltid hoppas. Maken till fräck gatbil får man leta efter.

Urfadern till Clio Sport V6 heter förstås Renault 5 Turbo som presenterades för snart tjugo år sedan. Redan då sattes motorn bak i bilen. R5 Turbo betraktades med sina 180 hästkrafter som en riktig best.

1999 handlar det om hundra hästkrafter till. Den tre liter stora V6-motorn (finns bland annat i Saffrane och Espace med 194 hk) ger i trimmat utförande 285 hk vid 7 400 r/min. Detta utan turboladdning.

Vridmomentet är optimerat att nå 307 Nm mellan 5 000 och 7 100 r/min och varvtalsstoppet är satt till 7 400 r/min. Det gör motorn mycket lättkörd eftersom den inte behöver varvas särskilt hårt.

Så låter inte heller motorn så ettrigt, det är ett dovt mullrande som kommer ur de dubbla avgasrören. Den känns inte heller speciellt spetsigt i karaktären, tvärtom upplever man att det finns kraft på alla varvtal. Att varva ur på sexans växel ger cirka 230 km/h.

Växellådan är av så kallad sekventiell typ där växlarna (sex stycken framåt) ligger på rad. Ettan går i läge när man drar spaken bakåt och sedan är det bara att följa efter bakåt med de övriga växlarna. För att växla ner skjuter man spaken framåt.

En finess är att när föraren greppar spaken för att växla ner ger motorns insprutningssystem autmatiskt mellangas, vilket betyder att man slipper bry sig om att använda häl/tåmetoden för att hålla varvtalet uppe. Föraren kan själv justera hur mycket mellangas som ska ges med tanke på om banan är torr eller fuktig.

Den sekventiella växellådan är dimensionerad så att kopplingspedalen kan vila vid både upp- och nedväxling, precis som i en BTCC-racer. Lådan är dock inte lika exakt och snabb som de jag provkört i just BTCC-/STCC-bilar.

Bilen må bära samma släktnamn som Clio men det är inte mycket som är gemensamt med en vanlig Clio. Grundkarossen, taket, huven fram och bakluckan är desamma. Clio Sport är dock 16 cm bredare och axelavståndet är förlängt med nästan 4 cm.

McPherson-teknik används i både fram och bakvagn. För att optimera bilen för respektive bana kan alla hjulvinklar ställas in efter förarens önskemål.

De 18 tum höga fälgarna är skodda med rejäla racingslicks. 210 mm breda fram, 240 mm bak. Endast en sorts däck (Michelin) är tillåtna.

Bromsarna, som bettar fantastiskt bra, har ventilerade skivor av jätteformat: 320 mm i diameter. Fyrkolvsok från italienska Brembo ger rätt känsla och bromsverkan.

Oskurna slicks brukar efter ett tag (när de blivit varma) ge utmärkt fäste men i det här fallet har Michelin valt att använda ett tämligen hårt gummi. Det innebär att bakhjulen trots ett antal varv på banan alltjämt mer än gärna tappar fästet.

Vad det här kommer att innebära med 30-40 bilar och idel gasglada förare bakom ratten förstår ni säkert själv. Nya Clio Trophy kommer om inte annat att bli en stor ekonomisk triumf för Renaults reserdelsavdelning. Gissa om det kommer att snurras och kraschas i den här klassen!

Ser redan massakern i Monaco framför mig...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!