Provkörning av Renault Espace IV 3,5 V6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm, volym 3498 cm3. Max effekt 241 hk (177 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-stegs automatväxellåda. 

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel med panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med variabel servo. Vändcirkel 11,0 (Grand Espace 11,4) m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftförstärkare (EBA).

Hjul/däck 

Fälgbredd 7 tum. Däck 225/55 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280 (Grand Espace 287), längd 466 (486), bredd 186, höjd 173, spårvidd fram/bak 157/156. Tjänstevikt ca 1850 (ca 1890). Släpvikt 2000 kg. Tank 83 l.

Fartresurser

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Bränsleförbrukning

Landsväg 0,93 (0,95), stad 1,73 (1,75), blandad körning 1,22 (1,24) l/mil.

Reseupplevelse av format

Nya Renault Espace till Sverige nästa år.

Renault Espace tillhör utan tvivel de stora körupplevelserna, åtminstone om vi räknar centimeter och kilogram. Denna franska familjebuss vars första generation brukar räknas som själva ursprunget till den så kallade MPV-klassen, väger nära 1900 kg och har plats för sex passagerare utöver föraren.

Trots allt är bilen hanterlig med en längd av 466 cm, fast den Grand Espace jag provkör är ytterligare 20 cm lång. Den är dessutom försedd med den absolut kraftigaste motorn, en 3,5-liters V6 på 241 hk, automatisk femstegad växellåda och det mesta i utrustningsväg. Dit hör bland annat ett "smart card" som tillåter mig att komma in i och starta bilen utan att ens ta kortet ur fickan, elstyrda "kaptensstolar" fram, snurrfåtöljer bak med möjlighet att arrangera ett litet bord i mitten, navigationssystem och dunderstereo, åtta krockkuddar, ESP, xenonlampor och mycket mycket annat.

Bilen är hög som en fullvuxen karl och har väldiga glasytor som ger härlig utsikt. Där jag sitter i min kaptensstol känner jag mig nästan som om jag var befälhavare på en smärre finlandsfärja, men jag föreställer mig att en sådan är betydligt mer krävande att manövrera. Jag syftar då inte på navigeringen utan på sådant som att angöra trottoarkanter och bemästra den sjögång som även en landsvägskryssare utsätts för. Espace är godmodig att lotsa i stadstrafik tack vare den upphöjda körställningen och en vändradie som inte är värre än på exempelvis en Volvo S80. Servostyrningen är variabel, går lätt i krypfart och får duga på landsväg också - även om det lär dröja tills familjebussar får sportbilsegenskaper.

I Grand Espace är det bekvämligheten som prioriteras. Man svävar fram både tyst och mjukt samtidigt som föraren har anständig vägkontakt via styrningen, tillgång till effektiva bromsar och kan njuta av ett väl balanserat chassi, om än med lite äktfranskt gung. Torsionsbakaxeln är ny på fjärde generationen Espace och ersätter den tidigare stela axeln.

Körglädjen är just i det här exemplaret maximerad. Här sitter nämligen Nissans och Renault 3,5-liters V6-motor, en synnerligen spänstig och smidig apparat som tillåter Grand Espace att stäva fram i 225 km/h och klara av omkörningar respektingivande snabbt. Femväxlad automatlåda hör till.

Men Espace finns även med två liters fyrcylindrig motor på 140 eller 165 hk - det beror på om det är turbo eller inte. Eller diesel på 1,9 l/117 hk, 2,2 l/150 hk eller 3,0 l V6/180 hk. De fyrcylindriga motorerna har manuell sexväxlad låda som hjälper till att förbättra bränsleekonomin, som i "min" Grand Espace knappast är det starkaste köpargumentet. 1,24 l/mil i blandad körning enligt EU-norm, räkna med kännbart mer i praktiken.

Espace har till skillnad från många andra familjebussar inte skjutdörrar. Bakdörrarna har gjorts bredare så att det ändå är lätt att skaffa sig tillträde till de båda stolarna längst bak. Bilbältena är förankrade i ryggstöden på alla stolar utom i framsätet, där bältena sitter i B-stolpen (dörrstolpen). Stolarna kan också lyftas ut, men det är inget kul jobb eftersom de är tämligen tunga.

Klimatanläggningen har inte mindre än 14 utblås och dessutom en fuktsensor i innerbackspegeln vars uppgift är att se till att vindrutan inte immar igen - annars ett ganska vanligt fenomen även på bilar med bra luftkonditionering.

Förarplatsen är av den avantgardistiska modellen med centralt placerad hastighetsmätare med digital visning. En smaksak om man gillar den eller inte. Parkeringsbromsen både dras åt och frigörs automatiskt.

Volvo Personbilar vill ta in Espace till Sverige och leveranserna skulle i så fall kunna börja till sommaren. Prisdiskussioner pågår. Tanken är att Espace skall lanseras som en påkostad och exklusiv bil. Närmare 300000 än 250000 kronor är min gissning för en välutrustad tvålitersbil. Grand Espace i det utförande jag provat kostar i Frankrike 45800 euro vilket talar för en prislapp uppåt 450000 kr. Det räcker till många bussbiljetter för en ressugen familj.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!