Provkörning av Renault Grand Modus 1,2

Provkörning av Renault Grand Modus 1,2

Renault Grand Modus är en vanlig Modus med förlängt bagageutrymme. Nu räcker fyrametersbilen till för en familj.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Renault Modus kom hösten 2004 som ett högbyggt, extra rymligt alternativ i småbilsklassen. Med 395 000 tillverkade sedan dess har Renault bevisat att MPV-gener även är säljbara i småbilsklassen.

Men att 17 procent av alla sålda bilar i småbilssegmentet i Europa är av MPV-typ duger inte för Renault. Därför har Modus-utbudet trimmats om.

 Det handlar om en ansiktslyftning på vanliga Modus. Lite krom fram och bak har tillkommit. Modus en har också blivit åtta centimeter längre, men med bibehållet axelavstånd. 

 Men den största nyheten i Modus-familjen är en helt ny familjemedlem – Grand Modus. 16 centimeter längre än nya Modus ser den bokstavligt talat ut att spränga klassgränserna. 

 Nio centimeter av förlängningen har hamnat mellan hjulaxlarna och sju centimeter har hamnat bakom bakhjulen. 

 Grand Modus är med andra ord både rymligare i baksätet och i bagageutrymmet. 

 Den är inte sjusitsig, lång ifrån. Däremot är den helt enkelt extremt rymlig. I alla fall för att vara fyra meter lång. 

 Syftet är att göra Grand Modus till en möjlig förstahandsbil för familjen. För även om lill-Modus är rymlig har många tyckt att den är för liten för att klara alla behov en familj har när semesterpackningen ska med eller när man ska handla möbler på Ikea. 

 Lastgolvet är i Grand Modus 62-77 centimeter djupt, beroende på läget på det skjutbara baksätet. När baksätet är i sitt främsta läge är lastytan är alltså jämnstor med den 20 centimeter längre Renault Clio kombi. Men då ska du veta att baksätespassageraren bara har sju centimeter plats för benen.

 Man har jagat varje centimeter i bagageutrymmet. Bakrutetorkarmotorn är till exempel ombyggd och plattare än tidigare. 

 Baksätets ryggstöd är fällbart 60/40 och vill man ha plant golv går baksätet att fälla fram i sin helhet. Men sittdynan är inte delbar.

 Tack vare takhöjden sitter även fullvuxna bra i baksätet, i en ganska rak sittställning. 

 Nog tycker jag att måtten räcker till för ganska omfattande transportbehov. Största begränsningen är lastytans längd. Lasthöjden är däremot högre än i de flesta vanliga kombibilar, oavsett storleksklass. 

 Komforten är som tidigare. En fördel för dessa högbyggda bilar är att man sitter högt. Det ger ett lätt in- och ursteg, dessutom är sikten bra. Interiörarbetet håller bra kvalitet. Bilbyggarna i Spanien verkar skruva samman Modus-bilarna bra. Precis som fullstora familjebussar är här gott om småfack för allehanda prylar.

 Till Sverige kommer nya Grand Modus i april. Den nya fabriksägda importören som har tagit över efter Volvo kommer att fimpa lilla Modus, och endast importera Grand Modus. Inledningsvis är bara bensinmotorer aktuella. Modus finns också med en 1,5-liters dieselmotor på kontinenten, men Renault uppger att partikelfiltret för denna motor inte är anpassat för kall klimat. 

 – Fabriken arbetar på problemet, och så snart det är löst kommer vi att importera även dieselversionerna, säger Karin Karlsson, presschef på Renault i Sverige.

 Det är synd att vi får vänta, för dieselmotorn är både stark och ovanligt tyst. Relativt billig i skatt också. Den starkaste dieselversionen drar med det europeiska partikelfiltret 0,48 l/mil, vilket betyder 127 gram koldioxid. Det i sin tur betyder relativt låga 2 410 kronor i årsskatt.

 På pressvisningen finns Grand Modus med den 100 hästkrafter starka turbomotorn på 1,2 liter. Den känns märkligt tunn för att vara turboladdad, och drog också ganska mycket bensin under provturen, ca 0,8 l/mil. Surrig är en annan karaktärsegenskap som etsar sig fast efter provkörningen. 

 Men det är inget som drar ned intrycket i stort. Personligen har jag alltid gillat Modus, och Grand Modus gör konceptet än mer aptitligt. Totallängden på 4,03 meter innebär att Grand Modus fortfarande är en välanpassad stadsbil. Visst är ”lilla” Modus än mer citymässig, men i Sverige brukar det finnas plats för bilar i fyrameters-klassen. 

 Lägg därtill bra ljudkomfort och femstjärnigt krockskydd enligt Euro NCAP. Visst har Renault fått fram en vettig familjebil. Nog vettig för att fungera som familjens förstabil.

Renault Grand Modus 1,2

Pris

Ej fastställt

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 69,0/76,8 mm, cylindervolym 1 149 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 151 Nm vid 4 250 r/min.



Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak, fram undre triangellänkar, bak halvstel axel.



Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 10,9 meter.



Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/60-R15

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 403, bredd 171, höjd 159, spårvidd f/b 147/145. Tjänstevikt 1 230, maxlast ca 420, max släpvikt 900. Tank 51 liter.

Fartresurser*

Toppfart 182 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 11,4 s.



Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,70, landsväg 0,50, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 140 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!