Provkörning av Renault Grand Scenic Energy dCi 160 EDC

Nya Renault Scenic får större hjul än någon annan modell i segmentet – 20 tum är standard. Med ny teknik och fräck design hoppas Renault locka tillbaka kunderna till familjebussfållan.

Att vi till slut fick en uppföljare till Scenic var inte självklart. Försäljningskurvorna i lilla mellanklassen, det så kallade C-segmentet, talar sitt tydliga språk. Det som ökar är crossover-modellerna medan intresset för de praktiska, familjeorienterade MPV-modellerna – som Scenic – är allt annat än glödhett. Men för Renault är MPV-designen mer betydelsefull är för andra tillverkare. Renault Espace var tillsammans med Chrysler Voyager världens första familjebuss. Med Twingo och Scenic tog man högbyggda former till nya bilklasser.

Att överge konceptet skulle vara genant för fransmännen. I stället har man gett nya Scenic en egen twist, med inte så lite suv-krydda i designen. Karossen är helt ny och det jag först lägger märke till är de stora hjulen. Standard på alla versioner är 20 tums hjul med ganska smala däck i formatet 195/55. Markfrigången är 18 centimeter, 4-5 centimeter mer än normalt på en familjebil i klassen. Men invändigt är det tveklöst en MPV. Bakom ratten infinner sig nästan en känsla av spårvagn med stora främre sidorutor skilda från vindrutan med trådsmala takstolpar. Utrymmena är stora.

Renault-skärmen ger dig en miljard inställningsmöjligheter. Minst! Foto: Mikael Stjerna

Basmodellen är femsitsig, men hit upp till Sverige kommer bara den sjusitsiga Grand Scenic att importeras. Precis som övriga nya Renault-modeller kan bilen ”skräddarsys”. Displayer, köregenskaper och rader av komfortfunktioner ställs in precis som du vill ha det. Personligen tycker jag det har gått överstyr. En människa med sådana här kontrollbehov borde inte köpa en Renault, han borde uppsöka läkare. De tre sätena i mittraden är individuellt fäll- och skjutbara. Tur är det, för benutrymmet är minimalt i tredje raden. Dels krävs fickknivsfällning av benen, dels är det på håret att fötterna får plats. Om man inte påpassligt i förväg har amputerat benen måste mittradens passagerare övertygas om att skjuta fram sina stolar. Det är alltså inte en bil för längre transporter av sju personer, men alldeles säkert en efterlängtad räddare i nöden för korta transporter av volleybollag och dylikt.

Bagageutrymmet är praktiskt utformat. Med fem personer i bilen ryms 533 lådliter, ungefär lika mycket som i nya Volvo V90. Mittradens sittdynor sjunker nedåt vid fällning vilket gör att lastgolvet blir helt plant. Fällningen sker enkelt med enhandsgrepp, samma konstruktion som i Espace. Jag provkör toppversionen med 1,6 liters diesel på 160 hästkrafter som i Sverige säljs tillsammans med en dubbelkopplingslåda. Effekten räcker till och blir över. Dessutom går den tyst. Men man undrar ju hur det är för verkstäderna att jobba med motorn, det är mer än trångt under huven. Även en 110 hästkrafter stark budgetdiesel finns att tillgå, liksom en bensinmotor på 130 hästkrafter med manuell låda. Den sistnämnda är inte dum, och med tanke på merpriset för den lilla dieseln – 30 000 kronor – är den prisvärd. Förbrukningen för dieselmotorn på 160 hästkrafter är 0,47 liter per mil med automatlåda. Dieselmotorn på 110 hästkrafter är skriven för 0,4 liter per mil och bensinmotorn drar 0,61 liter per mil.

Komforten är överraskande god. Renault har arbetat fyra år med att få fjädrings- och ljudkomfort att gå hand-i-hand med 20 tumshjul. Vilket ju inte alls är självklart. Goodyear har varit däckpartner. Gissningsvis har de haft glädje av erfarenheterna från BMW i3, som också har gått in för höga (19 tum) och smala hjul. För att inte bilen skulle bli stötig fick däcken relativt höga sidor, 107 millimeter, och för att få ner bränslekonsumtionen nöjde man sig med 195 millimeter i bredd.

Bromsegenskaperna uppges vara förbättrade eftersom fälgstorleken på 20 tum ger stor rullomkrets och därmed en längre kontaktyta än normalt. Nackdelen är förstås att utbudet av däck i den här storleken är begränsat. Renault påstår att deras däck inte är dyrare än motsvarande för 17 tums-fälgar och efter att ha kikat på utbudet på internet kan jag tro att de har rätt, i alla fall när vi talar om märkesdäck. Ett Continental vinterdäck kostar ca 1 500 kronor i Scenic-dimension. Dyrt, men ingen katastrof.

Renault Scenic är välutrustad redan i basversionen ”Zen”.

Ingen provkörning kan passera 2016 utan att nämna ordet ”körassistansfunktioner”. Kort sagt – nästan allt finns att få. Bland annat adaptiv farthållare som fungerar i farter mellan 50-160 km/h, automatiskt helljus, självparkering och dödavinkelvarning. En nyhet är autobromsen (standard) som detekterar människor och fungerar i farter mellan 7-160 km/h. Filhållaren, aktiv mellan 70-160 km/h, tar över styrningen om du håller på att köra i diket. Med fem stjärnor i Euro NCAP släcker Renault kundernas sista tvivel om säkerheten i Renault-bilar.

Hela härligheten finns att beställa sedan november och precis efter årsskiftet står de hos Renault-handlarna. Priserna är inte satta i dag, men generalagenten talar om ca 230 000 kronor för bensinmodellen på 130 hästkrafter, och 260 000 kronor för dieseln på 110 hästkrafter. Det är något mer än vad utgående modell kostar, men nya Scenic är också välutrustad redan i basversionen ”Zen”: Autobroms, sju säten, navigation, parkeringssensorer och lika stor hjul som på Kanye West’s Cadillac.

Renault Grand Scenic Energy dCi 160 EDC

Pris

Grand Scenic TCe 130 från ca 230 000 kronor. Grand Scenic dCi 160 EDC drygt 300 000 kronor. Säljstart vid årsskiftet.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,7:1. Borrning/slag 80,0/79,5 mm, cylindervolym 1 600 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 195/55 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 463, bredd 187, höjd 165, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 660, maxlast 718, max släpvagnsvikt 1 850. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 533 (med fem säten).

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,7 s, toppfart 200 km/h. Bränsleförbrukning (automat): Stad 0,53 l/mil, landsväg 0,44 l/mil, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 122 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 677 kronor per år.

Rivaler

Foto: Citroën

Citroën Grand C4 Picasso

Den riktigt klockrena konkurrenten är Citroën C4 Picasso, som erbjuder samma utrymmen och en avancerad design.

Pris: 296 900 kronor.

 



BMW 218d Gran Tourer Automat

Gran Tourer är 4,56 lång och 1,61 meter hög och därmed marginellt mindre än Grand Scenic. Men den har precis som denne sju sittplatser.

Pris: 304 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!