Kromade ”toppar” på grillen märker du först på nya Kadjar.

Provkörning av Renault Kadjar TCE 160 GPF EDC

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Renault hade stora förhoppningar för modellen Kadjar när den kom 2015. I Sverige siktade man att från lanseringen i augusti till årsslutet sälja 1 500 bilar. Det blev 872. Året därpå såldes 2 252 vagnar vilket låter prima men är inte ens hälften av vad syster­bilen Nissan Qashqai kom upp i. Totalt har det sålts över 450 000 Kadjar världen över sedan start och denna provkörn­ing avhandlar uppdaterade Kadjar som först visades upp under Parissalongen i höstas.

Utvändigt märks en grill med krominslag,­ ny strålkastargeometri och ny form på stötfångare och dimljus. Baktill har stötfångaren ny design och med det även de där imonterade ljuskällorna. Invändigt är det sig likt även om knapparna på dörrsidorna samlats på ett ställe och mittkonsolen nu har tre rejäla vridreglage och en mer modern skärm som inte är större men helt inglasad. Kvar är marknadens kanske tydligaste­ förarmiljö och farthållaraktiveringens mystiska placering på mittkonsolen i höjd med armbågen.

Reglagen på dörrsidor och mittkonsol är nya. Förarmiljön är liksom tidigare föredömligt tydlig.

Renault måste ha läst testprotokollet i Teknikens Värld nummer 18/2016 där det klagades på för korta dynor för nu har stolarna stöpts om och fått utdragbar sittdyna. På vägen märks uppdateringen mer. Under huven finns en ny bensinmotor på 1,3 liter som i detta utförande ger 160 hästkrafter och 270 newtonmeter. Motorn, som är framtagen tillsammans med Mercedes och gjorde debut i Renault Scénic, finns även i en 140-hästars version. I dieselväg finns en uppdaterad 1,5-litersmotor på 115 hästar att tillgå liksom en för modellen ny motor på 1,8 liter och 150 hästkrafter. Den sist nämnda är det enda alternativet om man vill ha fyrhjulsdrift.

Färre hästkrafter men högre vridmoment för nya bensindrivna Renault Kadjar.

Jämfört med föregående toppbensinare har motorn tappat tre hästkrafter men i stället fått 20 newtonmeter extra och det passar bilen bra. Det finns kraft nog i alla körmoment och i inget skede tycker jag mig behöva mer pulver. Kadjar fick under tidigare nämnda test kritik för sin manuella växellåda som bedömdes som långslagig och sladdrig. Den slipper jag i provbilen som har dubbelkopplingslådan EDC som växlar korrekt och lirar fint med motorn.

Stolarna med förlängbar sittdyna är en av de goda nyheterna. Skinn kostar 13 900 kronor.

De nya stolarna passar mina 178 centimeter och 65 kg perfekt. De ger stöd och någon värk i rygg eller stjärt infinner sig inte även om jag tyckte de var misstänkt ”tysk-stumma” inför långresan. Den utdragbara sittdynan kräver dock att du minst kryssat för versionen kallad Bose som startar på 284 900 kronor med lilla bensinmotorn. Då kommer dynan som standard liksom den jättesmidiga fällfunktionen av baksätet kallat ”Easy break”, takrails, backkamera, full LED-strålkastare, uppvärmd vindruta och Bose-ljudanläggning såklart. Först i denna utrustningsgrad går det att kryssa för Technopaketet som bland annat omfattar autobroms och dödavinkelvarnare. Det förstnämnda är standard hos många andra tillverkare och den andra funktionen är det mest diskreta jag har stött på med blek varning från ytterbackspeglarna. Ingår i Bose gör också 19-tums hjul vilket tack och lov inte är monterade på provbilen som redan med 17-tummare går lite väl hårt över skarvar i asfalten, farthinder och brunnslock.

Peter gör skäl för sitt namn, när han petar på knappen för soltaket i nyuppdaterade Renault Kadjar.

På slät väg är gången betydligt bättre och bidrar till att bilen har en mer stabil och personbilslik än ”suvig” körkänsla. Bilen hör till C-segmentet men det är svårt att uppfatta hur stor bilen är när man sitter bakom ratten. Då flyglarna tronar upp sig framtill och rutorna nyper till i de bakre hörnen är man i händerna på parkeringassistans och backkamera. Vill du vara herre över din bil av egen kraft får du leta på annat håll.

Kadjar är en god lastare med den finurliga fällningen av baksätet och ett utrymme på maxinmalt 1 478 lådliter. Under provkörningen lyfte vi utan större problem in en elmotorcykel, ett staket och packning för två personer – samtidigt. Smolket i bägaren är den relativt höga lasttröskeln. ”Nya” Kadjar står hos din handlare i dag och startar på 207 900 kronor med lilla bensinmotorn och kostar 327 900 kronor med fyrhjulsdrift och den stora dieseln.

Renault Kadjar Tce 160 GPF EDC Bose

Pris

290 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 72,2/81,4 mm, cylindervolym 1 332 cm3. Max effekt 160 hk (117 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,72 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 449, bredd 184, höjd 161, spårvidd f/b 156/154. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 471, maxlast 447, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 527-1 478 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 210 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 135 g/km.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Blandad körning 0,68 l/mil. CO2 153 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

3 640 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 888 kronor per år.

Rivaler

Nissan Qashqai DIG-T 160

Samma motor och växellåda som den provkörda bilen. Lite mindre yttermått än Renaulten. Interiört är Qashqai inte lika stram som fransosen.

Pris: 221 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Skoda Karoq 150 DSG

Modellen finns i fler utföranden än Kadjar. Lastar hela 1 810 liter som mest. Det flexibla Varioflex-baksätet är standard i Sverige.

Pris: 280 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr