Renault Kangoo 1,5 dCi

Provkörning av Renault Kangoo 1,5 dCi

Jag har varit och provkört din nya arbetsplats. Äntligen ska din och ytterligare omkring 6 000 gula trotjänare få avlösning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vem vet, kanske blir just din bil utvald att som pensionär delta i kommande rafflande upplagor av Teknikens Världs 24-timmarstest. Och bli kändis till råga på allt.

Nuvarande Kangoo lanserades för tio år sedan, 2,3 miljoner sötnosar har rullat av bandet sedan dess.

 Fast allt har väl inte varit som en dans på rosor er emellan? 

 Jag minns hur du ojat dig över den spartanska interiören, den veviga styrningen och de skvalpiga köregenskaperna.

 Jag kan glädja dig med att nya Kangoo förbättrats på dessa punkter.

Frågan är vilken motor din arbetsgivare kommer att välja. Troligen blir det den kraftfullaste utgåvan av dieselmotorn 1,5 dCi på 105 hästkrafter. Det är en ganska bullrig bekantskap och är enligt mina noteringar inte heller särskilt snål. Jag körde på 0,85 liter milen men då fick vindfånget smaka på motorvägen ordentligt. Det är förstås inget mot dina fullgas­accelerationer mellan brevlådorna. Ingen version gör 0–100 km/h snabbare än 13 sekunder. Största dieseln har partikelfilter till skillnad från versionerna med lägre effektuttag, 75 respektive 85 hästkrafter. Renault kallar de senare för miljödieslar (eco2) eftersom de släpper ut 138 respektive 140 gram koldioxid per kilometer. 105-hästars­motorn släpper ut 151 g/km.

En förutsättning för Postens upphandling lär i alla fall bli automatisk växellåda. En fyrväxlad sådan erbjuds till bensinaren på 1,6 liter på 105 hästkrafter. Stora dieseln har en sexväxlad manuell låda, men en så kallad Quickshift med automatiserad koppling är under utveckling. En sådan finns sedan tidigare i Renault Traffic och förra Twingo. Jag är dock tveksam till om du och dina kollegor gillar den lite typiskt ryckiga gången i en sådan drivlina. I värsta fall ett reellt arbetsmiljöproblem.

 Skulle man emellertid bestämma sig för 1,6 med traditionell automatlåda finns möjligheten att köra på E85, etanolversionen lanseras efter sommaren. Någon fyrhjulsdriven version är inte aktuell i nuläget, det blir till att spinna uppför Petterssons backe även i fortsättningen.

 Nej, nu måste jag tuta vidare, men ha det så bra och lycka till med dagens postutbärning.

Till nätverket Våga vägra familjebuss

Eftersom era medlemmar vet att uppskatta familjeskåpbilar skriver jag till er om mina erfarenheter av nya Renault Kangoo, självaste stilbildaren i segmentet.

 Låt mig först klargöra att det inte heller i nytappningen finns några större designambitioner, bilen är fortfarande en otymplig kub på hjul. Fulsnygg funkisbil säger bara den som är riktigt snäll.

 Kangoo II bygger på Mégane/Scénic-plattformen medan den tidigare hade Clio som grund. Axelavstånd och spårvidd har tänjts, på längden har lagts på 18 centimeter och på bredden elva. Höjden är konstant – klart förståeligt. Att Kangoo nu närmat sig de motbjudande familjebussarna i storlek är kanske inte enbart positivt, det var ju som smidig storlastare bilen gjorde sig känd. Hur som helst, merparten av de extra centimeterna har vikts för det lättlastade bagage­utrymmet. Öppningen gapar glupskt och när det delbara baksätet (60/40) fällts och lastnätet satts upp ryms 2,7 kubikmeter som mest. Ytterligare 77 liter förvaring finns i olika stuvfack utspridda i kupén.

Den goda sikten ut och rörelsefriheten i baksätet uppskattas garanterat av barn, vuxna sitter bra om än med kyrkbänkskänsla. Insteget är supersmidigt tack vare den lätthanterade skjutdörren på höger sida. 

 I högsta utrustningsnivån (Privilège) finns skjutdörrar på båda sidor. 

 Sämsta platsen i Kangoo är faktiskt bredvid föraren där knäna hamnar onödigt nära handskfackluckan och utan möjlighet till att justera sitthöjden. 

 Med det vassare chassit hade jag väntat mig mindre busskänsla bakom ratten, som för övrigt bara går att justera i höjdled. Fjädringen måste vara styv nog att klara de tunga transporterna och det blir stötigt. Maxlasten är 477 kg.

Kvalitetskänslan är bättre jämfört med tidigare modellen, hårdplasten dominerar dock fortfarande och det finns lågprisbilar som ser bättre ut. Stolarna har korta sittdynor och blir en pina i längden, ljudkomforten är något bättre än i en småbil. 

 Fyra utrustningsnivåer erbjuds, men bara den dyraste kan komma på fråga eftersom nödvändiga säkerhetsdetaljer som ESP, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner saknas i de övriga tre. Priser och utrustningsnivåer är inte färdigförhandlade, men enligt Renault Nordic blir den nya bilen inte dyrare än den förra vilket borgar för ett insteg kring 160 000 kronor. 

 Hälsa Berra med Duetten!

Renault Kangoo 1,5 dCi

Pris

Ej klart (förra från ca 160 000 kronor).

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,6:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 105 hk (76 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 2 000 r/min. Partikelfilter.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak halvstel axel och krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/65 R15.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 421, bredd 183, höjd 180, spårvidd f/b 152/153. Tjänstevikt 1 505, maxlast 477, max släpvikt 1 050. Taklast 80 kg. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 169 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 13,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,64, landsväg 0,53, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 151 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!