Renault Kangoo 4x4

Provkörning av Renault Kangoo 4x4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylinder-volym 1598 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 148 Nm vid 

3750 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift med automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 32,9 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel med längsgående länkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 m.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul/däck

Fälg 5,5 tum, däck 185/65 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 400, bredd 166, höjd 183, spårvidd fram/bak 140/141. Tj.vikt 1370, maxlast 480. Släpvikt 1200. Tank 50 l.

Fartresurser*

Toppfart 153 km/h*, 

0-100 km/h 13,1* s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,75 l/mil*.

*Tillverkarens uppgift

Funkisbilen fick fart på alla fyra

Renault Kangoo, en rymlig och oöm prick som plötsligt blivit med fyrhjulsdrift. Men varför?

Behöver man ha mer bil? Frågan dyker upp när jag kör Renault Kangoo, som påminner om ett funkishus med sin lådformade kaross och sina effektiva utrymmen. 

Det är praktiskt så det förslår med plats för både packning och passagerare. Urtypen för familjebilen, vilket mannen jag träffade vid raststället Nyköpingsbro intygade. Han och familjen var precis på väg hem från Tyskland med sin Kangoo och de kunde inte tänka sig en bättre bil. Visserligen var han lite sugen på "min" 1,6-litersmotor på 95 hk, hans framhjulsdrivna hade den lite slöare 75-hästaren vilket gjorde att omkörningarna fick planeras i god tid. Men då den fyrhjulsdrivna bilen väger 250 kg mer krävs de 20 extra hästarna för att få ungefär samma fart på vagnen. 

Mycket riktigt körs Kangoo 4x4 mer med toppeffekten än med vridmomentet, jag får precis som "75-hästarsmannen" varva motorn rejält för att genomföra effektiva omkörningar

Men varför fyrhjulsdrift? Visst kan det vara praktiskt med drift på alla hjulen och högre markfrigång. Men är det värt att betala nästan 30000 kronor mer än för likvärdig framhjulsdriven för att kunna åka sista biten upp till sommarstället? Godkänd släpvagnsvikt är måttliga 1200 kg och med låg effekt blir bilen ingen bra trailerdragare.

I grunden är Kangoo 4x4 framhjulsdriven men så fort framhjulen spinner fortare än bakhjulen fördelas kraft över till bakaxeln. En viskokoppling utvecklad av Nissan levererar kraften bakåt. 

Ljudnivån i kupén är högre än vad som är riktigt behagligt och ett långt körpass tar på krafterna. Men enligt Renault ska nivån ha blivit fyra decibel lägre. Mer ljudisolering i och runt motorrum och kupé tillsammans med 22 procent tjockare sidorutor fram är receptet för reduceringen. Men Kangoo borde ha varit så här "tyst" redan från början - minst. 

För övrigt andas interiören samma funkisstil som bilens hölje, om än med aningen mer utsvävningar i formerna. Förarmiljön är precis så upprätt, rejäl och spartansk som sig bör i denna typ av bil. Den bruksiga framtoningen känns förvisso lite påklistrad, men färgsättning och ergonomi fungerar alldeles utmärkt. Den upprätta körställningen behöver bättre inställningsmöjligheter för att bli riktigt bra, men runtomsikten är exemplarisk tack vare de enorma glas-ytorna och de stora backspeglarna. Dessvärre innebär det sommartid att kupén blir extremt varm och luftkonditioneringen (ingår i utrustningspaketet Euroline) får gå för fullt jämt i sommarvärmen. 

Renault Kangoo är den mest sålda lätta transportbilen i Europa. I det segmentet tas fyrhjulsdriften säkert positivt emot. För personbilssidan blir det svårt att motivera merkostnaden för fyrhjulsdriften. Man behöver alltså, för att svara på min inledande fråga, inte ens så här mycket bil. Krasst sett. 

Jag åker hellre mer komfortabelt i en snyggare och motorstarkare bil, men som transportmedel fungerar Kangoo trots allt alldeles utmärkt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!