Provkörning av Renault Koleos 1,6 dCi 130 hk 2WD

Nya Renault Koleos har vuxit ordentligt men behåller attraktivt pris och en omfattande utrustningslista. Värd en plats på shoppinglistan.

Det bådar gott. Under skalet ruvar en uppdaterad version av Nissan X-trail, i år en av toppsäljarna i Europa i suvarnas mellanklass. Här på presskonferensen i Helsingfors erkände en PR-man – under ett kortvarigt anfall av ärlighet – att 56 procent av delarna är gemensamma. Men det syns inte. Från samma källa fick jag också veta att hela 95 procent av de synliga delarna är unika för respektive modell.

Det syns inte riktigt, men den här bilen är resultatet av flera olika nationaliteter. Stjerna är dock svensk.

Den har alltså sin alldeles egna uppsyn, denne multikulturelle Renault Koleos. Tekniskt sett bördig i Japan, men förfinad av fransmännen och byggd på Renault-dottern Samsungs fabrik i Sydkorea. Det är också under namnet Samsung den säljs på hemmamarknaden. Jämförd med sin föregångare, den Koleos som debuterade 2008, har nya generationen vuxit rejält. Den är 4,67 meter lång, alltså 15 centimeter längre än tidigare. Baksätesutrymmet är därför alldeles förträffligt. Renault påstår till och med att det är bäst i klassen, vilket förstås kräver att man vet vilka klasskamraterna är för att man ska förstå storheten av det.

Den hade kunnat vara sjusitsig som konkurrenten Skoda Kodiaq, 4,7 meter lång. Men Renault uppger att de har prioriterat komfort och vikt och därför begränsar sig till två sätesrader. I klartext betyder det att någon på huvudkontoret i Paris tyckte att den tredje soffan blev för dyr. Bagageutrymmet är relativt stort, men fällningen av ryggstöden är inte särskilt effektiv. Golvet blir allt annat än plant när ryggstödet är nedfällt.

Stilren design med klassiska suv-attribut och 21 centimeters markfrigång.

Två olika dieselmotorer finns att välja mellan. En på 1,6 liter och 130 hästkrafter och en tvåliters på 175 hästkrafter. Köper du den senare kan du välja mellan framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. För instegsmodellen ges inget val, det är bara framhjulen som driver. Vintertid är förstås fyrhjulsdrift att föredra. Å andra sidan är den framhjulsdrivna versionen snålare. Enligt fabriksuppgifterna drar den 0,46 liter per mil i blandad körning med manuell låda. Verkligheten ligger inte långt efter.

Efter några timmars provkörning på glestrafikerade landsvägar norr om Helsingfors stannar jag till och läser av färddatorn. 27 mil har körts. Genomsnittsförbrukning: 0,58 liter per mil. Anständigt snålt för en stor suv på 130 hästkrafter. Den starkare tvålitersmodellen är skriven för 0,54 liter per mil, då med automatlåda. Något törstigare, men relativt snål, den också. Det intryck som framför allt biter sig fast efter provturen är komforten. Koleos har riktigt inbjudande fåtöljer fram med ett mittarmstöd som går att justera i längdled. Lägg till tyst och mjuk gångkultur.

1,6 liter och 320 Nm räcker väl till. Den stora motorn tycker jag inte erbjuder så mycket extra, men eftersom den är en förutsättning för att få fyrhjulsdrift på menyn lär den bli storsäljaren. Baksätet hann jag också provåka i och jag kan rapportera att ben- och takutrymmet är mycket bra. Dessutom är golvet nästan plant, vilket gör att mittpassageraren kan få bra plats för fötterna.

Koleos tillhör familjen ”stora Renault” och har också vissa designlösningar som känns igen från Talisman och Espace. Fronten är nästan identisk med Talisman, och även invändigt ser vi släktskapet. Bland annat har Koleos samma stående bildskärm, i basversionen sju tum stor. Alla Koleos i Sverige har navigationssystem som standardutrustning. Inte minst med tanke på att priset startar på 259 900 kronor för en manuellt växlad, tvåhjulsdriven Koleos tycker jag att Renault borde ha en chans trycka in sig på bilshopparnas inköpslistor.

Svenska Renault sätter dock sina förhoppningar till versionen med 175 hästkrafter och automatlåda och fyrhjulsdrift. Pris 309 900 kronor. Erbjudandet känns prisvärt. Motsvarande bil med premiummärke kostar minst 100 000 kronor mer, ändå är det de som säljer bäst i suvarnas mellanklass. En av de dominerande modellerna i klassen är Volvo XC60, som in i det sista har varit en toppsäljare i Europa. I år kommer nya XC60 ut till handlarna och konkurrensen kommer att bli knivskarp.

Renault Koleos 1,6 dCi 130 hk 2WD

Pris

259 900 kr, 2,0 dCi 175 294 900 kr, Aut +15 000 kr , första kundleverans september.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,1:1. Borrning/slag 80,0/79,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift (fyrhjulsdrift tillval) . 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 225/65 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 467, bredd 184, höjd 169, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 540, maxlast 609, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 498-1 706 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,4 s, toppfart 185 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,51 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 120 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.

 

Skatt

1 572 kronor per år.

Rivaler

Peugeot 5008 GT 165 hk aut

Nya 5008 är tre centimeter kortare än Renault Koleos, men Peugeot har lyckats att klämma in en tredje sätesrad. Säljstart i september.

Pris: Ej fastställt, ca 320 000 kronor.



Skoda Kodiaq 1,4 TSI 150 hk

Skoda Kodiaq är 4,7 meter lång och sjusitsig. En stor suv till ett pris som har fått många att springa till Skoda-handlaren. Med bensinmotor på 1,4 liter och 150 hästkrafter drar den 0,69 liter per mil.

Pris: 286 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!