Provkörning av Renault Laguna 2,0 16V Euroline

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1998 cm3. 140 hk vid 5750 r/min, 188 Nm vid 3750 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria. ESP.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 470, bredd 175, höjd 144. Tjänstevikt ca 1390, maxlast 510, släpvikt 1300.

Fartresurser*

Toppfart 202 km/h, 0-100 km/h 10,1 s.

Bränsleförbrukning*

Uppgift saknas.

*(enl. tillverkaren)

Mäktigare kraft med mera buller

Renault Laguna har mycket som talar för sig, kanske främst att den kan anses som en riktigt säker bil efter att ha fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.

Men vi har hittills givit underbetyg för motoriseringen i de fyrcylindriga modellerna. När Laguna presenterades hösten 2000 fanns 1,6- och 1,8-litersmotorer som inte riktigt räcker till. En högmodern 2,0-liters fyra med direktinsprutning utlovades till 2001, men när och om den motorn kommer till Sverige är ännu inte bestämt. I Frankrike finns den sedan länge. Laguna kommer nu till Sverige med en vanlig 2,0-liters fyrventilsmotor i stället, en motor identisk med den som finns i Scénic.

Motorn har jämn kraft genom hela registret och känns funktionell utan vare sig toppar eller floppar. Att den påstås ge 140 hk förefaller i överkant. Visserligen körde vi en Laguna Touring som är 30 kg tyngre än halvkombin, men piggare 140- hästare har jag definitivt kört.

Den femväxlade lådan fungerar bra men femmans utväxling är i lägsta laget och det läcker därför in mycket motorljud i kupén vid tillåten motorvägsfart. Bränsleförbrukningen imponerade inte heller, 0,9 liter per mil i blandad körning mätt mellan tankningar lyckades vi inte komma under. Två utrustningsvarianter erbjuds, Komfort och Euroline. Båda har aktivt antisladdsystem, ESP, som standard, medan xenonstrålkastare, som tidigare var standard på Touring, numera är ett tillbehör.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!