Provkörning av Renault Laguna 3,0 V6 24

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,6/97 mm, volymn 2 949 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 267 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak längsgående länkar med torsionsfjädring. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,5 meter.

BROMSAR

Skivbromsar (fram ventilerade) runt om. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 6,5 tum. Däck 205/60 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 451, bredd 173, höjd 142, spårvidd fram/bak 148/146. Tjänstevikt 1 470, max last 520, släp 1 650. Tanken rymmer 66 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 235 (automat 230) km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,7 (8,9 s). Bränsleförbrukning stad 1,61 (automat 1,71), landsväg 0,81 (0,83), blandad körning 1,10 (1,15).

 

Lätt att leva med

Kompakt bil med kraftfull motor och automatlåda - tydligen ingen dum idé eftersom allt fler slår in på just den vägen. Renault Laguna är bara ett exempel, en beskedlig mellanklassbil som begåvats med en treliters V6-maskin på 190 hästkrafter.

Citroën, Peugeot och Renault har gått samman om tillverkning av den här motorn.

Det är en smidig och snabb maskin som gör Laguna kvick i accelerationen och över huvud taget mycket lättkörd. Bilen är "lagom" i storlek, lättstyrd och hanterlig och växlar gör provbilen. Mjukt. Laguna automat är allt annat än aggressiv till sin karaktär och verkar hellre hellre avstå från att växla ned än spilla dyrbara bränsledroppar.

Den här modellen borde passa utmärkt inte minst som dragbil. Den klarar enligt tillverkaren ett släp på 1 650 kg och har till skillnad från övriga Laguna skivbromsar även bak. Kombiversionen har även fjädring med nivåreglering.

V6-modellen väger drygt 100 kg mer än samma bil med tvålitersmotor, men känns inte tung eller klumpig. Vägegenskaperna är utmärkta, Laguna ligger fint i kurvorna utan att det har gått ut över fjädringskomforten.

Toppfarten är 230 km/h men Laguna är ändå inte en bil för snabbtransport på kontinentala motorvägar. Vindbruset och bullret från däcken är påträngande redan i 130 km/h.

I grundpriset 217 000 kr (med manuell växellåda) ingår ett så kallat affärspaket som bland annat innefattar automatisk klimatanläggning, färddator, stereo och farthållare (endast med automatlåda!).

Laguna har numera hög krocksäkerhet med krockkuddar, bältesstramare, sidokrockkuddar fram och nackskydd som ger samma avstånd till huvudet oavsett höjdinställningen. Baksätet har tre huvudskydd och tre trepunktsbälten.

Sittkomforten är god. Ratten är ställbar i längsled. Materialval och färgsättning kan upplevas som aningen plastig och steril.

Men hygglig komfort, riklig utrustning och prima fartresurser till anständigt pris är inte fy skam. Trelitersversionen av Laguna är en rättfram vardagsvagn som känns lätt att leva med.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!