Provkörning av Renault Laguna Coupé

Provkörning av Renault Laguna Coupé

Coupévågen sköljer över modellprogrammen och lämnar efter sig sluttande tak och långa dörrar. Laguna Coupé bjuder på just detta – och dessutom ett bakparti med Aston Martin-DNA. Très chic!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tre trender dominerar bildesignen sedan några år tillbaka. Ni vet vilka – stor grill, sluttande tak och så strålkastarna, bilvärldens nya bijouterier. Det ska glittra och blänka bakom klarglasen, gärna med hjälp av LED-beströdda kurvor.

Renault tar inga risker med Laguna Coupé. Vi bockar av tre rätt i trendkollen. 

 En lång, låg taklinje förenar sig i ett utdraget efterspel med den rudimentära bakluckan. Riktigt snyggt, speciellt som baken är så läckert skulpterad. Visst påminner vågformen en hel del om formspråket på Aston Martin? 

 Frontens grillgaller är bara något mindre än Bretagne. Renault har tolkat tidsandan helt korrekt. Big is beautiful. Just nu i alla fall.

 Stor är också motorn där fram. Jag kör den potenta dieselsexan, en V6:a på 3,0 liter och 235 hästkrafter. Ett under av komfort och kraft. Inte ens på tomgång avslöjar dieselknack att det rör sig om en självtändare. Enligt Renault är det en speciallegering som dämpar knacket från motorblocket av aluminium. 

 Common rail-insprutning med 1 600 bars tryck och piezo-munstycken med sju hål garanterar optimal förbränning. Vridmoment är enormt, 450 Nm, man kan dra tankbåtar av grund med den här bilen.

 Renault uppger att motorn drar 0,72 l/mil i EU-cykeln vilket är bra för en sexcylindrig diesel med automatlåda. Men håller det i verkligheten? Jag läser av 0,89 l/mil på färddatorn – varken miljövänligt eller ekonomiskt. 

 Provkörningen äger rum i bergiga södra Portugal på nylagd landsväg, slät som en eurosedel och kurvig som en börskurs hösten 2008. Det är väl nu man ska stå på. 

 Enligt Renault ska bilen nämligen gå ”som på räls”. Orsaken är den nyutvecklade fyrhjulsstyrning som finns som tillval till bilen. I höga hastigheter styr bakhjulen ”med”, upp till 2,0 grader. Svänger jag höger, svänger också bakhjulen höger. Detta ger högre stabilitet. I extrema situationer, till exempel vid en plötslig undanmanöver, kan bakhjulen vinklas upp till 3,5 grader. 

 Det är dock svårt att urskilja vad som egentligen är effekten av bakhjulens styrning eftersom systemet inte går att koppla ur. Men nog känns Laguna stadig och stabil. 

 Något som däremot känns direkt är att vändcirkeln förbättras markant med fyrhjulsstyrning. I låga farter styr bakhjulen ”emot” –när jag svänger åt höger styr bakhjulen åt vänster. Så skiljer det också en meter i vänddiameter mellan två- och fyrhjulsstyrda Laguna. 

 Lika snyggt som bakpartiet är, lika hemskt är det när man ska backa in i en trång parkeringsficka. Noll koll. Parkeringssensorer bak är dock standard. Man tackar. 

 Trånga bygator är alltså inte grejen med Laguna Coupé. Snarare är det en genuin långresevagn, en bil som behagfullt sträcker ut på kontinentala landsvägsetapper, och som på kvällarna låter sig beundras. 

 Långresekomforten är hög. Stolarna är inte fullt så låga som de kan vara i andra sportcoupéer. Renault har bevarat en sedan-aktig sitthöjd, något jag tror många kunder föredrar. 

 Baksätet har dock knappt om benutrymme och takhöjd. Bagageutrymmet är desto mer imponerande. Dessutom är baksätets ryggstöd fällbara och bjuder på en bred öppning mot kupén. Den enda begränsningen är bagageluckans öppning à la brevlådeinkast. 

 En praktisk finess är att bältet sitter lättåtkomligt. På coupéer brukar det sitta långt bak och kännas lika onåbart som det där stället som kliar på ryggen. Men Laguna Coupé överraskar. Takstolpe och bälte sitter i jämnhöjd med stolens ryggstöd. Det blir lite svårare att komma in till baksätet, men det är det värt. 

 Än mer trendriktig, och praktisk, hade förstås en fyradörrars coupé varit, som Volkswagen Passat CC och Mercedes CLS. Men samtidigt lite av en halvmesyr för coupé-aficionados. 

 Svenska Renault tror att instegsmodellen startar på 300 000 kronor när försäljningen drar i gång i februari nästa år. Då talar vi om en bensinmodell på 2,0 liter och 170 hästkrafter. Standardutrustningen blir omfattande: sexstegad automatlåda, skinnklädsel, xenonljus, parkeringssensorer bak, farthållare och 17-tums aluminiumfälgar. Prisvärt med tanke på utrustningen, men märket är ovant vid prisnivå och produkttyp. Många Renault-handlare har förmodligen aldrig hört stampet i butiken från otåligt väntande Laguna Coupé-kunder. 

 Senare på kvällen träffar jag Philippe Gehin, produktchef för Laguna-serien. Han är inte orolig över framtiden för den nya coupémodellen. 

 – Marknaden finns där, absolut. Vi tror att unga stadsbor med högavlönade yrken kommer att köpa bilen. Pensionärer lever allt mer aktivt i dag. Många har det gott ställt och vill ha en personlig, lite lyxig bil. Även föräldrar vars barn har flyttat hemifrån tror vi är intresserade, säger Philippe Gehin.

 Volymerna blir inte stora. För hela Europa talar vi om ett segment med en försäljningsvolym på 130 000 bilar. Philippe Gehin vill inte sia om framtiden för Laguna Coupé.

 – För övrigt handlar det inte bara om försäljningen. Laguna Coupé spelar en viktig roll för att stärka varumärket, framhåller han.

 Men han vägrar att dra några paralleller med Renault Avantime, märkets förra och föga framgångsrika lyxcoupé.

 – Avantime var annorlunda. Då var det ett sätt att få produktionen i Matra-fabriken. Modellen var mer eller mindre ett infall. 

 – Den här gången är marknaden undersökt noga, kunderna finns där och bilen är bra. Det är en helt annorlunda situation, säger Philippe Gehin.

Karin Karlsson, informationschef Renault Sverige

Ni kommer att sälja Laguna Coupé med lyxig utrustning och skinnklädsel. Priset lär närma sig 300 000 kronor. Blir inte priset för högt för den vanliga Renault-kunden? 

 – I första hand tror vi att det är nya kunder som kommer att köpa en Laguna Coupé samt kunder som har haft andra coupémodeller tidigare.

 Kan du nämna tre bilmodeller som du tror Laguna Coupé-kunderna lämnar i inbyte?

 – Jämförbara coupémodeller från konkurrenter, Peugeot 406 och 407 till exempel.

 Varför är det egentligen så snyggt med två dörrar?

 – Det ger ett elegant och sportigt utseende på bilen.

Renault Laguna Coupé

Pris

Ej prissatt.

Motor

Diesel. V6, tvärmonterad motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 235 hk (173 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel axel. Skruvfjädrar.

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,84 meter (tvåhjulsstyrning), 10,6 (fyrhjulsstyrning).

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7.5 tum, däck 225/45-18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 464, bredd 181, höjd 140, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1 700, maxlast ca 350, max släpvikt 1 500. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 242 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,3 s.

Bränsleförbrukning*/skatt

Stad 1,06, landsväg 0,57, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 192 g/km. Skatt 5 481 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!