Provkörning av Renault Laguna Coupé 2,0T

Provkörning av Renault Laguna Coupé 2,0T

Med karosslinjer som förför, samtidigt en smula avantgardistisk och med en prislapp inom räckhåll verkar Renault Laguna Coupé 2,0T vara bilen för den verklige frankofilen. Tillsammans med avancerat chassi den perfekta kombinationen?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Senast vi såg Laguna Coupé i denna skrifts provkörningsspalter var när reporter Stjerna premiärrapporterade från Frankrike. Då var maskinbestyckningen under den platta motorhuven den allra värsta, 3,0-liters dCi V6-diesel på 235 hästkrafter kopplad till en sexväxlad automatlåda. Det motoralternativet var knappast aktuellt för Sverige. I nuläget är det mer moderata fyrcylindriga 2,0 dCi på 150 respektive 178 hästkrafter som gäller – effekt beroende på om du inte orkar eller vill spaka själv – samt provbilen, som har tvåliters bensinturbo på 204 hk.

Trots alla blandade särintryck smälter allt samman till en helhet och man imponeras över den upplevda kvalitetskänslan i detaljer som knappar och vred.

 Extra tacksamt är att dörrbladen inte går över hela karossidan, vanligtvis ett gissel på tvådörrarscoupéer. Insteget till baksätet försämras givetvis något, men det är ju inte för bakfolket man köper en Coupé.

 Fyrhjulstyrningssystemet 4-Control ingår i Dynamique GT-paketet som standard till 2,0 Turbo för 302 900 kronor. I farter upp till 60 km/h motstyr bakhjulen för snävare vändradie och rappare manöverering, snabba u-svängar i stan går helt enkelt som en dans. Över 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen vilket för en ovan förare kan innebära nästa för kvicka sidoförflyttningar. 

 2,0-liters turbomotorn stämmer mycket bra i Laguna Coupé, men bränsletörsten på närmare en liter per mil är oförsvarligt hög. In med en snålare motorstyrning, start/stopp-teknik och kanske även en dubbelkopplingslåda är vår uppmaning till Renault. Men Laguna Coupé alltjämt den näst mest typiskt franska bilen på marknaden, efter Citroën C6.

Renault Laguna Coupé 2,0T

Pris

302 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 82,7/93,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel axel. Skruvfjädrar.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 (fyrhjulsstyrning).

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem. Låsningsfritt.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 269, längd 464, bredd 181, höjd 140, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1 578, maxlast 345, max släpvikt 1 500. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 232 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,15, landsväg 0,65, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 194 g/km.

Skatt

1 770 kronor per år.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr