Provkörning av Renault Laguna Touring GT och Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI.

Provkörning av Renault Laguna Touring GT och Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Renault Laguna Touring GT

Pigg motor, säkerhet, smärt design.

Pris, utrymmen, väl hård fjädring.

Basfakta

Pris 

289 000 kronor.

 

Motor 

 Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo, kompression 9,0:1, borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 205 hk vid 5 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 3 000 r/min.

 Kraftöverföring 

 Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.

Styrning 

 Kuggstångsstyrning med elektrohydraulisk servo, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

 Skivbroms (ventilerad fram) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälg 7 tum. Däck 225/45 VR17.

Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 275, längd 458, bredd 175, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/148.

Tjänstevikt 

 1 430, maxlast 560, verklig vikt 1630, släpvikt 1 300.

Förbrukning enligt EU-normen (l/mil) 

 Stad 1,08, land 0,67, blandad körning 0,86.

Fartresurser 

 0-100 km/h 8,08 sek. Toppfart 232 km/h.

Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI

Jämnstark motor, praktiska utrymmen.

Dålig sikt från baksätet.

Basfakta

Pris  264 500 kronor.

 Motor 

 Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo, kompression 10,3:1, borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984cm3. Max effekt 200 hk vid 5 100 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 800 – 5 000 r/min.

Kraftöverföring 

 Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

 Kuggstångsstyrning med elektromekanisk servo, vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar 

 Skivbroms (ventilerad fram) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälg 7 tum. Däck 215/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 271, längd 477, bredd 182, höjd 152, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt 1 640, maxlast 490, verklig vikt 1 690, släpvikt 1 600.

Förbrukning enligt EU-normen (l/mil)

 Stad 1,13, land 0,64, blandad körning 0,82.

Fartresurser 

 0-100 km/h 8,54 sek. Toppfart 232 km/h.

 

Värdetransportiga

Är det något vi borde ha lärt oss av den senaste tidens brottsutveckling så är det hur lätt det är att råna en bil. Hittills har bara värdetransporter drabbats, men vi finner ändå anledning att informera om hur du som privatbilist skyddar din dyrbara last, oavsett om den består av gods eller passagerare.

 Till vår hjälp står två nya bilmodeller i snabba kombibilsklassen, Renault Laguna Touring 2,0T GT och VW Passat Variant 2,0T FSI. Hos dessa finns tre gemensamma nämnare – bra lastförmåga, diger säkerhetsutrustning och goda fartresurser. 

 För att avgöra vilken som är bäst får de ett uppdrag som består i att frakta ett paket omgärdat av politiska sammansvärjningar, korruption och mord. I vägen står de mest skrupelfria mafiosos, beredda att använda alla tänkbara medel för att hindra paketet att nå fram till dess rätta ägare. 

 (Åtminstone kan man ha den här storyn för sitt inre samtidigt som läsningen fortgår. Det blir mer effektfullt så.)

Bästa sättet att undvika bilrån, kapningar och skurkar i allmänhet är att köra därifrån med en rivstart. För det behövs extra pulver i motorn. Såväl Renault som Volkswagen får anses vara godkända på den punkten. Laguna har 205 hk och Passat 200 hk skaffade ur två liters slagvolym med turbounderstöd.

 Renault Laguna uppdaterades rejält förra våren. Nu har också sportversionen GT Celsium kommit. Tvålitersturbon finns även i 170-hästarsversion och med 225 hästar i Megane Sport. 

 Maskinen har bra knuff på höga varv, men orkar bra även i mellanregistret tack vare att merparten av det maximala vridmomentet 300 Nm finns tillgängligt från 2 500 r/min till 5 000 r/min. Frågan är om motorn är tillräckligt raffinerad för att rå på en av VW-gruppens erkänt duktiga 2,0T FSI?

 Vi lastar in kartongen, dammar igen luckan och drar iväg från en lastkaj i ett ödsligt industriområde. Första intrycket i Laguna är bra, bilen svarar piggt på gas och styrningen är känsligare än vad jag minns den från ”förra” modellen.

Passaten skymtar i backspegeln men tappar några meter vid rödljusaccelerationerna, vilket också bekräftas i våra mätningar. Laguna är den snabbare av de två.

 VW-motorn uppvisar å andra sidan en oerhört jämn dragvillighet. Intressant i sammanhanget är hur trimningsgraden så kapitalt ändrar motorns karaktär. Från trygg, nästan tråkig, basmotor i Audi A6 (170 hk) till lagom sportig i Passat – och busbilstemperament i Golf GTI. 

 För att vara turbo är den ovanligt lågvarvsstark, maxvridet 280 Nm bibehålls mellan 1 800 och 5 000 r/min. Maxeffekt (200 hk) lämnas vid 5 500 r/min.

Den som har gamla turbomotorn 1,8T färskt i minne erinrar sig en hyfsat pigg maskin, men som inte levde upp förrän man pillade med elektroniken. Nya motorn är inte heller någon utpräglad högvarvsmotor men en spets finns på slutet. Extra krut för att ta sig förbi en hel drös av bilar vid omkörning, om så skulle behövas.

Med de 50 extra turbohästarna jämfört med volymmotorn 2,0 FSI (150 hk) ställs chassit på hårdare prov. Men styrningen inger självförtroende från kurva ett, och resten av bilen flyter fint genom kurvkombinationerna. Förra Passat drogs med en lite orolig framvagn under accelerationsfasen, men nu är beteendet som bortblåst. Upphängningen från Golf är stabiliteten själv. 

 Testbilen är utrustad med sportchassi som sänker fjädringen med 15 millimeter, men redan originalchassit är åt det stramare hållet och vinsten med detta är tveksamt. I stället får man dras med en stötigare gång som inte lirar särskilt väl med familjebilskaraktären i övrigt. 

 Även Laguna är onödigt hård, och den lyxiga komfortfjädringen som Renault brukar skämma bort oss med har gått förlorad i GT-modellens sänkta sportdito (10 millimeter lägre). På sämre underlag ”stampar” bakvagnen och avslöjar en ganska enkel uppbyggnad med halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Styrningen som tidigare fått kritik för viss tröghet ger nu godtagbar feedback. Men vi har känt bättre – exempelvis i Passat. 

 Den sexväxlade Renaultlådan är lättskött med tätare steg jämfört med ”förra” modellen, men är ändå inte i närheten av VW-lådans stringens.

 Störst behållning bjuder faktiskt motorn på i nya Laguna – som aldrig varit roligare att köra än så här. 

 Även den billigare 170-hästarsversionen är en bra kompromiss mellan komfort och sportkänsla. På prislappen står då 252 000 kronor jämfört med 289 900 kronor för GT Celsium.

 Trots ett längre axelavstånd upplevs Laguna som den mindre bilen. Och den är lägst, vilket märks när man ramlar ner i förarstolen. Insteget bak är desto lättare med ordentligt tilltagna bakdörrar. I paritet med dörrarna på Passat.

Baksätet i Passat rymmer längre ben och större fötter än Laguna. Däremot påverkar den lågt placerade sittdynan och höga fönsterlinjen utsikten negativt. Det känns lite som att sitta i en låda med små gluggar att titta ut genom. 

 Vår egna hemliga låda stuvas enkelt in i båda bilarnas kombiskåp. Lagunas design med kraftigt sluttande bakre stolpar lurar ögat, utrymmet är större än man tror. Det rår dock inte på tyskens både högre och längre bagagerum. 

 Last handlar dock inte enbart om svängrum utan också om bärförmåga. Renault ska enligt tillverkaren klara en maxlast på 560 kg vilket är 70 kg mer än vad Volkswagen anger. Men inte heller här får Renault briljera, uträknat vad bilarna väger i verkligheten (fulltankad, inklusive förare) tillåts Laguna bara lasta 360 kg och Passat 440 kg. Renaults angivna tjänstevikt är inte bara grovt felaktig, den drabbar ägaren i form av två klasser högre fordonskatt!

Renault Laguna fick papper på att vara den säkraste bilen överhuvudtaget vid lanseringen 2001. Ett starkt imagehöjande kort som om något borde satt fart på försäljningen. Så blev det emellertid inte, och tillsammans med ganska mediokra testresultat och initiala kvalitetsproblem försvann Laguna ur strålkastarskenet lika snabbt som förloraren i USA:s presidentval brukar göra (Är det någon som vet vad John Kerry gör nuförtiden?).

 Laguna återfinns först på 69:e plats i försäljningsstatistiken, och klättringen uppåt blir tuff även om modellen uppdaterats med nya fräscha motorer, bättre chassi och högre säkerhet (bättre nackskydd, dubbla bältessträckare i baksätet). Renault valde att höja priset i samband med ansiktslyftet i våras, så inte heller priset talar för bilen. Och frågan är hur många som är beredda att betala nästan 300 000 kronor för Laguna GT?

 Passat-turbon kan också bli rejält dyr när plockandet i utrustningslistorna är klart. Bilen säljs i grundversion med Comfortline (bland annat farthållare, färddator, elstol och elhissar bak) för 264 500 kronor. Men kunden förväntas åtminstone lägga till Business-paketet för 10 600 kronor innehållandes multifunktionsratt, tvåzons klimatanläggning, lättmetallfälgar och tonade rutor. 

 Den turbospekulant som väljer att kombinera Business-paket med Sportline-utförande (bland annat sportstolar, sportchassi, kromlister samt 16-tums lättmetallfälgar) hamnar på 280 200 kronor. Lägger vi till metallic-lack, auto-hold (start-i-backe-hjälp), bi-xenonstrålkastare med kurvljusfunktion och CD-växlare i handskfacket nosar vi på 300 000-kronorsvallen.

Dyrt för att vara en Volkswagen Passat – men å andra sidan en ganska prisvärd prestige-kombi som inte står exempelvis Audi långt efter.

 Slutsatsen måste bli att Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Turbo är ett bättre val än Renault Laguna Touring 2,0T GT. Godset kommer visserligen inte fram snabbare och föraren bjuds inte på en så mycket sportigare körupplevelse. Men kombiköparen måste göra ett långsiktigt bilköp och tänka både praktiskt och ekonomiskt.

 Fast skulle du finna Passat alltför tillrättalagd, och om bilköpet inte måste vara så förbenat rationellt, är det åtminstone kortare kö hos Renault-handlaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!