Renault Mégane 1,6 Flex Fuel

Provkörning av Renault Mégane 1,6 Flex Fuel

Renault hoppar på etanoltåget och introducerar nu sin Mégane Flex Fuel, som är en del av företagets miljösatsning eco2.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Trots en något trög start och kommentarer som ”det där med etanol är något man bara håller på med i Norden” händer det nu en hel del i bilindustrin. Senast ut är Renault som med sitt eco2-projekt ska erbjuda mer miljövänliga bilar – Mégane blir märkets E85-alternativ. Men det stannar inte där.

Bilarna som omfattas av eco2-märkningen ska vara återvinningsbara till 95 procent och fem procent av plasten på bilen ska redan vara återvunnen. De får inte släppa ut mer än 140 gram koldioxid per kilometer, eller så ska de drivas av ett förnyelsebart bränsle såsom E85.

 Uppmärksamheten kring Renaults första etanoldrivna bil var noll och ingen på Parissalongen förra hösten, men det har tydligen svängt sedan dess. Ett bra initiativ tycker vi, samtidigt som provkörningen egentligen inte ger så mycket tillbaka. Bilen står och går precis som en bensindriven, nyheten i bränslet innebär inga nyheter för oss bakom ratten. Renault anger att motorn ska ge 105 hästkrafter, till skillnad från den vanliga 1,6-motorn i Megane som ska ge 110 hk. Den är inget under av kraft, går lite sävligt, men tar oss från A till B utan knot. 

 Enda anmärkningen är att gasresponsen och samspelet med kopplingen ger något ryckig gång vid växling från ettan till tvåan i lägre hastighet. Samtidigt sker det med såväl bensin som E85 i tanken.

 Etanolkonverteringen har inneburit ny tank och bränsleledningar samt justeringar av insprutningssystemet eftersom E85-driften kräver mer bränsle per mil. Vidare så har materialet till ventilerna och deras säten samt kolvarna utformats för att klara etanolen, som är mer aggressivt mot metall än bensin är. Detta är inget speciellt utan kan betecknas vara ett standardförfarande vid etanolkonvertering.

 Vad som däremot inte är standard inom bilindustrin är att redovisa bränsleförbrukning för både bensin och etanoldrift till Flexifuel-bilarna. Branschen hävdar att inget certifierat bränsle eller testmetod finns. Men se till att fixa det då! Om jag inte missminner mig har branschen haft några år på sig. Nya bilmodeller går fort att ta fram, men byråkratin verkar desto mer tungrodd. Renault har, precis som alla andra, räknat fram sina förbrukningssiffror.

 Lanseringen av bilen ägde rum i början av september och de första bilarna levereras i oktober. Priserna startar på 150 800 kronor, ochserviceintervalletär var1 500 mil.

Renault Mégane 1,6 Flex Fuel

Pris

150 800 kronor.

Motor

Flexifuel etanol/bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 5 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 750 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrohydrauliskt låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt(cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 421, bredd 178, höjd 146, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1 175, maxlast 550, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 187 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,2 s.

Förbrukning*

(E85/Bensin) Stad 1,3/0,93, landsväg 0,79/0,60, blandad körning 0,97/0,72 l/mil. CO2 = 158/170 g/km vid blandad körning.

* Enligt tillverkaren. Bensinuppgifterna bygger på testkörning i EU-körcykeln. E85-siffrorna är framräknade utifrån bensinförbrukningen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!