Provkörning av Renault Mégane 1,9 CDi

Provkörning av Renault Mégane 1,9 CDi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Det känns som att stiga in i en gammal bekant, och det är ju precis det man gör. Minimala yttre förändringar gör att många inte ens kommer att se skillnaden. Kanske det som är meningen.

Basfakta

Pris 

187 600 kr. 

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 1 över-liggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 17,1. Borrning/slag 80/93 mm, cylindervolym 1 870 cm3. Max effekt 130 hk (96  kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000  r/min. 

Kraftöverföring 

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, baktorsionsaxel med bakåtriktade bärarmar. 

Styrning 

Kuggstång med servo. Vänd-cirkel 10,2 meter. 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 HR 16. 

Mått&vikt(cm/kg) 

Axelavstånd 263, längd 421, bredd 178, höjd 146, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1 505, maxlast 380, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 203 km/h.Acceleration 0-100 km/h 9,6 s. 

Bränsleförbrukning* 

Stad 0,74, landsväg 0,49, blandad körning 0,58 l/mil. 

*Enligt tillverkaren

 

Minimalt mixtrad Mégane

Renault Mégane har sålt i 2,4 miljoner exemplar sedan introduktionen 2002, även om det kanske inte märks så mycket av det i Sverige. Nu kommer en ny, och varför ändra på ett vinnande recept?

Denna karaktäristiska fransos fick först fem stjärnor i EuroNCAP och sedan titeln Årets Bil. Kanske  är det därför nya Mégane är mycket, mycket försiktigt förändrad jämfört med den nuvarande. Renault kallar det facelift men det är mera frågan om en årsmodellförändring.

I fronten har  strålkastarna, kylargrillen och den främre stötfångaren fått ny design. Kylargrillen har fått mer V-format utseende. Dimljusen har placerats längre ut mot bilens sidor. Den observante ser att baklyktorna har parallella horisontala linjer i glaset. Inuti har mätartavlorna blivit tydligare och fått kromringar runt sig. 

Ytterligare förändringar som många biltillverkare inte ens skulle bry sig om att nämna vid en nybilsintroduktionen är att luftkonditioneringen har kalibrerats om för effektivare gång och att regnsensorn förbättrats.  Men har man inte något att berätta så…  På motorsidan då, inga nyheter där?  Jo, och nej.  Sedan tidigare kvarstår tre bensinmotorer på 1,6 liter/110 hk, 2,0 och 135 hk och 2,0 turbo på 165 hk. Minsta bensinmotorn på 1,4 liter utgår ur det svenska sortimentet.  På dieselsidan har Renault en 1,9 liters dCi med partikelfilter som ger 130 hk. 

Den stora nyheten är en ny tvålitersdiesel som ger 150 hk, men den kommer inte till Sverige i samband med introduktionen i februari!  Anledningen är att den inte är försedd med partikelfilter och därmed blir ointressant för den svenska marknaden där sådant krävs för skattelättnad. Att den inte förses med partikelfilter beror på att den klarar Euro 4-normen ändå, enligt Renault. Men i Sverige har myndigheterna stirrat sig blinda på ett partikelfilter så därför kommer ett sådant att eftermonteras på motorn, men inte förrän sent under året. 

Efter provkörning av båda dessa motorer känns det dock inte som att 2,0 är värd att vänta på. Den mindre 1,9 dCi känns piggare på låga varvtal och är tystare på höga. Bränsleförbrukningen, enligt Renault, skiljer sig marginellt med ett övertag på 0,54 mot 0,59 l/mil vid blandad körning till fördel för den starkare motorn. Billigaste 1,9 dCi kostar 187 600 kr.  Under karossen är allt oförändrat ”eftersom chassit var så populärt”. Det innebär mer komfort än sport vilket nog är ett viktigare argument i den här bilens köpkrets.  Och säga vad man vill om bilens yttre, men rent futuristiskt håller den än idag och säkert ett par år till vilket rimligen är dess fortsatta leverne.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!