Renault Mègane II

Provkörning av Renault Mègane II

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 113 hk (83 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 4200 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, 1,9 diesel och 2,0 bensin har sex växlar.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med underliggande rektangulär bärarm, bak torsionsaxel. 

Styrning

Elassisterad progressiv servostyrning. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,5 m.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/65 R15.

Mått och vikt

Axelavstånd 263, längd 421, bredd 178, höjd 146, spårvidd fram/bak 152/151, tjänstevikt ca 1250, max last ca 450. Släpvikt 1300 kg. Tanken rymmer 60 l.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,9 s. Toppfart 192 km/h.

Förbrukning

Landsväg 0, 57, stad 0,88, blandad körning 0,68 l/mil.

Att älska eller hata

Raffinerad teknik under ett egensinnigt format skal.

Bilköparna kommer att älska eller hata nya Renault Mégane. Den har nämligen fräckheten att se radikalt annorlunda ut. Oavsett detta är Renaults nykomling en mogen och mycket bra bil - även om det finns några frågetecken.

För att inte chockera publiken allt för mycket har Renault krattat manegen ordentligt med de större modellerna Vel Satis och Avantime. Mégane har ärvt sin välvda bakruta från den senare och den säregna, sluttande fronten och de enorma baklyktorna från den förra. 

I jämförelse med den nuvarande Mégane har den nya bilen fem centimeter ökat axelavstånd och även längden har ökat med precis en halv decimeter. Spårvidden har också breddats rejält och totalt är karossen hela åtta centimeter bredare. Det märks också på innerutrymmena och för all del även på vikten. Mégane har lagt på sig ett knappt hundratal kilogram.

Bottenplattan är helt ny och kommer att bära ett antal karosser såväl från Renault som från Renaults japanska partner Nissan. En ny fabrik har byggts i spanska Palencia där Mégane II från början byggs som tre- och femdörrars halvkombi under namnen Sport Hatch respektive Hatchback. Senare kommer den som sedan, kombi och så blir det förstås en efterträdare till den lilla familjebussen Scénic.

Renault har fem motorer på lut - tre bensinare på 1,4, 1,6 och 2,0 liter samt två turbodieslar på 1,5 och 1,9 liter. Den senare har liksom tvåliters bensinmotorn sexväxlad låda, övriga får klara sig med fem växlar. En sekventiell femväxlad låda med automatkoppling kommer senare.

Skrytet kring Mégane II handlar mest om säkerhet och komfort. Den nya bottenplattan har dubbelt golv och tvärbalkarna ligger på ovansidan. Därigenom har man fått en slät undersida, vilket är aerodynamiskt gynnsamt och bidrar till tystare gång och lägre förbrukning.

Femdörrarsmodellen har dubbla bältessträckare fram. Dessa kan av utrymmesskäl inte användas i tredörrarskarossen, Sport Hatch. Denna har i stället ext-ra krockkuddar i framstolarna för att hålla de åkande effektivt på plats så att de inte glider under höftbältet.

I övrigt har säkerhetssystemet från Renault Laguna utvecklats för att passa i Mégane. Även den passiva säkerheten har bättrats på. Mégane får xenonstrålkastare som tillval. Under 30 km/h belyser strålkastarna en sträcka av 55 meter framför bilen. I högre hastighet ändras inställningen och siktsträckan på halvljus är 71 meter.

Mégane II har aktivt antisladdsystem (ESP) som tillval. Det borde vara standardutrustning. Bilen visar nämligen samma beteende som flera andra Renault - perfekt kurvtagning upp till en knivskarp gräns. När gränsen passeras upphör också i stort sett möjligheten att kontrollera bilen, som plötsligt blir överstyrd och vill sladda runt.

Jag körde genom en konbana med radarfälla och kunde konstatera att lika lättmanövrerad och säker som Mégane kändes i 62 km/h, lika omöjlig att kontrollera var den i 64. 

På vägen är Mégane II mest en fröjd att köra, komfortabelt avfjädrad och med ovanligt lite buller inne i kupén. Den elektriskt assisterade variabla styrningen uppfattade jag som exakt och följsam till skillnad från en del försök i samma riktning från andra tillverkare.

Komfortmässigt ligger Mégane ypperligt till i konkurrensen och kan bland annat stoltsera med ett rymligt baksäte. Det är också gott om avläggningsplatser i kupén. Bland annat har det dubbla golvet skapat utrymme för ett par rejäla lönnfack.

Bagageutrymmet imponerar inte lika mycket. Bakluckans annorlunda fason har skapats mera med tanke på att tillfredsställa ögat än för att tillgodose lastbehovet. De enorma bakljusen tar så mycket plats att öppningen blir trång och själva luckan är flera decimeter tjock.

Den minsta motorn på 1,4 liter ger 98 hk och skiljer sig inte så mycket från tidigare version. 1,6-litersmotorn med fyra ventiler per cylinder har däremot moderniserats rejält och kan nu skryta med variabla ventiltider. Effekten har ökats till 113 hk och 90 procent av maximala vridmomentet finns tillgängligt i ett brett register mellan 2000 och 5750 r/min.

Renaults nya tvålitersmotor platsar även i Mégane, här i kombination med sexväxlad låda. Den 134 hk starka motorn fanns inte för provkörning, däremot kunde jag jämföra turbodieseln på 120 hk och samma växellåda. En uppfriskande erfarenhet med mycket sportbilskänsla. Vi parallellkörde bensinmodellen på 113 hk som inte hade stor chans att hänga med den effektiva dieseln.

Världen kommer att få se mycket av den här bilen i fortsättningen, om än i olika skepnader. Ett tiotal modeller är planerade, av vilka en del kommer från Renault och andra från Nissan. Svensk premiär någon gång i februari eller mars.

Några priser är ännu inte meddelade. Men med tanke på att den nya modellen är större till formatet lär det bli aktuellt med högre priser. Peugeot 307 1,6 börjar på 132900 och där någonstans hamnar säkert Mégane också.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!