Provkörning av Renault Mégane Sport Tourer 1,5 dCi 110 hk

Provkörning av Renault Mégane Sport Tourer 1,5 dCi 110 hk

Det är inte bara familjen Bregott som växer så här års. Även Mégane-familjen hos Renault har fått tillökning. Nyheten kallas Sport Tourer och betyder kombi på vanlig svenska. Vi provkör i ett varmt Paris.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Frågan är dock om Renault Mégane Sport Tourer klarar av vardagsbesyren för barnfamiljen. Som namnet antyder har nämligen fransmännen anammat det dynamiska i bilvärlden och ritat en kaross därefter. Det innebär sportiga former med sluttande taklinje som skoningslöst stjäl lådliter i bagageutrymmet.

 Med alla säten i sina vanliga positioner rymmer bagageutrymmet 486 liter. Vid krav på mer utrymme fälls enkelt ryggstöden i den andra stolsraden och vips har du närmare 1,6 kubik till ditt förfogande. 

 På vägen märks det tydligt att de franska teknikerna försökt ”förtyska” bilen – på gott och ont. Det härliga franska gunget har förminskats och i stället ersatts av ett förhållandevis hårt satt chassi. Sport Tourer bjuder i utbyte mot gunget ett körglatt chassi som lämpar sig väl för kurviga småvägar. Kombin har samma nyutvecklade elektriska servostyrning som övriga Méganemodeller som är behaglig både på långfärd och mindre vägar. Bilen är lättstyrd och exakt med bra vägkänsla utan att den delen vara nervös. 

 Ljudteknikerna verkar bara ha provat ut bilen på slätstruken fin fransk motorväg. Där hörs nämligen ingenting, trots den franska hastigheten på 130 km/h. Men så fort vägen blir sämre tilltar ljudet och när vi passerar ett vägarbete med lösgrus avslöjas den bristfälliga isoleringen. Gruset slår hårt mot insidan av hjulhusen och hela kupén fylls av smatterljuden. Den bristfälliga isoleringen gör att det inte lovar gott för ljudnivån i bilen på svenska vägar.

 Invändigt är den något udda men trevliga franska känslan kvar, dock utan märkliga konstruktioner. Materialvalet håller toppklass och hela inredningen känns fräsch och modern. Hastigheten visas digitalt i mitten av instrumenteringen ackompanjerad av en analog varvräknare, färddator och växelindikator som berättar när föraren ska växla upp eller ner. 

 Överlag är det gott om utrymme fram i kupén, stolarna är breda men något för korta. Justeringsmöjligheterna är däremot goda, på både stol och ratt vilket gör att jag, med mina 190 centimeter, sitter bekvämt. 

 Benutrymmet i baksätet har växt sex centimeter jämfört med kombi-sedanen som presenterades tidigare i år. Även takhöjden är betydligt bättre och jag sitter utan problem ”bakom mig själv”. Sittdynan är förhållandevis mjukt stoppad men ger ändå bra stöd för kroppen, men att åka tre vuxna i bredd avråder jag bestämt från då det kommer bli trångt.

 Jag provkör den nya 1,5 dCi-motorn, en 1,5-liter stor diesel med 110 hästkrafter. En mycket trevlig bekantskap. Den känns välutvecklad och det gamla dieselknattret är långt borta. Dessutom känns effektkurvan väldigt rak och vi slipper den välkända turboknuffen. I stället matar motorn på effektivt och ger en fullt tillräckligt vardagsprestanda. Är bilen fullastad behöver dock omkörningarna planeras något mer än normalt då den begränsade effekten snabbt tar ut sin rätt. Motorns nuvarande koldioxidutsläpp per kilometer är 126 gram, men fransmännen jobbar på att trolla bort 6 g/km lagom till Sverigepremiären senare i år. I så fall kommer Sport Tourer 1,5 dCi att klassa in som miljöbil. 

 Jag rattar även 2,0 dCi på 160 hästkrafter. Trots den höga effekten och det väl tilltagna vridmomentet (380 Nm) känns inte bilen övermotoriserad. Teknikerna har lyckats kamouflera effekten mycket bra. Varken kraftreaktioner eller turboknuff kan urskönjas. Först vid en titt på hastighetsmätaren avslöjas effekten. Initialt kommer den motorn dock inte att säljas i Sverige men vid intresse kan den komma att introduceras. 

 Önskas ett bensindrivet alternativ kommer TCe 130 vara med från start i Sverige. Det är en nyutvecklad 1,4-liters turboladdad motor med 130 hästkrafter. Dessutom kommer det att finnas en etanolversion på 1,6 liter och 110 hästkrafter. Samtliga nämnda motorer får sexväxlade manuella växellådor som standard. 

 Som vanligt när det gäller Renault har mycket energi lagts på krockskyddet vilket också visades i Euro NCAPs tester tidigare i år. Mégane tog full pott i alla grenar förutom skyddet mot pisksnärtskador. 

 Försäljningsstarten är planerad till oktober och priserna förväntas hamna ungefär 10 000 kronor över kombi-sedanen.

Renault Mégane Sport Tourer 1,5 dCi

Pris

Cirka 194 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 15,2:1. Borrning/slag 76/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 11 meter. Antal rattvarv 2,8.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 196/65 R15

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 456, bredd 204, höjd 150, spårvidd f/b 154/155. Tjänstevikt 1 320, maxlast cirka 505, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 0,58, landsväg 0,42, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 126 g/km.

Skatt

2475 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!