Megane E-Tech är en av två färska laddhybrider i Renaults stall. Captur E-Tech, med likadan drivlina, är den andra. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Renault Megane Sport Tourer E-Tech 160 Plug-in Hybrid

Renault ger sig in i laddhybridkampen med familjevänliga Megane E-Tech. Pris- och komfortmässigt kan den utmana självaste Passat GTE, men räcker det hela vägen?

91 hästkrafter... det måste väl ändå stå fel i faktabladet? Nog måste väl Renault kunna ta ut mer effekt ur 1,6-litersmotorn? Men nej, det behövs inte mer än en motorvägspåfart för att det ska bli tydligt vad Renault har lagt fokus på. Eller rättare sagt: Inte lagt fokus på.

Den franska mellanklasskombin Megane Sport Tourer kommer nu i laddhybridutförande och Renault har inte gjort någon halvsportvariant à la GTE. Här är det stenhårt fokus på låg förbrukning, låga utsläpp och ekonomi. Men var de tvungna att stoppa in en så trist motor? Bensinmotorn i Megane E-Tech Plug-in hybrid är en sugmotor med inte mer än 91 hästkrafter och 144 newtonmeter. Det säger sig självt att den inte har förmåga att göra någon glad på egen hand.

Tur då att den får stöd av en elmotor på 67 hästkrafter och 205 newtonmeter. Inte heller den är något under av kraft, men den skriker i alla fall inte ut sin prestationsångest på samma sätt som bensinmotorn när den sätts under press.

Megane E-Tech kan få det tufft mot Kia Ceed Plugin Hybrid, också en trött typ – men billigare! Foto: Glenn Lindberg

Nej, Renaults nya laddhybrider (lilla suven Captur finns med likadan drivlina) ska köras lugnt och långsamt, helst i tät stadstrafik med många stopp. Då får man ut det bästa ur laddhybridtekniken.

Megane laddhybrid har samma typ av kopplingslösa automatväxellåda som Captur laddhybrid. Växlingarna klaras i stället genom att motoreffekten begränsas precis när nästa växel skjuts i. För att växlingen inte ska bli för hård går den kombinerade startmotorn/generatorn, en 34 hk stark elmotor, in och höjer växellådans varvtal.

Batteriet inkräktar inte på bagageutrymmet vilket är bra. Lastlucka saknas, dåligt! Foto: Glenn Lindberg

Lösningen är nytänkande, men resultatet är en växellåda som uppfattas snarlik en steglös CVT-låda. På ett dåligt sätt. Orsaken är den ovanligt orkeslösa bensinmotorn. När elen är slut i det 9,8 kWh stora batteripaketet som finns under baksätet och elmotorn inte längre kan hjälpa till tvingas bensinmotorn arbeta för fullt, och som förare ser man helst att den inte gör det. Accelerationen står inte alls i relation till ljudnivån.

Megane ska köras lugnt och stilla. Helst så försiktigt och kort att bensinmotorn aldrig behöver vakna ur sin sömn. Men då måste man ladda ofta. Den officiellt angivna räckvidden på en laddning är fem mil och det borde inte var omöjligt att nå den siffran. Vid provkörningen, som börjar med ett bara nästan fulladdat batteri, kommer vi drygt fyra mil innan elen i det 9,8 kWh stora batteriet är slut.

Stående pekskärm i storformat – modernt! Konventionellt, mekanisk växelspak – omodernt! Foto: Glenn Lindberg

Renault har lyckats gömma undan batteripaketet så att det inte inkräktar på bagageutrymmet, men att den här generationen Megane, lanserad år 2016, inte är konstruerad från grunden för att vara laddhybrid märks ändå. I motsats till i stort sett alla andra laddhybrider som finns har Megane inte en elektronisk växelväljare. Här är det en gammal hederlig mekanisk spak som ska skjutas framåt och bakåt.

Växelväljaren används kanske inte så mycket under körning, men om man vill växla mellan det vanliga D-läget och det motorbromsande B-läget måste man i Megane använda spaken som inte är alls lika smidig som den modernare, elektroniska varianten i Captur laddhybrid. Oavsett om man väljer B-läget eller inte så är dock motorbromsen svag. Det märks knappt någon skillnad förrän man kommer ner i låga hastigheter, då bromsar den nästan till stillastående.

Nej tyvärr, Megane E-Tech Plug-in Hybrid är för svag, speciellt när bensinmotorn arbetar själv. Foto: Glenn Lindberg

När vi väl ska summera kan vi konstatera att till Megane E-Techs brister hör som sagt den orkeslösa drivlinan och avsaknaden av värmepump. Likt Kias laddhybrider måste Renault köra bensinmotorn för att värma kupén.

Till Megane E-Techs fördelar kan vi däremot räkna komforten. Få bilar i mellanklassen har lika låg ljudnivå i kupén och lika mjuk och behaglig fjädring. Närmaste konkurrenten Kia Ceed SW är inte lika bekväm, men lika rymlig och nästan 40 000 kronor billigare. Det är ju också pengar.

1 av 3 Foto: Glenn Lindberg
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg
3 av 3: Teknikens Världs Erik Wedberg har nu kört Renaults två första laddhybrider, Megane och Captur. Gemensamt för de båda är att de är lite träiga och slöa. Foto: Glenn Lindberg

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
Med sitt lägre pris är Ceed laddhybrid snudd på irriterande konkurrenskraftig. Ännu lite svagare och långsammare än Megane.
Pris: 339 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen Passat Sportscombi GTE
En storleksklass upp och 100 000 kronor upp från Megane laddhybrid finns Passat GTE som lockar med större bagageutrymme och uthärdlig prestanda.
Pris: 469 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!