Foto: Renault

Provkörning av Renault Modus

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Förvånansvärt bra fjädringskomfort och bättre dämpat vägbuller  än i många större bilar.  ”Flexibilar” av den här karaktären tycks ha svårt att gå hem hos köparna, men kanske har Renault Modus mera tjejtycke än praktiska men lite tråkiga Opel Meriva?

Basfakta

(1,6 inom parentes)  

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/70 (79,5/80,5) mm, volym 1 390 (1 598) cm3. Max effekt 98 hk/72 kW (111 hk/82 kW) vid 5 700 (6 000) r/min. Max vridmoment 127 (151) Nm vid 4 250 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-växlad automat (endast till 1,6). 

Fjädring och hjulställ 

Skruvfjädring. Fram fjäderben, bak torsionsaxel. ­Krängningshämmare fram. 

Styrning

Elektrisk servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. Hjul och däck Fälg 6 tum. Däck 185/60 R15. 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 248, längd 379, bredd 170, höjd 159, spårvidd fram/bak 147/145. Tjänstevikt ca 1 250, max last ca 415. Släpvikt 900. Tank 49 l.  

Fartresurser* 

Toppfart 177 (188) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,4 (10,3) s. 

Förbrukning* 

Bl. körn. 0,67 (0,68) l/mil. 

* Enligt tillverkaren

 

Skrytbil 2005

En av 1960-talets stora bilsuccéer var Renault 4. De flesta har visserligen rostat bort för länge sedan, men det händer än i dag att något exemplar av den ovanligt höga och extremt mjukfjädrade bilen kan siktas ute i trafiken. 

Varvid reflektionen ”vad modern den var för sin tid!” ofelbart infinner sig.Modus är det tjugoförsta århundradets motsvarighet till Renault ”Fyra Lajban”, ”Skrytbilen” och allt vad den döptes till av en grupp särdeles smarta reklammänniskor. Hög och kort, mjuk och rymlig, flexibel och fräck – och framför allt ekonomisk.Fast medan Renault var något av det mest franska som gick på hjul kan man inte påstå något liknande om Modus. Bilen byggs endast i Spanien och plattformen är samma som ­redan används till Modus japanska systerbil Nissan Micra.

I ett avseende ligger det en hel värld mellan de två bilarna. Det gäller säkerheten. Det fanns visserligen bilbälten i Renault 4, men om den hade utsatts för ett nutida kraschtest i stil med det som Modus genomgått hos Euro NCAP skulle man inte vilja vara bland krockdockornas skara.Modus däremot är, försäkrar ­Renault trots att det senaste Euro NCAP-testet ännu inte offentliggjorts, den första bilen i minsta klassen som fått maximala fem stjärnor. Bilen har sex krockkuddar: två i framsätet, två sidokuddar fram samt två fönstersidokuddar som skyddar de åkande i både fram- och baksäte. Fram finns dubbla bältessträckare.Modus är en femsitsig bil med baksäte som går att flytta framåt eller bakåt beroende på hur mycket bagage som skall med. Sittdynan kan också ändras för att ge ökad komfort i händelse att det bara är en eller två baksätespassagerare.Andra spännande lösningar är att den stora bakdörren har en ”lucka i luckan” som kan öppnas på glänt även på en parkering eller i ett garage där det annars inte skulle gå att komma åt bagaget. Nu kan man till exempel låta en shoppingkasse glida in i bilen medan man återvänder för en ny rond i gallerian. 

Modus är även försedd med ett cykelställ och kan fås med genomskinligt tak av jättemodell. Tillvalsutrustningen omfattar exempelvis så kallade kurvljus som följer rattutslagen, farthållare, lufttryckskontroll för däcken, ”hands free” telefon och över huvud taget det mesta som brukar finnas till större bilar. Interiören förefaller gjord med lite mer omtanke än normalt, så finns till exempel extra stoppning vid hjulhusen bak. Bullerdämpande material har helt klart kommit till användning i utsträckning som teknikerna bakom Renault 4 aldrig hade kunnat drömma om och Modus ger faktiskt en hel del storbilskänsla på landsvägen trots att karossen är blott 379 cm lång. Mycket av den teknik som finns i Renault Mégane Scenic II har kommit till användning i denna ”miniscénic”.Fjädringen är mjuk men behaglig och den elektriskt assisterade styrningen har förvånansvärt bra känsla. 

I väjningsprov visade sig bilen stabil med precis styrning, men också anmärkningsvärt känslig för körsätt. På utpräglat ”brutalt” styrutslag reagerade Modus inte lika positivt. Fjädringen ”bottnade”, ekipaget snurrade ett halvt varv och var under några ögonblick obehagligt nära vältgränsen. Aktivt antisladdsystem ESP borde bli standardutrustning.Ingen ny bil verkar i dag kunna lanseras utan åtminstone ett halvt dussin motoralternativ och till Modus finns för säkerhets skull sju – två dieslar och fem bensindrivna. Till Sverige kommer bensinmotorer på 1,2 liter, 1,4 liter och 1,6 liter med ­motoreffekt 75, 98 och 111 hästkrafter respektive. Den sistnämnda har variabla insugsventiler och drar i stort sett inte mer bränsle än 1,4-litersmotorn.

Riktigt hur de svenska specifikationerna blir är inte riktigt klart, men Modus kommer i alla fall hit i början av 2005 som den första Renault-bilen på koncernens så kallade B-plattform. Den kommer med tiden även att bära nästa Clio. De svenska priserna för Modus är inte heller spikade. I Frankrike, momsen är strax under 20 procent i stället för 25 som hos oss, är det däremot klart vad bilarna kommer att kosta: motsvarande 116_400 kronor för den billigaste 1,2-litersversionen och 153_600 kr för en rikligt utrustad 1,6 liters Luxe Privilège. Enbart den högre mervärdesskatten ökar priset med ungefär fem tusenlappar och ESP med lika mycket. Automatisk klimatanläggning går på runt tio tusenlappar. Det går med andra ord att få storbilskänsla så att det känns i plånboken också. Det behövde man aldrig riskera i Renault 4, där fanns nästan inga tillval alls.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!