Renault Scénic

Provkörning av Renault Scénic

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1 598 cm3. Max effekt 107 hk (79 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 148 Nm vid 3 750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram skruvfjädrar och McPhersonben med undre triangellänkar. Bak torsionsfjädring och bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,9 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 6 tum. Däck 185/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 417, bredd 172, höjd 160, spårvidd fram/bak 145/147. Tjänstevikt 1 325, maxlast 475, släp 1 300. Tanken rymmer 60 liter.

PRESTANDA

(fabriksuppgifter)

Toppfart 185 (automat 180) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 (13,8 s). Bränsleförbrukning stad 0,96 (automat 1,00), landsväg 0,60 (0,61), blandad körning 0,73 (0,75).

Fackpampen

Pryldårens drömbil: nygamla Scénic rymmer oändliga möjligheter att glömma grejer i.

Enligt Renault skulle nya Scénic lämna familjen Mégane och leva sitt eget liv. När det nyligen var dags för ansiktslyftning av de andra varianterna hängde inte Scénic med. Modellen har i stället gått sin egen väg och fått ett lite annorlunda utseende. Men när jag nu ska provköra nya Scénic för första gången ser jag ändå något lustigt på bakdörrarnas bakre takstolpar. Ordet Mégane. Ingen förändring på den punkten alltså och Renaults representanter har ingen förklaring till varför Scénic har ångest över skilsmässan.

Vad det gäller bilens övriga utseende har det däremot skett en del. Fronten är rejält omarbetad. Stora lampor med klarglas ger bilen ett tufft utseende. Förra modellens nästan obefintliga grill har ersatts av två partier med bikakemönster. Stora runda dimljus har också placerats under främre stötfångaren. Hela höjningen av frontpartiet ger bilen ett mer vuxet utseende. Lyckat!

Även på bakpartiet noteras nya lampglas. Tafsar man lite på bakluckan märks en praktisk nyhet från tillvalslistan. Precis som på BMW:s touringmodeller kan bakrutan öppnas separat. Innanför ligger en hatthylla som kan fästas i fyra olika höjder. Den som inte vill ha hyllan kan "trolla bort" den, antingen genom att lägga den mot bagageutrymmets botten eller ställa hyllan mot bakre stolsraden.

De tre bakre stolarna är separata. De bildar ingen plan soffa men kan plockas ut en efter en. Mittstolens ryggstöd går att fälla framåt. Vips har man ett plant bord för kortspel eller annan verksamhet. Kortspelarna kan ha sina drinkar på de små utfällbara bord som sitter på framstolarnas ryggstöd. Färden bör gå stillsamt till då hållarna är väldigt grunda. När resenärerna spelat klart kan de lägga kortleken i något av golvets två lönnfack.

Fackhysterin fortsätter också hos de två främre åkande. Dubbla handskfack är en nyhet, ett ovanpå instrumentpanelen och ett under krockkudden. Inget av dessa är särskilt stort. Framför växelväljaren sitter kylfacket. Det är utformat för tre stycken 33 centiliters läskburkar. Kylningen finns bara tillsammans med luftkonditionering och en temperatur runt tolv grader utlovas. Luftkonditioneringen är för övrigt nästan ett krav i denna biltyp. Stora glasytor, speciellt om man väljer att utrusta sin bil med de två glastaken à 9 500 kronor, ger kupén en hel del drivhuseffekt.

Men det måste väl finnas fler fack?

Javisst, bara lugn. Föraren och den främre passageraren har var sin utdragslucka under sina stolar.

Med Renaults sätt att räkna har bilen 19 praktiska förvaringsutrymmen. Dessa har en sammanlagd volym av 100 liter.

Inget av de exemplar som stod för provkörning hade mittkonsol. En sådan ska dock finnas som tillval på den svenska marknaden. Kanske går det att trycka ner några prylar där också?

I Sverige blir motoralternativen följande;

1,4: fyra ventiler per cylinder och 95 hästkrafter. Motorn är utvecklad direkt från 1,6-litersmotorn.

1,6: lättviktsmotor som även finns i Laguna. 110 hk och 90 procent av maximalt vridmoment mellan 2 500 och 5 500 r/min.

2,0: tack vare variabla ventiltider ges ett fint vrid på hela 187 Nm. Scénic toppar 196 km/h med den här motorn.

1,9 dTi: turbodiesel med 100 hk. Det maximala vridmoment på 200 Nm finns redan vid 2 000 r/min.

Senare förväntas också Renaults nya direktinsprutade 2-liters bensinare hitta också till Scénic. Inledningsvis kommer den bara i Mégane Coupé och cabriolet.

"Ettsexan" och "tvånollan" går mot ett tillägg av 7 500 kronor att få med automatlåda. En fyrstegad adaptiv (anpassande) historia med nio olika körprogram. Dessa har olika växlingspunkter beroende på om föraren är gasglad eller inte. Den som gasar får hjälp genom att lådan "håller" växlarna länge. I det sportigaste läget drar lådan nästan oroväckande länge på växlarna och det väsnas rejält när motorn väl har dragit varvräknarnålen hela tavlan ut. Nedväxlingarna är dåligt maskerade. När jag bromsar märks precis var nedväxlingarna sker. En ganska stark motorbromsning får till följd att alla åkande gungar lite framåt. Min passagerare trodde att det var jag som pumpbromsade.

Inte heller den manuella lådan tilltalar mig riktigt, lägena är inte helt distinkta. Speciellt när jag kommer till tvåans växel har jag svårt att känna om den är i eller inte. Utväxlingen är hög och att krypköra på tvåan i stadstrafik går hackigt. Rullar man långsamt går det heller inte förvänta sig att ekipaget ska dra i väg på tvåan. Det blir ettan och lite ryckigt.

Märkligt nog kommer inte dieseln att finnas med automatlåda på den svenska marknaden. Möjligtvis kommer den senare, lugnas jag med. Kombinationen fanns på pressvisningen och jag vill nog hålla detta alternativ som det bästa för bilen. Dieseln väsnas i och för sig en del under accelerationen men i marschfart är den överlägsen. När sista växeln går i blir det tyst och mil efter mil kan avverkas i lugn och ro. Även det starka vridmoment som dieseln erbjuder från låga varv är bra. Speciellt med många resenärer och packning.

Den höga sittställningen gör Scénic till en vilsam långfärdskamrat. Vägljudet är tyvärr lite i överkant men med gott sällskap och allsång från kortspelarna där bak blir resan mysig.

I slutet av oktober börjar nya Scénic att säljas i Sverige. Den förväntade storsäljaren är 1,6-litersversionen, grundpris på 152 900 kronor. Som en jämförelse kostar Mazda Premacy (se provkörning sidan 54) 159 500 med 1,8-liters motor. Opel Zafira 1,6 Club kostar 164 900 kr. Opelköparen får sju säten medan Renaultköparen får 19 små prylfack, varav ett kan vara kylt. Vad prioriterar du?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!