Renault Scénic II

Provkörning av Renault Scénic II

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl. tvärställd radmotor. 1 överliggande kamaxel, 4 vent./cyl. Kompression 10,0.

Borrning/slag 79,5/80,5 mm (82,7/93), volym 1598 (1998) cm3. Max effekt 115 hk (83 kW)/136 hk (99 kW) vid 6000 (5500) r/min. Max vridmoment 152 (191) Nm vid 4200 (3750) r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad låda (6-växlad i 2,0 och 1,9 diesel) alt. 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång. Vändcirkel 10,7 m, 3,2 rattvarv.

Bromsar 

Skivbromsar (ventilerade) fram och bak, låsningsfria. ESP standard.

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 426, bredd 180, höjd 162, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1420 (1500), maxlast ca 515 (475). Tank 60 l.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 12,5 (10,3) s, toppfart 185 (195) km/h.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,72 (0,8) l/mil. (enl. tillv.)

*) Enligt tillverkaren

Trångt läge för nya Scénic

Renaults lilla familjebuss är ett stort lyft jämfört med föregångaren, men priset

Renault har inte ändrat på sitt grundrecept för Scénic. Yttermåtten är fortfarande relativt kompakta, grundidén är den samma. Maximalt antal fack och boxar och lättmöblerat vardagsrum.

Samtidigt är det en helt ny bil. Nya Scénic bygger vidare på formspråket som fransmännen introducerade med Mégane. Ute är ellipsen, här är det skarpa veck och kanter som talar till ögat.

Fokus ligger på kvalitetskänsla, på teknik och utrymme. Och man har faktiskt lyckats inympa inte så lite storbilskänsla i denna kompakt-MPV.

Hjulbasen har sträckts ut till 268 centimeter. Det ger både bättre kupéutrymme och behagligare fjädring. Karossen är 426 centimeter lång. Renault har också ansträngt sig när det gäller ljudisoleringen. Gamla Scénic var i bullrigaste laget, men den nya modellen får godkänt. Svenska motorvägsmil slukas i behaglig ljudkomfort. Framför allt gäller omdömet tvålitersmodellen som har en sexväxlad låda från Nissan och där sjätte växeln är en utpräglad överväxel.

Motorn ger 136 hk, 19 mer än 1,6-litersmodellen. Den senare har en vanlig femväxlad låda vilket höjer varvtalet något. Men framför allt känns skillnaden i temperament. Med en tjänstevikt som lär hamna på drygt 1400 kg erbjuder Scénic 1,6 inga blixtrande omkörningsprestanda, det vill till att växla ner och undvika uppförsbackar.

Mer imponerande är Renaults dieselmotorer. Två alternativ kommer att säljas i Sverige, men bara den större 1,9-litersmodellen fanns klar för provkörning. Den 120 hk starka motorn bjuder på en för dieslar ovanligt tyst och jämn gång samt fina prestanda. Senare kommer en 1,5-liters diesel på 80 hk. Tyvärr är ingen av dieselbilarna godkända för 2005 års reningskrav. Renault arbetar på att introducera partikelfilter (likt det som finns i Renaults 2,2-liters diesel) men debuten för dessa filtermotorer lär dröja ytterligare ett år.

Styrningen stöds av en elektrohydraulisk servo som uppges spara två centiliter per mil jämfört med en traditionell hydraulisk. Servoinverkan är variabel beroende på hastighet. Vidare har den "aktiv självcentrering" i lägre hastigheter. Det är förmodligen det jag uppfattar som att styrningen drar åt mittläget vid vissa tillfällen, så mycket att man ibland får man hålla emot.

Säkerhetsnivån är hög, med sidokrockkuddar, krockgardiner och antisladdsystem från Bosch som standard. En nyhet är att det nu finns bältessträckare på båda sidor.

Bilens bredd bidrar ganska rejält till storbilskänslan. Scénic har vuxit hela nio centimeter, från 171 till 180. En storbilsbredd, jämför till exempel med Renault Laguna som är 175 centimeter bred.

Det har gjort att utrymmena är mycket goda i sidled. Framtill har man lyckats få plats för en stor box mellan framstolarna och som bidrar till den nästan sjukliga mängden fack och lådor i Scénic.

Själv förstår jag inte varför barnfamiljer förväntas vara i så stort behov av att kunna gömma och glömma småprylar. Boxen förstör för övrigt åtkomligheten till svankstödets ratt och den verkliga finessen med Scénic; den öppna golvytan. Boxen är dock tillval för dem som tycker att 91 volymliter fack inte räcker.

Baksätet består som tidigare av tre separata stolar som kan fällas fram eller tas ut. Till skillnad från i förra serien låses stolarna i uppfällt läge automatiskt, förmodligen till stor glädje för de kommande ägarna. Stolarna kan också skjutas framåt tolv centimeter, om man behöver extra bagageutrymme. Benutrymmet är bra, hjulbasen är sex centimeter större än på vanliga Mégane II.

Limousinekänslan förstärks om man plockar bort mittsätet och flyttar de båda ytterstolarna närmare mitten. Då går de fria från hjulhusen och kan skjutas ytterligare tio centimeter bakåt, vilket ger grandiost benutrymme. Ska man klaga får det bli på golvhöjden. De stuvfack som finns i golvet har gjort golvet tröskellöst men också ganska högt. Det ger en lätt bismak av den sittkomfort man har i tredje raden i familjebussar, med högt uppdragna knän.

En fördel med den högbyggda kupén är att den är rymlig och ljus. Det plana golvet och växelspaken som är placerad på instrumentbrädan ger en luftig familjebusskänsla. Det känns helt enkelt väldigt modernt. Digitala instrument, kort istället för nyckel och finesser som elektrisk handbroms (som släpper automatiskt vid gaspådrag) understryker futurismen.

Men Renault har medvetet också försökt behålla personbilskaraktären. Förarstolen är 3,5 centimeter närmare golvet och ratten har en mer upprätt, och därmed mer personbilslik, vinkel än förra Scénic.

Säkert kommer många gamla Scénic-ägare med glädje att byta upp sig till den nya modellen. Bättre utrymme, komfort, kvalitetskänsla och säkerhet är några av fördelarna. Men smakar så kostar det.

Priserna är ännu inte bestämda, men om gamla prisskillnaden består mellan Mégane och Scénic kommer Scénic II 1,6 att landa på cirka 183000 kronor och 2,0-modellen på 191000 kronor. Mycket pengar även om utrustningslistan är lång.

En svår konkurrent blir dessutom kommande Mégane kombi, som kommer att erbjuda liknande utrymmen till lägre pris.

Släkten är värst.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!