Renault Scénic RX4

Provkörning av Renault Scénic RX4

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 82,7/83 mm, volym

1 998 cm3. Max effekt 140 hk (102 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 188 Nm vid 3 750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och underliggande triangellänkar. Bak hjälpram med framåtriktade längslänkar och underliggande tvärlänkar.

Styrning Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS med bromskraftfördelare.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 444, bredd 178, höjd 173, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt

1 465, maxlast 525, släpvagnsvikt 1 300.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 11,9 s, toppfart 180 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,95 liter/mil.

 

Ökenkängor

Helvild på ytan och kraftfull under skalet - senaste medlemmen i familjen Scénic är en stöddig typ.

Det doftar tungt av mysko kryddor och märkliga maträtter. En stank av kokt gethjärna dämpar hungern.

Där kommer en man springande med en orm i högsta hugg. Han vill hänga den om min hals, ta ett kort med min kamera och beslå mig på en femtiolapp. Några andra går omkring och plingar i klockor, rödklädda som tomtar fast i stora hattar i stället för luvor De är "vattenframkallare", bara man tittar på dem vill de ha pengar.

- Håll i apan, håll i apan, mister. Hundra dirham.

Magdansöser man inte ser magen på vill ha pengar. Vi är ett lätt byte. Fem vilsekomna blekfeta turister som inte kan värja sig, det formligen lyser lättlurade om oss.

Vi är på marknaden i Marrakech. Det största gytter av människor och prylar jag någonsin sett. Ett överflöd av snabelskor, mattor, dolkar, lampor, tingeltangel. Precis allt, utspritt på flera kvadratkilometer. Baksidan är den otroliga fattigdomen och alla stackars barn som tvingas arbeta eller tigga.

Den egentliga anledningen till vistelsen är varken att bli skinnade, orm-tjusade eller bedrövade, utan att köra Renault Scénic RX4. Den franska tillverkarens storsäljande lilla MPV i fyrhjulsdrivet tillstånd. Nu är den alltså SUV (Sports Utility Vehicle) och MPV (Multi Purpose Vehicle) i ett. Tillsammans blir detta av någon anledning MAV (Multi Activity Vehic-le), inte undra på att jag känner mig GAF (Galen Av Förkortningar).

Liksom den framhjulsdrivna versionen är Scénic RX4 klurig och genompraktisk med stolar som kan flyttas hit och dit och med massor av stuvfack på de mest oväntade ställen. Stuvfacken utgör tillsammans större volym än hela bagageutrymmet i en Hundkoja - cirka 110 liter.

För att slippa kardantunnel och därmed göra en ny dyr bottenplatta har Renault i stället sänkt motor och växellåda 73 millimeter. Upphängningen och konstruktionen av bakvagnen är ny eftersom slutväxeln inte går att kombinera med torsionsfjädring. Reservhjulsbaljan har fått ge vika för att den nya bakvagnen ska få plats.

Fyrhjulsdriftsystemet kommer från österrikiska Steyr Daimler Puch och är snarlikt det som Volvo använder. I de flesta situationer är bilen framhjulsdriven men om framhjulen snurrar fortare än bakhjulen aktiveras en viskokoppling så att hastighetsskillnaden utjämnas. Bakhjulen kan alltså aldrig snurra fortare än framhjulen och kraftfördelningen kan bli maximalt 50-50 mellan hjulaxlarna. Systemet fungerar bra men är inte lika snabbt i in- eller urkoppling som den svenska Haldexkopplingen.

I Marockos vildmark tar sig RX4 enkelt fram, även om detta snarare är en familjebil med fin framkomlighet, än terrängbil. Vi kör vid foten av de snötäckta Atlasbergen, underlaget är bitvis väldigt gropigt och stenigt. Fjäd-ringskomforten är mycket lyckad. RX4 har längre fjädringsväg än basversionen och styvare fjädring och dämpning. Markfrigången är 210 millimeter vilket räcker bra.

På landsväg känns bilen faktiskt mindre svajig än den framhjulsdrivna, trots högre tyngdpunkt. Ett bra betyg åt fjädringssättningen.

Bilens viktförhållande mellan hjulaxlarna har också förändrats på grund av den nya tyngre bakvagnen och att reservhjulet hamnat längst bak på bakluckan. Detta är ingen nackdel, RX4 känns inte så understyrd som vanliga Scénic.

Motoralternativen är två: dels en tvåliters bensinare på 140 hästkrafter som räcker bra. Styrkan på lågvarv är bra i terrängen men motorn har också hygglig snurr på högvarv. Det breda registret kommer bland annat av att motorn har variabla kamaxeltider.

En spritt ny 1,9-liters fyrcylindrig commonrail-diesel finns också. Den ger 105 hästkrafter och urkraft från botten. I landsvägsfart märker jag knappt att det är en diesel, gången är stark och knatterfri.

RX4 ser helvild ut med sina oömma svarta plastpaneler i midjenivå och ännu högre på skärmarna. Bilen påminner om en slalompjäxa. Men plasten ser en aning billig ut, återanvänd på något vis. Dessutom glipar det mellan plast och kaross vilket på sikt antagligen kommer att samla smuts, salt och annan gegga. Plastbitarnas färg varierar beroende på vilken karossfärg man väljer.

Bakluckan är tvådelad, glasdelen fälls uppåt och dörren åt sidan. Även bakdörrens insida innehåller stuvfack.

De stora 16-tumsfälgarna med svulliga halvterrängdäck gör utseendet stöddigt och reservhjulet bak förlänger RX4 med 27 centimeter jämfört med den vanliga versionen. Fronten har blivit biffigare med integrerad "buffelbåge", som Renault uttrycker det. Backspeglarna är större och bättre, borde sitta på övriga Scénic också.

Insidan är sig lik i det mesta. Instrumentpanelens överdel är svart och resten ljusgrå. Det ser ganska påkostat ut. Skinnklädsel finns som tillval.

Utrustningsnivån är hög redan i standardutförandet. På säkerhetssidan finns dubbla krockkuddar fram och sidokrockkuddar, ABS, elektronisk differentialbroms fram, bältessträckare och bälteskraftsbegränsare, ISOFIX-system för barnstolar för de yttre bakre stolarna, med mera. Annat av flärd är klimatanläggning, färddator, radio/bandspelare, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram, elspeglar och en del annat att gotta sig åt.

Främsta konkurrenten till RX4 är Honda CR-V som säljer mycket bra i hela Europa. Andra är Land Rover Freelander, Suzuki Grand Vitara och Toyota RAV-4.

Renault Scenic RX4 lär stå sig fint mot dessa. Priset är inte helt bestämt men omkring 220 000 kronor är en kvalificerad gissning när bilen når oss i sommar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!