Busfrön

Provkörning av Renault Sport Mégane och Honda Civic Type-R

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Honda

Motor, växellåda, kurvkapacitet

Ljudnivå, fjädringskomfort

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1998 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 7400 r/min, max vridmoment 196 Nm vid 5900 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på 6:ans växel: 32,06 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar. Bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Lättmetallfälg 7 tum, däck 205/45 ZR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 414, bredd 170, höjd 143, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1275, maxlast 270. Tank 50 liter.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,16, landsväg 0,68, blandad körning 0,85 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Renault

Motor, komfort (för biltypen)

Dyr, ingen hard core-GTI

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, turbo laddluftkylare, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 82,7/93 mm, cylindervolym 

1998 cm3. Max effekt 225 hk (165 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på 6:an: 42,5 km/h. Aktivt antisladdsystem.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med separata styrspindlar och undre triangellänkar. Bak halvstel torsionsaxel med bakåtriktade 

bärarmar.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Lättmetallfälg 7,5 tum, däck 225/40 VR 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 423, bredd 178, höjd 144, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1475, maxlast ca 370. Tank 60 liter.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,15, landsväg 0,70, blandad körning 0,88 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.

 

Busmästarskapet

Franskt mot japanskt. Renault vill med nya, 225 hästkrafter starka Sport Mégane, peta ner Honda Civic Type-R med 200 hästar från kungatronen i GTI-klassen. Det bäddar för en riktigt tuff kamp - busigast vinner!

Honda och Renault är bittra fiender på racerbanan. Båda teamen gör just nu allt för att slå det andra i kampen om vem som skall bli förste förlorare - tvåa alltså - i Formel 1 efter Ferrari.

Båda har redan varit världsmästareimotorsportenskungaklass, men vare sig där eller i den vanliga bilvärlden går det att vila på lagrarna. 

Kampen från racerbanorna tar vid även på allmän väg. I kampen om marknadsandelarna möts just nu Honda Civic Type-R och Renault Sport Mégane, två hästkraftstinna kombattanter i övre GTI-klassen.

Renault är starkast med 225 hk, Honda är en bit efter med 200 hk. Men japanen har en stor fördel - den är hela 200 kg lättare. 

Det gör att det viktiga vikt/hästkraftförhållandet blir bättre för Honda med 6,4 kg/hk, för Renault gäller 6,6 kg/hk. Viktfördelningen mellan fram- och bakaxel är mer eller mindre identisk: 63/37 procent för Renault, Honda 62/38 procent.

På papper en jämn match alltså, men det ska visa sig att de två är ungefär så olika som man kan förvänta sig av en fransman och en japan.

Honda Civic Type-R känner vi sedan tidigare som en råbarkad sälle. Under året har den förändrats en aning. Svänghjulet är till exempel trettio procent lättare och motorstyrningssystemet är uppdaterat. Åtgärderna har gett en motor som svarar ännu gladare på tillrop från din gasfot och Honda hävdar att Type-R nu är 0,2 sekunder kvickare till 100 km/h. Men när vi mäter accelerationen visar det sig att denna Type-R är 0,35 sekunder långsammare till hundra än det exemplar vi körde i nummer 22/2002. 

Japanen är i alla fall en utmärkt kurvtagare. Stram fjädring, exakt styrning och i karaktären snarare överstyrd än understyrd. Den sexväxlade lådan är trots vajerstyrning GTI-klassens allra bästa med korta, snabbt funna lägen. Spakens placering på mittkonsolen, nära ratten, är superb.

Både på racerbana och kurvig landsväg är Civic Type-R helt rätt. Men det kostar: i stadstrafik blir den onödigt stötig, på europavägarna hopplöst högröstad.

Motorn med sin variabla ventilstyrning är en riktig pärla. Det är absolut inget fel på bottendraget men när andra motorer vid 6000 r/min börjar tugga på varvtalsstoppet öppnar ventilerna sig högre och längre. Resultatet är ett markant rytande från 6000 ända upp till 8000 r/min, samtidigt som bilen skjuter iväg med ännu mer kraft. Ljudet är så läckert att du gör det gång på gång på gång på gång...

Sport Mégane har en helt annan karaktär. Fjädringen är mjukare (men inte för mjuk). Under huven ruvar liksom i Honda en tvålitersmotor men den är turboladdad. Motorljudet är läckrare utifrån än inne i kupén där du knappt märker att du börjar närma dig varvtalsstoppet. Ofta börjar motorn hacka innan du fattar att det är dags att kugga upp, något det är dags att göra vid 6000 r/min - alltså precis när Type-R vaknar till liv på allvar.

Medan Honda främst satsat på en kurvglad och brutal GTI-bil försöker sig Renault på en kompromiss. Visst är den snabb, och även om den upplevs som långsammare i kurvorna med sitt understyrda beteende, hänger den på Hondan bra.

Men nog känns det att bilen släpar på 200 kg mer, likväl som det märks att Renault satsat på att göra en GTI (snarare GT) som komfort- och säkerhetsmässigt är godkänd även för en barnfamilj. Ljudupplevelsen i Sport Mégane är en viskning jämfört med Type-R, de läderklädda sätena betydligt mer komfortabla och här finns till exempel antispinn- och antisladdsystem som Type-R-teknikerna medvetet valt bort.

Renault är den bästa bilen sett ur ett vidare perspektiv, inte tu tal om det. Kommer dessutom i både tre- och femdörrarsutförande. Men lika hard core som Type-R är den inte.

Prislapparna skiljer sig en hel del åt. Medan Honda lagt sig på 206900 kronor kommer Sport Mégane när den introduceras senare i höst att kosta närmare 280000 kronor! 

Det går inte att undvika att komma tillbaka till Formel 1. Honda Type-R är som BAR-Hondaföraren Takuma Sato när han är som bäst. Järnet jämt och ständigt, full fart in i kurvorna. Och när det går fort, då går det ruggigt fort. Ibland har han svårt att anpassa körstilen till banan, precis som Honda Civic Type-R avskyr stadstrafik.

Sport Mégane är som förre Renaultföraren Jarno Trulli. Kan blixtra till då och då, men förefaller lika nöjd med att bara ta en lugn söndagstur runt kvarteret och strunta i att konkurrenterna åker fortare.

Men eftersom vi letade efter en riktig vinnar-GTI, så är det Honda Civic Type-R som gäller. Till ett 75000 kronor lägre pris, dessutom.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!