Provkörning av Renault Talisman Energy dCi 160 EDC6

Efterträdaren till Renault Laguna bjuder på ett levande chassi men vad hände med komforten?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I Sverige är det lätt att tro att Renault gör comeback i mellanklassen med nya Talisman. Men så är det förstås inte, Laguna III har tillverkats hela tiden men har bara inte sålts i Sverige det sista året.

En nytändning blir det i alla fall. Talisman är både teknikladdad och riktigt modern. Bara en sådan sak som att den största dieselmotorn är på 1,6 liter. I en nästan fem meter lång bil! Ändå är den körglad som få. Motorgången är förvisso civiliserat lågmäld, och gasresponsen är inte påtagligt rask. Men jösses vad det svänger i kurvorna här på de kurviga bergsvägarna söder om Florens…

För att få tillgång till fyrhjulsstyrningen så måste man hosta upp cirka 16 000 kronor. Men då ingår även aktiva stötdämpare och 19-tumsfälgar.

Testbilen är nämligen utrustad med tillvalet som Renault kallar ”4Control”, fyrhjulsstyrning. Styrningen är aktiv i farter under 50 km/h. Kör man i neutralläge är den aktiv i upp till 60 km/h, i sportläget upp till 80 km/h.

Bakhjulen styr då åt motsatt håll (jämfört med framhjulen) upp till 3,5 graders vinkel. Det gör skillnad, vändcirkeln blir 80 centimeter snävare. På de kurviga Toskanska bergsvägarna styr Talismanen in i svängarna och bjuder på en körglädje som man inte förväntar sig av en bil i den här storleksklassen, och absolut inte av en Laguna-efterträdare.

I högre farter svänger bakhjulen åt samma håll som framhjulen upp till 1,9 grader och ger då, enligt Renault, en ökad känsla av stabilitet. Någon skillnad mot vanliga bilars beteende i högre farter kunde jag dock inte uppleva – systemet kommer bäst till sin rätt i lägre farter och när bakhjulen styr mot.

De adaptiva stötdämparna kalibrerar sig själva 100 gånger per sekund för att passa körsätt och vägbana.

Det sportiga väguppträdandet får hjälp på traven av en chassisättning som är minst sagt hårdkokt. Fyra olika sättningar är förinställda. Välj mellan Neutral, Comfort, Eco och Sport.

Redan i Comfort-läget känner jag skarvarna i vägen, och knappar jag in sportläget känns det som om stötdämparna är fyllda med betong. Stötigheten förstärks av att det låter ganska mycket när hjulen slår mot ojämnheter.

En del av eländet beror förmodligen på att testbilen har 19-tumshjul med däck tunna som en Beck-intrig. Hallå där fransoser – blev det inte väl mycket sportighet?

Instrumentpanelen kan ställas in i olika färger och med olika layout. Ratten är uppvärmd. Både fram och bak finns 12 volts eluttag och flera USB-portar.

Det verkar som om Renault-ingenjörerna drivs framåt av ett fruktansvärt BMW-komplex. Men familjesedaner i mellanklassen används ju oftare på vanliga vägar och mer sällan på racerbanor, och borde utvecklas med det i åtanke. I alla fall borde ett komfortläge värt namnet vara möjligt att knappa in.

Allt annat går ju att ställa in. För så är det: Lyxliv 2015 handlar om att hyperkänsliga konsumenter får saker och ting exakt som de vill ha det. Varken mer eller mindre. Vi märker det på hotellen där rumstemperaturen ställs in med decimaler. Vi märker det på kaféerna där man inte längre kan beställa en kopp kaffe utan att få en motfråga och åtta olika val. Och vi märker det i synnerhet i nya Talisman som sannerligen inte är bilen för den vankelmodige.

Renault Talisman tar en paus och smälter intrycken av Mikael Stjerna.

I pressmaterialet läser jag: ”Renault är den första biltillverkaren med ett så omfattande system som MULTI-SENSE som justerar all teknik för att matcha förarens önskemål.”

Det innebär att stötdämpning, gasrespons, växlingslägen, styrservons tröghet kan ställas in precis som du vill ha det. Dessutom har du sista ordet när det gäller förarmiljön. Välj mellan fem olika interiörfärger, varianter av instrumentlayouter och två olika motorljud.

I min gamla bil hade jag hunnit fram till jobbet medan jag fortfarande sitter och funderar på intensiteten på den violetta kupébelysningens tiogradiga skala i Talisman.

Stolarna har nackskydd med stöd i sidled, ungefär som i vissa flygplansstolar. Finns med massagefunktion och med kylning.

Förarmiljön är annars modern med en ombonad touch. Personligen gillar jag stilen, det känns fräscht och ljusår från monoton, svart plast. En stor bildskärm dominerar panelens mitt, ungefär som på Volvo XC90. Här kontrolleras klimat, underhållning och navigation – i princip allt utom vädret.

Stolarna är stora i formatet och har nackskydd med stöd även i sidled. Renault säger att man har hämtat inspiration från flygplansstolar. Och då menar man businessklass, förstås.

Utrymmet är bra i kupén, men så mäter Talisman också 4,85 meter i längd. Vid provkörningstillfället kunde jag bara provköra sedanmodellen, men det är inte den som kommer till Sverige i maj. Den enda versionen som ska säljas här blir den lastvänliga kombimodellen som rymmer 1 700 liter.

Motorutbudet består av två bensinversioner på 1,6 liter och 150 respektive 200 hästkrafter. På dieselsidan finns tre olika motorer på 110, 130 och 160 hästkrafter. Den minsta och snålaste motorn drar 0,36 liter per mil i EU-körcykeln vilket betyder 95 gram i koldioxidutsläpp och säkrad miljöklassning, och det både med manuell växellåda och med automatlåda med dubbelkopplingsteknik.

Den 160 hästkrafter starka dieselmotorn med automatlåda är skriven för 0,44 liter per mil och klarar inte miljöklassningsgränsen.

Några priser är inte satta när detta skrivs. Importörens förhoppning är att bilen ska locka fler företagskunder än Laguna.

– Vi ska skapa en Business-modell med all tänkbar utrustning som ligger under 7,5 basbelopp, lovar Karin Karlsson, informationschef på Renault. •

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC6

Pris

Ej fastställt, säljstart maj 2016.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 160 hk (118kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 380 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel (4WS) 10,8 meter. Max rattvarv 2,4

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 225/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 485, bredd 187, höjd 146, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt 1 518, maxlast 600, max släpvagnsvikt 1 850. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 608-1 022 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 215 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,50, landsväg 0,40, blandad körning 0,44. CO2 115 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 312 kronor per år.

Rivaler

Peugeot 508 Blue HDi 150 hk

Landsmannen Peugeot 508 känns som en naturlig Talisman-konkurrent. Samma storlek men Peugeot bjuder på bättre fjädringskomfort.

Pris: 269 900 kronor.

 

Volkswagen Passat 2,0 TDI 150 hl

Efter alla skandaler har Passat-glorian hamnat lite på sned. Men tveklöst är det fortfarande en mycket bra bil i mellanklassen.

Pris: 300 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!