Twingo är bilen för den modemedvetne storstasbon.

Provkörning av Renault Twingo GT

Det har tagit 14 år. Äntligen är det dags för generation två av Renault Twingo. Den moderiktiga citybilen imponerar. Hoppas bara priset blir det rätta – och ESP standard.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På kvällen efter första dagens provkörning är det sedvanlig middag. Bredvid mig sitter Renaults designchef Patrick Le Quément – en intressant person att lyssna till. Han började hos Renault 1987, efter att jobbat för Simca, Ford och VW-koncernen. En av de första bilarna som kom ut efter hans tillträde var första generationen av Twingo.

Patrick Le Quément berättar att det absolut tråkigaste för en designer är fria tyglar. Finns det inga förhållningsregler ges inga utmaningar, menar han. I mitt stilla sinne funderar jag över detta och konstaterar följande – det kan absolut inte ha varit en utmaning att göra nya Twingo bättre än dess föregångare.

 Vi testade Twingo i nummer 16/1994. Det konstaterades att bilen var ett skolexempel på fräck och modern formgivning. Men under 1990-talsformerna dolde sig teknik från 1960-talet. Den gamla motorn gav oväntat hög bränsleförbrukning och säkerhetsbetyget blev – farlig. Sista meningen i testrapporten satte spiken i kistan: ”Det klokaste vore sannolikt att avbryta försäljningen innan den ens kommit igång”.

 Vår hårda dom till trots, första generationen Twingo blev en succé på sina håll i Europa. Långköraren, som slutade tillverkas i juni i år, hann tillverkas i 2,4 miljoner exemplar. Inte illa med tanke på att bilen bara funnits som vänsterstyrd och aldrig erbjudits med dieselalternativ.

Nya Twingo finns med en 65 hästkrafter stark diesel på 1,5 liter. Jag körde en sväng i denna modell som hade kunnat bli en succé i Sverige om inte varit för två stora fel.

 1. Bilen saknar partikelfilter!

 2. Med partikelfilter skulle CO2- utsläppet öka från 113 till över 120 g/km och där ryker miljöbilsdefinitionen all världens väg.

 Det föreligger också problem med att ge bilen specifikationen för kallt klimat. Låter som en dålig ursäkt för att slippa rätta till ovan nämnda problem. Synd på en så rar ärta.

 Alla Twingo har i dagsläget ytterligare ett allvarligt fel – de saknar ESP! Men Twingo kommer till Sverige efter årsskiftet ska ESP finnas i produktion. Vi kan bara hoppas att Renaults nya nordiska organisation visar sitt ansvar och ser till att det blir standard på alla bilar som säljs här.

 Synd att antisladdsystem inte ger extrapoäng i Euro NCAP:s krocktester. Det hade onekligen fått tillverkarna att bemöda sig med att förse även de bilar som slåss i det minsta och priskänsligaste segmentet med fullvärdig säkerhetsutrustning.

 Twingo har i skrivande stund inte krocktestats. Renault räknar med att få fyra stjärnor, vilket är vad konkurrenterna presterar, tillägger man snabbt. Dumt att inte vara först med fem i stället. Nya Twingo blir tillsammans med lastgamla Kangoo den enda Renault-modellen utan full rad av stjärnor.

I detta priskänsliga segment krävs inropare. Basmodellen Twingo 1.2 kostar från motsvarande 75 000 kronor i Frankrike. Huruvida den kommer till Sverige är oklart.

 Minsta motorn är på, som du kanske redan listat ut, 1,2 liter och levererar 60 hästkrafter. När samma motor förses med 16-ventilsteknik går effekten upp till 75 hästkrafter. Sedan erbjuds den dieselmotor som redan nämnts och paletten avslutas med TCE 100. Det är 1,2 16V som fått turbo och 100 hästkrafter. Motorn, som även finns i Modus och nya Clio, är i fallet Twingo exklusiv för GT-modellen som den här provkörningen fokuserar på.

 Av utrustningsnivåerna Twingo 1.2, Autentique, Expression, Dynamique, Initale och GT är den sistnämnda mest sportorienterad. Men Renault passade också på att visa sitt ess i rockärmen – Twingo Renault Sport kommer att bli dräparen. Motorstorlek och effekt är ännu okänd men svaret lär vi få på bilsalongen i Frankfurt.

 GT har helt egen front med hungrigt luftintag i moderiktig trapetsoidform, omgärdat av dimljus och silverutsmyckningar med GT-logotyper. Silverfärgen går igen på backspegelhusen och vingen högst upp på bagageluckan. GT har även egen stötfångare bak och kromat slutrör på avgassystemet.

Jag gläntar på förardörren, med ett handtag vars annorlunda utformning plockats direkt från föregångaren. Noterar direkt insteglister med GT-logtyp. Provkörningsexemplarets dekaler (vars struktur för tankarna till halktejp för duschkabiner och badkar) på framskärmarna och dörrsidorna är som tur var tillval.

 Kupén är påfallande sober. Gamla Twingo hade ett färgschema som till och med skulle få Nalle Knutsson att rygga tillbaka. Här är det bara varvräknaren direkt framför ratten som sticker ut, bokstavligen. Arrangemanget för tankarna till Toyota Aygo men Twingo har resten av mätarna placerade centralt uppe på instrumentpanelen.

 Ratten ska ha vinklats fem grader mer mot föraren. Jag upplever fortfarande lite ”bussrattsvinkel” och stör mig på att styrdonet bara kan justeras i höjdled. Ännu värre är att tutan, på gammalt franskt manér, sitter längst ut på blinkersreglaget. Vissa traditioner borde brytas...

 Förarstolen är justerbar i höjdled i GT, men trots lägsta läget hamnar min hjässa väldigt nära innertaket – och då har jag inte så värst lång överkropp. Sitsen är på småbilsvis kort och lårstödet obefintligt för långa personer. Namnet GT antyder sportigare säte med visst sidostöd, men det lär dröja till premiären för Twingo Renault Sport.

 Det är i stället baksätet, bestående av två separata stolar som imponerar. När stolarna är längst bak sitter jag riktigt bekvämt ”bakom mig själv”. Inte illa med tanke på att jag är 191 centimeter lång och bilen 360 dito. I detta fall ryms ynka 165 liter bagage, skjut fram stolarna och stuva in 285 liter. Alternativ tre är att fälla upp de bakre stolarna mot de främre och kasta in 959 liter flyttgods. Ryggstödet på främre passagerarstolen kan fällas framåt och då går det in 2,15 meter långa baguetter. Låt oss avsluta lastkapitlet med att nämna att bilen har elva förvaringsutrymmen, varav ett är handskfacket på hela 13 liter. Som tillval kan facket förses med USB-port och uttag för mp3-spelare.

 GT har också ett stort och öppningsbart glastak och kan utrustas med Bluetooth för mobiltelefoni. Lyxigt i en småbil!

Den lilla turbomotorn gör ett gott jobb. Något turbovinande är det inte tal om, bara fin segdragningsförmåga från låga varvtal. Snittförbrukningen anges till låga 0,59 liter per mil – vi återkommer om huruvida detta stämmer i framtida test.

 De slovenska vägarna imponerar stort, precis som landet i övrigt. Här finns krävande kurviga bergsvägar med idel slät asfalt. Hur bullrig Twingo GT blir i Sverige får vi återkomma till men 3 300 r/min i motorvägsfart gör att motorn inte står för mycket väsen.

 Det lite styvare GT-chassit känns som en märklig kompromiss. Jämfört med dieselversionen är GT skuttigare, samtidigt saknar jag den sista styrskärpan och lusten att svänga in lika lätt som glädjekällan Mini (som lirar i en annan klass). Styrutväxlingen är i sävligaste slaget. Twingo Renault Sport kanske är den evolution som får mig nöjd.

 Men allt är inte glädjekörning, som bruksbil kommer Twingo med standardchassi att stå sig bra. Nya Twingos 20 extra centimetrar på längden har gjort gott. Högbyggda konkurrenter som Chevrolet Matiz, Fiat Panda, Kia Picanto och Hyundai Atos är kortare och har fyra dörrar. Twingo är i stället bilen för den modemedvetne storstadbon, därav den bibeltjocka boken med accessoarer och tillval. Trots små defekter och ett ännu så länge okänt pris ger första smakprovet mersmak.

En nackdel med det annars trevliga glastaket är att passagerarens kurvhandtag försvinner. Solskydd ingår.

Turbomatade GT är ensam om dimljus och dessutom smyckad med flera silverfärgade detaljer.

Baken på nya Renault Twingo har drag av Nissan Micra.

Dekalerna är som tur var tillval. Det finns en uppsjö med alternativ, bland annat ännu tydligare tribalmönster i vitt. Nej tack!

Sobert jämfört med föregångaren. Stereons annorlunda vinkling är bekant från förra Twingo och första Clio.

GT har 15-tumsfälgar, övriga har 14. Trummor bak.

Baksätet har två separata stolar, som i Volvo C30. 191 centimeter Joakim får plats!

Hatthylla fäst i dörren underlättar lastning. Men framskjutna stolar blottar bagaget.

Renault Twingo GT

Pris

Ej klart, från cirka 130 000 kronor i Frankrike.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor med turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 69/76,8 mm, cylindervolym 1 149 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 145 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/55 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 360, bredd 165, höjd 147, spårvidd f/b 141/140. Tjänstevikt 1 060, maxlast ca 350, max släpvikt 0. Tank 40 liter.

Fartresurser*

Toppfart 189 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,78, landsväg 0,49, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 140 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!