Renault Vel Satis

Provkörning av Renault Vel Satis

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor(bensin) 

Tvärmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 vent/cyl. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm, volym 3 498 cm3. Max effekt 245 hk (177 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 3 600 r/min.

Motor (diesel)

Tvärmonterad 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 vent/cyl. Common rail, turbo. Kompression 18,5. Borrning/slag 87,5/82 mm, volym 2 958 cm3. Max effekt 180 hk (130 kW) vid 4 400 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad automat. Antispinn. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln (bensin): 50,0 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

7 alt. 7,5 tum av lätt-metall. Däck 225/55 R17 alt. 245/45 R18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 158, spårvidd fram/bak 158/155. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 470. Släpvikt 1 650. Tanken rymmer 80 liter.

Fartresurser

Toppfart 235 (diesel 210) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 (10,5) s.

Bränsleförbrukning

Landsväg 0,85 (0,68), stad 1,68 (1,20), blandad körning 1,15 (0,87) l/mil.

Renault rustad för reslystna

Filosofin bakom Vel Satis kan sammanfattas i ett ord: komfort

Det börjar inte så bra. Nyllet med det kraftiga käkpartiet får mig att tänka på en eller annan misslyckad Oldsmobile från 1980-talet eller något annat dollargrin. Sedan blir det strax bättre när Renault Vel Satis i höjd med vindrutan mer och mer börjar likna en förstorad Clio, vilket inte är det sämsta.

Snygg eller inte - förväxling med andra bilar är i detta fall utesluten. I bilarnas värld väger identitet tyngre än harmoni, personlighet är av större betydelse än utseendet. Franska bilformgivare brukar inte dra sig för det fulsnygga. Alla former av reaktioner är bättre än likgiltighet.

Vel Satis lanseras som bilen för okonventionella människor, underförstått inte den förment kostymerade massa som åker tyskt. Närmare bestämt: Mercedes, BMW, Audi. Och mer precist: E-klass. 5-serie. A6.

En mindre del av detta klientel kör Volvo S80 eller Saab 9-5. I Frankrike, där stora bilar alltid varit trögsålda, är huvudkonkurrenten en svullen bulle vid namn Peugeot 607.

Bortsett från underbettet är Vel Satis inte särskilt djärv. Det som mest bryter mot konvenansen är halvkombikarossen, rationell så det förslår men av tradition inte riktigt gångbar i finbilssammanhang.

I övrigt är Vel Satis konventionellt uppbyggd med tvärställd motor, drivning på framhjulen, ett urval bensin- och dieselmotorer och alla de senaste komfort- och säkerhetsdetaljerna. I ett avseende har den i mitt tycke ett litet försprång gentemot konkurrenterna - åkkomforten är härlig. En bil för reslystna.

I Vel Satis åker man lika behagligt i baksätet som där framme, vilket inte är självklart ens i lyxbilsklassen. Tre personer får visserligen plats, men stolarna är gjorde för att passa två fullvuxna. Eftersom bilen är både lång (axelavstånd 284 cm) och hög (158 cm är nästan ett familjebussmått) blir det bra utrymme för både huvud och ben och dessutom lätt att komma in och ut. 

Framstolarna är elmanövrerade och kan förutom aktiva nackskydd visa upp justerbart axelparti.

Kupéutrymmet matchas av genomarbetad ljudisolering. Samtal mellan personer i fram- och baksäte är fullt möjligt utan större ansträngning ens i mycket hög motorvägsfart. Fjädringen arbetar effektivt i varje fall på franska vägar; man får bara hålla i minnet att de är av betydligt högre standard än svenska.

Även om tonvikten har lagts på åkkomfort känns Vel Satis inte överdrivet mjuk i fjädringen och heller inte så framtung som man skulle kunna frukta. Krokiga småvägar är kanske inte dess naturliga element, men styrningen ger ändå bra känsla och karossen kränger inte mycket när ekipaget pressas i svängarna.

Motorprogrammet omfattar två raka fyror och två V-sexor - en diesel- och en bensinversion av vardera sorten. Jag hade bara tillfälle att köra de båda sexorna, av vilka ingen lustigt nog kommer från Renaults egna lagerhyllor. Bensinmotorn på 3,5 liter och 245 hk kommer från Nissan och turbodieseln på 3,0 liter och 180 hk är en produkt från General Motors, närmare bestämt från Isuzu.

Det är samma dieselmotor som erbjuds i Saab 9-5. Karaktären känns igen - kraftfull, särskilt på låga varvtal, men något högröstad. På landsvägen brummar den visserligen inte mera än den ytterst smidiga bensinmotorn, men i bilköerna visar sig en mer okultiverad sida av personligheten: dieselknack i kombination med vibrationer som kan kännas lite tröttsamma.

Till skillnad från Saab har Renault lyckats kombinera dieselsexan med femväxlad automatlåda. Det betyder åtskilligt för körupplevelsen. Bensinversionen har samma kraftöverföring. Nissansexan är som sagt mer diskret än dieseln, men som förare har man ingen känsla av att det skulle skilja så mycket som 65 hästkrafter mellan de två.

Ansenlig möda har lagts ned på inredningen. Det är läder och trä som man kan förvänta sig i en lyxmodell. En analog klocka markerar en sorts distans till all elektronik som oundvikligen ryms ombord. GPS-navigation är ett självklart tillval.

I övrigt har man satsat på att göra livet så enkelt för föraren som möjligt. Halvljus och instrumentbelysning tänds automatiskt, farthållaren har inbyggd distanshållare och vindrutetorkarna startar automatiskt om det börjar regna. Men regnsensorn verkar betydligt känsligare för det vatten som faller från himlen än för sprut från vägbanan.

Nästan en nyhet är den automatiska parkeringsbromsen som kläms åt när motorn stängs av och släpper greppet när föraren ger gas. BMW hann före med en liknande men ännu vassare anordning på den nya 7-serien - där behöver man inte ens hålla foten på bromsen i bilkön.

Vel Satis imponerar med sin komfort som sannerligen inte står konkurrenterna efter, även om dessa kan visa upp toppversioner med fler hästkrafter och sportigare karaktär. Problemet är inte så mycket produkten som marknaden. Renault har visserligen byggt stora och dyra bilar, men de ligger långt tillbaka i tiden och numera uppfattas märket som typiskt för vardagliga och rejäla bilar - men knappast som spännande. Att lansera en statusbil är inte så enkelt när många tänker på antiskrytbilar från 60-talet så snart Renault nämns.

Priset kommer att variera från cirka 32 000 euro för en tvåliters manuellt sexväxlad bensinturbo på 163 hk till runt 48 000 euro för de lyxiga och automatväxlade V6:orna. Det är i nivå med Peugeot 607 men billigare än motsvarande tyska modeller. 

Priset ligger inte så långt från en annan originell jätte från Renault, den märkliga Avantime som försöker vara buss och sportkupé samtidigt. 

Avantime är även språkligt en udda kombination av franska och engelska och antyder något som är före sin tid. Vel Satis klingar nästan latinskt, men är snarast rena grekiskan. Orden saknar all betydelse. 

Det mesta talar för att Renaults landsvägskryssare inte heller kommer att ha någon betydelse på svensk bilmarknad. Det är Volvo som genom sitt försäljningsbolag är generalagent. Medan de mindre modellerna utgör ett idealiskt komplement till Volvos program skulle Vel Satis direkt utmana den redan hårt konkurrensutsatta S80.

Något beslut om import av Vel Satis är inte fattat, men allt talar för att resurserna i stället sätts in på att lansera den stora familjebussen Espace i Sverige. För min del tycker jag det är lite synd att den här mycket komfortabla bilen beläggs med inreseförbud. Men möjligheten att resa till något annat EU-land och shoppa finns ju

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr