Foto: Renault

Provkörning av Renault Zoe R135

Renault Zoe är Europas mest sålda elbil, men det kommer den inte att vara länge till. Snart är Volkswagen ID.3 här och för att möta den nya konkurrensen ger Renault lilla Zoe ett rejält lyft. Det kommer förmodligen inte att räcka.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är inte många modeller som kan kalla sig storsäljare i sitt segment så långt som sju år efter lanseringen. Men det kan Zoe.

Den franska elbilen lanserades år 2012 som en av de första elbilarna som inte kostade multum och det förde upp den till toppen av elbilsförsäljningen. Zoe är Europas mest sålda elbil och tog en 18-procentig marknadsandel i fjol. I Sverige är den på plats nummer två hittills i år, endast slagen av Tesla Model 3. Betyder det att Zoe är den näst bästa elbilen?

Nja, sju år efter lanseringen och i ljuset av ny konkurrens, beskrivs Zoe bättre som en medioker elbil med trånga innerutrymmen och begränsad räckvidd. Men det är väl inget som en rejäl uppdatering inte kan råda bot på? Det hoppas i alla fall Renault som lanserar en rejält moderniserad variant av Zoe.

Zoes bakända är milt uppdaterad. Bakljusen behåller sin yttre form men har nya insatser. Förresten, visste du att Zoe, när den kom 2012, genast mötte stort motstånd från en fransk kvinna? Kvinnan Zoe Renault tyckte nämligen att Renault hade stulit hennes namn. Foto: Renault

Nyheterna är påtagliga. På plats bakom ratten ser man direkt att den, ratten alltså, är ny och hämtad från nya Clio. Framför ratten finns en tiotumsskärm som visar hastighet, batteriets laddnivå, en kartbild och mycket annan information. Till höger om ratten finns en ny, 9,3 tum stor pekskärm med vilken man kontrollerar de flesta av bilens funktioner.

Som en stark kontrast till den moderna pekskärmen finns vreden som styr klimatanläggningen. Det är tre helt vanliga vred och är det inte... jo, nog tusan är det exakt likadana vred som finns i den lågbudgetosande koncernkusinen Dacia Duster.

Zoes delvis nya interiör är en välkommen förändring. Om man så vill kan man få delar av instrumentpanelen och stolarna klädda i ett grått och grovt tyg som tillverkas av återvunna säkerhetsbälten och PET-flaskor.

Förarplatsen i Zoe är rejält moderniserad med skärm framför ratten och en stor pekskärm på instrumentpanelen. Foto: Renault

Zoe har äntligen blivit av med den gamla, mekaniska växelspaken. De tidigare årsmodellernas rejäla spak som skjuts framåt eller bakåt har minst sagt passat Zoe dåligt. I den nya bilen väljer man växel med en så kallad e-shifter. Det är helt enkelt en liten spak som duttas framåt eller bakåt och på elektronisk väg förs kommandot vidare till elmotorn. Borta är också handbromskryckan mellan framstolarna. Den är bytt mot en liten knapp. Det har frigjort utrymme som används för en platta för trådlös laddning av en mobiltelefon. En sund prioritering.

Foto: Renault

Laddplattan och de nya, modernt utformade skärmarna skär sig rejält mot framstolarna. Att passagerarstolen fram inte går att höja eller sänka får man köpa, det är inte ovanligt i bilar av den här storleken. Men att inte heller förarstolen går att justera i höjd är snålt. Det är sannolikt en besparingsåtgärd för att hålla priset nere men det finns betydligt billigare bilar som erbjuder föraren möjligheten att vara längre än 190 centimeter eller kortare än 170 centimeter. I Zoe ska man helst befinna sig inom det spannet, annars sitter man för nära taket eller för nära golvet. Framstolarna är dessutom av enklaste sort utan svankstöd och med platt stoppning som ger träsmak efter några timmars körning.

Framstolarna är platta och så enkelt konstruerade att de inte går att höja eller sänka. Foto: Renault

Under framstolarna, och baksätet för den delen, finns det som är den stora grejen med Zoe – batteripaketet. Som en rejäl landgångsmacka mellan fram- och bakhjul ligger batteripaketet som i den nya bilen har en kapacitet på 52 kWh (kilowattimmar). Ökningen kommer sig av ny teknik i battericellerna. Det gör det möjligt att köra upp till 39 mil på en laddning, enligt mätning i den nya, tuffare körcykeln WLTP. Gamla Zoe, med ett 41 kWh stort batteri, klarade 30 mil.

Det går in över 190 centimeter lång Erik Wedberg i baksätet, men det är med nöd och näppe. Foto: Erik Wedberg

Zoes nya motor är ett lika välkommet tillskott. Zoe har aldrig varit någon av de snabbaste elbilarna och det har den inte blivit nu heller, men med 135 hästkrafter i stället för 110 klarar den i alla fall ett högre tempo. En acceleration från 0 till 100 km/h på 9,5 sekunder och en toppfart på 140 km/h kommer dock inte att göra någon fartblind.

Zoe är en av de långsammaste elbilarna, men behöver kanske inte en starkare motor än så här trots allt. Till skillnad från många konkurrenter är den inte bak- utan framhjulsdriven och har därför svårare att förvandla motorns effekt till hastighet på vägen. Framhjulsdrift passar sämre än bakhjulsdrift på elbilar som har så mycket kraft redan från start.

Den som kan nöja sig med långsammare acceleration kan fortfarande välja den gamla 110-hästarsmotorn och på köpet få två kilometer längre räckvidd och 20 000 kronor kvar i plånboken.

All elektronik, bortsett från batteripaketet, sitter under motorhuven fram. Foto: Erik Wedberg

Zoe har fram tills nu varit en av få elbilar som inte har gått att snabbladda. 22 kW (kilowatt) laddeffekt har varit max och det har bokstavligt talat satt stopp för Zoe på långresor. Den nya modellen begåvas med möjlighet till snabbladdning med 50 kW. Bakom Renault-märket i fronten finns kontaktuttag som passar med CCS-kontakten som nu finns på i stort sett alla laddstationer i Sverige och Europa. Det här gör att man kan ladda energi för 15 mils körning på 30 minuter. 0 till 80 procent laddning går på 1 timme och 10 minuter. Snabbladdningsmöjligheten kostar dock extra. CCS-kontakten är ett tillval för 9 990 kronor.

Nya Zoe har begåvats med CCS-kontakt och stöd för snabbladdning upp till 50 kW. Men det kostar 9 900 kronor extra. Foto: Erik Wedberg

Hur snabbladdningen kommer att fungera i praktiken återstår att se. Batteripaketet är nämligen inte vätskekylt, utan kyls endast av luft. Nissan Leaf har en liknande lösning och har visat sig vara svår att snabbladda upprepade gånger under långkörning eftersom batterierna blir för varma.

Zoes bagageutrymme är genomsnittligt för en bil i småbilssegmentet. Foto: Erik Wedberg

Det är inte tu tal om att Zoe med de nya egenskaperna har blivit en bättre bil. Trots det kommer den troligtvis att bli frånsprungen. Zoe är i dag Sveriges näst mest sålda elbil men kommer inte att vara det länge till då nya konkurrenter lurar i vassen. Elektriska Peugeot e-208 och Opel Corsa-e är på gång, med bättre snabbladdningsmöjligheter och liknande prisbilder. Allra värst kommer dock konkurrensen från Volkswagen ID.3 att bli – en större, rymligare och billigare elbil.

Renault R135

Pris

386 990 kronor, säljs nu, första kundleverans november.

 

Motor

El. Synkronmotor. Max effekt 135 hk (100 kW) mellan 4 200–11 136 r/min, max vridmoment 245 Nm mellan 1 500–3 600 r/min. Batterityp Litiumjon, 400 volt, 55 kWh (52 kWh användbar kapacitet). Likströmsladdning 50 kW.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 259, längd 408, bredd 173, höjd 156, spårvidd f/b 151/149. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 502, maxlast 486, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 338–1 225 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 140 km/h.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Blandad körning 1,79 kWh/mil. Räckvidd 38,3 mil.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri assistans så länge batteriet leasas.

 

Skatt

360 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Volkswagen ID.3

Prismässigt en tuff konkurrent för Zoe och i stort sett alla elbilar. Lite större, rymligare och med möjlighet till större batterikapacitet.

Pris: Från cirka 350 000 kronor.

Nissan Leaf 40 kWh

Billigaste versionen av Leaf har bara 110 hk och 40 kWh. Men den kostar ändå nästan 400 000 kronor.

Pris: 397 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!