Rover 75

Provkörning av Rover 75

Basfakta

MOTOR

Alt 1: 4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 80/89,3 mm, volym 1 796 cm3. Kompresssion 10,5. Max effekt 120 hk/88 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4 000 r/min.

Alt 2: 6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 80/66 (80/82,8 mm, volym 1 991 (2 497) cm3. Kompresssion 10,5. Max effekt 150 hk/110 kW (177 hk/130 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 185 (240) Nm vid 4 000 r/min.

Alt 3: 4-cyl tvärställd radmotor (common rail diesel) med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 84/88 mm, volym 1 950 cm3. Kompresssion 19,5. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 260 Nm vid 2 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda alternativt 5-stegad automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och bakåtriktade undre länkarmar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

BROMSAR

Skivbromsar, ventilerade fram. Elektronisk bromskraftfördelning.

HJUL

Fälg 6 (6,5 tum). Däck 195/65 R15 alternativt 205/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 475, bredd 178, höjd 143, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1 600 (V6). Släpvikt 1 600 (V6 och diesel). Tanken rymmer 66 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 4-cyl 195 (automat 190), V6 2.0 210 (205), V6 2.5 220 (215), diesel 193 (190) km/h. Acceleration 0-100 km/h 4-cyl 11,6 (aut 13,2), V6 2.0 10,2 (11,6), V6 2.5 8,8 (9,5), diesel 11,7 (13,2) s. Bränsleförbrukning blandad körning 4-cyl 0,78 (aut 1,01) V6 2.0 0,94 (1,11), V6 2.5 0,97 (1,16), diesel 0,61 (ej fastställt).

Snyggt förpackad sjuttiofemma med för lite styrka

En glad överraskning från Rover - men ur motorrummet stiger ett rop efter bättre segdragning.

Bilens historia rymmer många skräckskildringar av hur goda varumärken har misshandlats både länge och intensivt. Ett av dessa är brittiska Rover.

Rovers mest minnesvärda modell hette 75. Den såldes i relativt många exemplar i Sverige i början av 1950-talet. Bilen hade en känsla av soliditet och tyngd som går igen i den mellanklassbil med samma namn som till sommaren introduceras i vårt land.

Mellan de båda Rover 75 ligger en snårig historia av tämligen fruktansvärda företagsfusioner och ett flertal intressanta men kvalitetsmässigt katastrofala modeller.

Under 1980-talet styrdes Rover av Honda vilket resulterade i förbättrade men inte vidare intressanta bilbyggen. Identiteten naggades svårt i kanten.

Nu är det alltså dags att "bygga varumärket" igen, denna gång med aktiv hjälp från BMW som sedan fem år dominerar Rover ekonomiskt. Huruvida BMW:s engagemang i Rover varit så klokt står under livlig debatt, dyrt har det blivit, men har man tagit fan i båten återstår inget annat än att ro honom i land.

Vilket i detta fall torde bestå i att bygga en bra bil som hittar sin publik. 

Rover 75 verkar vara en sådan bil.

Rover 75 är ovanligt bekväm, ytterst smakfullt inredd, går tyst och ligger fint på vägen. Framför allt skäms den inte ett dyft över att vara engelsk, även om dess upphovsmän mer än gärna betonar att det finns BMW-teknik under skalet. De hävdar rentav - fast här måste till och med den garvade PR-chefen ta ett djupt andetag först - att Rovers byggkvalitet är precis lika hög som på en BMW.

Detta återstår trots allt att bevisa. Men visst känns bilen bra.

Snygg passform på karossen, fin känsla i knappar och spakar, nära nog frånvaro av skrammel och knarr. Fast det tickade litet konstigt under panelen på ett av de exemplar jag körde, troligen kom det från luftkonditioneringen.

Chassit förtjänar beröm. Den framhjulsdrivna Rover 75 är visserligen inte sportig som en BMW, men hjulupphängningarna är i princip hämtade från BMW 3-serie. Framför allt stötdämpningen är mycket effektiv. Inte ens rapp kurvtagning på riktigt gropiga vägar får bilen ur balans eller fjädringen att slå igenom.

Man åker gärna fort eller rentav lite för fort i Rover 75 eftersom inte bara fjädringen utan också ljudisoleringen fyller högt ställda krav.

V6-motorn morrar behagligt vid acceleration men hörs knappt i jämn fart och vindbruset är ovanligt bra dämpat. Styrningen är relativt tung men exakt. Bilen är uttalat understyrd och mycket stabil i hög fart på motorväg - gärna tysk sådan! - men inspirerar inte direkt till hårdkörning på krokiga vägar. Soliditet och tyngd sammanfattar karaktäristiken.

Skällsordet plastig tror jag ald-rig kommer att slungas efter Rover 75, för formgivarna har lagt sig vinn om att den plast som naturligtvis förekommer ska märkas så lite som möjligt. Tonvikten ligger i stället på träpaneler, läder och rejält med krom. Ju mer kunden är beredd att betala, desto mer förstärks klubbkänslan.

Instrumenten är ovala och smakar trettiotal, men de kan kompletteras av moderna faciliteter som färddator och satellitnavigering. Elektroniken är utvecklad från BMW.

Den tyska förbindelsen går igen i bromsarna (ABS från Bosch) och växellådan (Getrag). Automatväxellådan är däremot japansk och femstegad som sig bör i en modern bil. Den fungerar ytterst smidigt och har tre körprogram - sport, ekonomi samt vinter (bilen startar på tvåan för att undvika hjulspinn).

Rover 75 kommer att konkurrera med bland annat BMW:s egen 3-serie och blir återförsäljarnas alternativ för kunder som inte gillar bakhjulsdrivning eller önskar sig något lite mer personligt - detta är som sagt i första hand en produkt för plastallergiker. Andra tänkta konkurrenter är exempelvis Audi A4 och Alfa 156. Därmed också sagt att nya Rover inte är överdådigt rymlig även om den väl mäter sig med de tre nämnda.

Jag trivdes väl på förarplatsen men inte fullt så bra på platsen bredvid, där mittkonsolen sväller ut och begränsar knäutrymmet något. Att få plats med långa ben är däremot ingen problem.

Baksätet duger gott om inte förare och framsätespassagerare vräker sig alltför mycket. Takhöjden bak är fullt tillräcklig vilket inte är självklart i en trend där en följsam taklinje gärna bedöms som viktigare än plats för huvudet. Konsumenter förväntas köpa med ögonen, inte med hjärnan.

Säkerhetsutrustningen består bland annat av krockkuddar både framför och vid sidan av de åkande i framsätet. Så kallade "krockkorvar" till extra skydd för huvudet vid sidokollisioner finns som tillbehör.

Rover 75 kommer att säljas med fyra olika motorer - en fyra på 1,8 liter, två V6:or på 2,0 respektive 2,5 liter samt en tvåliters turbodiesel på 116 hk. Samtliga är hämtade från Rovers lagerhyllor utom dieseln, som är en något beskedligare trimmad version av den mycket lovordade maskinen i BMW 3-serie. Där har 20 hästkrafter offrats för att ge bättre bränsleekonomi.

Den svenske importören avser att åtminstone i början importera endast V6:or. Tvålitersmotorn på 150 hk kommer i juni och 2,5-litersmaskinen på 177 hk till hösten. Den förra kommer att kosta ungefär 230 000 kronor inklusive bland annat elvärmd vindruta, elvärmda ytterspeglar, fjärrstyrt centrallås, klimatanläggning, lättmetallhjul och elektriska fönsterhissar.

För ytterligare 18 000 kronor får du även läderklädsel samt elekt-risk justering av framstolarna, kromade backspeglar icke att förglömma. Automatisk växellåda kostar 15 000 kronor.

Bland sådant som inte är standard kan nämnas farthållare och fällbart baksäte.

2,5-litersmodellen får rikligare standardutrustning med bland annat läder och elstyrda framstolar. Så kostar den också 260 000 kronor.

Det blir ännu dyrare att välja en Audi A4 eller BMW 3-serie med jämförbara specifikationer. Men det måste också sägas att på en punkt hänger Rover inte med konkurrenterna: motorbestyckningen.

Tvåliterssexan har ett styvt jobb att dra den ganska tunga vagnen. Trots att konstruktörerna valt låg utväxling har motorn dålig ork för att klara backar och omkörningar. Den varvar villigt och sjunger vackert, ändå känns det som om en bil och motor inte hör riktigt ihop.

Den större motorn har så mycket bättre segdragningsegenskaper att en högre utväxling blivit möjlig. Jag körde den med automatlåda och fann bilen betydligt behagligare än med tvålitersmotor. "Min" Rover 75 skulle dessutom ha farthållare och ett så kallat "Driver´s Intelligence Package", med andra ord några funktioner som kompenserar brister i förarens mentala utrustning - i detta fall en akustisk backvarnare så att man inte backar in i bakomvarande parkerade bilar, en färddator samt en "fotokromatisk" backspegel.

Priset skulle därmed stiga till drygt 285 200 kronor. Hur mycket som blir kvar när bilen så småningom byts ut är ett känsligt spörsmål för ett uddamärke som Rover. 300 exemplar hoppas man kunna placera i Sverige i år.

På det hela taget glatt överraskad av Rover 75 kan jag inte annat än beklaga bristen på råstyrka under huven. Rover har ju samarbetat först med Honda och sedan BMW, två tillverkare som varit föregångare på området variabel ventil- och kamaxelstyrning, vilket är själva hemligheten när det gäller att ge skjuts även åt en relativt liten motor.

Rover 75 skriker efter bättre segdragning och den tekniska lösningen finns inom koncernen - frågan är bara när man gör något åt saken.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!