Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Common rail direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 84/88 mm, volym 1 950 cm3. Max effekt 116 hk vid 4 000 r/min. Max vridmoment 260 Nm vid 2 000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt femstegad automat (+15 000 kronor).
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.
STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 12 meter, 3,25 rattvarv
BROMSAR Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.
HJUL OCH DÄCK
Aluminiumfälgar. Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65 HR 15.
MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 275 längd 475, bredd 178, höjd 143 spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1560, maxlast 440, taklast 75. Tanken rymmer 66,5 liter.
PRESTANDA
(fabriksuppgifter) Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s. Bränsleförbrukning blandad körning 0,61 l/mil.
Skynda långsamt
Rover 75 med nedtrimmad BMW-diesel är en lyckad kombination. Utanför stan.
Det tar en stund att komma in i diesel-lunken. Att låta motorn arbeta på låga varv, inte dra för långt på växlarna. Att skynda långsamt. För Rover 75 CDT är inte en bil man stressar.
Den två liter stora dieselfyran med common-railteknik är konstruerad av BMW. Samma maskin finns även i BMW 320d, fast i Rover är motorn optimerad för komfort. Det innebär lägre ljudnivå men även en effektförlust på 20 hästkrafter - i Rover 75 ger motorn 116 hästkrafter vid 4 000 r/min.
I stadstrafik känns det att motorn har mycket bil att släpa på och den nästan 1,6 ton tunga Rovern upplevs som lite sävlig. Fast motorns karaktär passar bra ihop med bilen i övrigt som inte heller inbjuder till kappkörning med budbilsligan.
På landsväg är Rover 75 CDT avslappnande och komfortabel. Motorn går tyst och kultiverat och varvar inte mer än 2 000 r/min i dryga 100 km/h. Omkörningar kräver oftast nedväxling men det gör inte så mycket, Roverlådan är trevlig att använda. En femstegad automatlåda finns som tillval (+15 000 kronor). En utmärkt dieselvärmare ingår.
I grundpriset ingår en hel del utrustning som klimatanläggning, sidokrockkuddar och stereo. Ett komfortpaket för 12 950 kronor innehåller bland annat farthållare, larm och starthjälpsystem (antispinn).
Det gör att Rover 75 CDT känns prisvärd att köpa som ny. Andrahandsvärdet är skrivet i stjärnorna. En kvalificerad gissning är att det i alla fall blir bättre än för tidigare Rovermodeller.
Rover 75 CDT gör sig troligen bäst som tjänstebil - då får arbetsgivaren oroa sig för ekonomin och får i gengäld en avstressad medarbetare.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.