Rover 75 Tourer

Provkörning av Rover 75 Tourer

Basfakta

Motor

V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88,0/66,0 mm, volym 1 991 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 185 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. 5-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben och bakåtriktade undre länkarmar. Bak multlänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd fram 6 tum, däck fram 195/65-15.

Mått/Vikt

Axelavstånd 275, längd 479, bredd 178, höjd 142, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt ca 1 555, maxlast ca 500, taklast 80. Bränsletank 66 liter.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 10,80 s, toppfart 201 km/h. 

Bränsleförbrukning 

blandad körning 0,96 liter/mil.

Plats, Rover

Rover 75 Tourer är märkets första modell efter skilsmässan från BMW. "Buy Brittish!" uppmanar fabriken. Och varför inte?

Det handlar om rättvisa. Chief Inspector Barnaby har hittills varit ensam om att ratta Rover 75 i årets sommardeckare i tv. Nu kan också mördarna göra det. I kombiversionen kan de, med baksoffan framfälld, lägga avlivade släktingar raklånga även när likstelheten har satt in. Lastlängden är imponerande 206 centimeter.

I övrigt är inte lastutrymmet det mest iögonfallande med nya Rover 75 Tourer. Det är en utpräglad så kallad livsstilskombi. 

En brittisk livsstil. Det betyder, förutom arsenik, gamla spetsar och gröna backar i Warwickshire, en ombonad interiör med valnötspaneler, plysch och ohämmade mängder krom. Det nya bakpartiet har en relativt rak femte dörr och ett högt tak. Men det hjälper inte när vi lastar. Lastutrymmet stannar vid maximalt 1 222 liter, två kricketklubbor mer än i Alfa 156 Sportwagon. 

Ett par trevliga finesser bjuds. Rutan i bakdörren kan öppnas separat. Under lastgolvet finns ett dolt utrymme. Lastgolvet är för övrigt gjort av en kraftig träplatta. Lyfter du upp plattan håller den sig uppfälld med hjälp av en gasfjäder. Bra, för visst har väl alla retat sig på golv som faller igen över underarmarna? Lastsäkringshållare och krokar för shoppingkassar finns också. 

Chassit är något fastare än i sedanmodellen, men inte lika styvt som i den sportiga MG-versionen. Annars går det mesta från sedanmodellen igen i 75 Tourer. Kupén är lika övertygande tyst undantaget lite vindbrus. Stolarna är sköna och har på BMW-vis relativt korta sittdynor. Baksätet har definitivt vunnit på kombikarossens bättre takhöjd. Mittplatsen är dock mest till för kortare transporter, trots trepunktsbälte och nackstöd.

Instrumentpanelen är, precis som sedanmodellen, gammalmodigt vacker med stora, ovala instrument och en riktig klocka med visare. Ombonat som i en brittisk tesalong. 

Apropå te: En lustig detalj är kopphållarna som när de fälls ut är i vägen för benen. Engelsmännen har löst problemet genom att ta bort kopphållaren på förarens sida.

"Det är en miss som har prioritet" säger en av fabrikens konstruktörer. Man undrar onekligen hur de tänkte från början. 

Rover 75 Tourer finns med fyra olika motorer, en fyrcylindrig på 1,8 liter, två V6-maskiner på 2,0 respektive 2,5 liter samt en tvåliters diesel. Till Sverige kommer bara de två sexcylindriga motorerna - mjuka och diskreta men påfallande tunna på låga varv, särskilt tvålitersversionen.

Generalagenten tror att den stora V6-motorn på 177 hästkrafter blir den mest sålda i Sverige även om skillnaden mot tvålitersmotorn på 150 hästkrafter inte är så stor.

Den fastare fjädringen gör kombin visserligen något mer kurvglad än den mjuka sedanmodellen, men Rover 75 är ingen bil för stressade bråttombilister. Snarare en relaxkombi. Lugnt och värdigt är melodin.

Dieselversionen har en motor som utvecklats ur BMW:s 320d-modell. Det är en pärla som är en av klassens tystaste dieselmodeller. Men till Sverige kommer den alltså inte. 

Prispåslaget är 10 000 kronor för kombiversionen. Det betyder 239 000 kronor för tvålitersmodellen och och 259 000 kronor för 2,5-litersmodellen. Mycket pengar och "prisvärd" är inte det som först slår mig om jag skulle beskriva Rover 75 Tourer med ett ord. 

Men Rover-kombin är ändå en bil att ta till sig. Den är komfortabel, en nypa praktisk, har visat sig krocksäker i ett nyligt Euro-NCAP-test och är enligt engelska undersökningar väl ihopskruvad. 

Framför allt är Rover 75 Tourer en äkta personlighet som är vad den utger sig för att vara. Brittisk som scones och plumpudding. Sedan skilsmässan från BMW stämmer det på riktigt. Det ger den trovärdighet i livsstilsracet. 

Frågan är bara hur många anglofiler det finns kvar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!