Provkörning av Rover Streetwise 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En tuff "look" som lovar mycket. Under skalet är handlar det dock om en gammal småbil. Bättre ihopskruvad och mer gedigen än förut. Men vem är köparen?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/79 mm, volym 1396 cm3. Max effekt 103 hk (76 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 123 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

  Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), dubbla triangeltvärlänkar, krängningshämmare. Bak halvstel axel, längsgående bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. 

Vänddiameter 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. Bromskraftsfördelning.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/50 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 398, bredd 195, höjd 150, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1180. Maxlast 360. Max släpvikt 1000. Tankrymd 50 liter. 

 

Den snälla hårdingen

Gamlingen Rover 25 får nya kläder och hoppas vinna respekt på stadens gator. Men hur vis är egentligen Streetwise?

Rover 25 presenterades redan 1995 som Rover 200 och att modellen är gammal märks, framför allt på innerutrymmen och säkerhet. Trots att Rovers minsting har fått en uppdaterad - riktigt hyfsad - inredning och extra krockkudde så känns modellen som "en generation efter". Minst. Modellen lär dessutom få leva vidare ett tag till eftersom MG Rover inte har några stora pengar över till utveckling. Ingen efterträdare finns ännu i sikte, förutom möjligtvis CityRover som byggs i Indien.

Streetwise är ämnad att få den åldrande 25-serien att verka lite yngre. Den riktar sig till unga köpare i världsmetropoler. Trots sin offroad-look, inspirerad av de betydligt större Volvo XC70 och Audi Allroad, så är den framjulsdriven och strikt ämnad för urban körning. Fjädringen har höjts fyra centimeter och markfrigången mäter 16 centimeter. Det gör att man numera befinner sig på samma nivå som övriga biltrafikanter. 

Hjulen har blivit större, taket har utrustats med rails och detaljer i slagtålig (?) plast har adderats i för, akter och längs karossidorna. Inne har plats för läskburkar, kaffekoppar och cd-skivor prioriterats framför utrymmen för rådjurskadaver. Stolarna är höj- och sänkbara med en vev. För en förare av normallängd spelar det ingen större roll då han eller hon efter några varv slår huvudet i taket. För kortisar är det perfekt. Samma vev hittar vi i den sportiga syskonmodellen MG ZR.

Stolarna är riktigt sköna och ger bra stöd men skjutmånen är snålt tilltagen. Ratten och den knubbiga växelspaksknoppen är klädda i läder, liksom delar av stolarna. Baksätet går att dela och fälla.

Till Sverige kommer Streetwise i såväl tre- som femdörrarsuförande och till en början bara med 1,4 litersmotorn på 103 hästar. Streetwise kan också fås med automatlåda, i Sverige är den ännu inte aktuell.

Trots att Streetwise trippar på tårna så är körningen stabil och fjädringen förvånansvärt stum. Motorn är för vek - gatans lag nummer ett är som bekant att komma fort iväg vid trafikljuset och nummer två att komma först till den lediga p-rutan.

Streetwise är en småbil och därför smidig i stan. Men även i växelföring och styrning känns bilen gammal.

Centrallåset åker på automatiskt när du kör iväg. Bra på dåliga gatan. Mindre bra är att bakluckan bara kan öppnas med fjärrstyrningen. 

Riktigt dåligt är det med säkerhetsnivån; sidorkrockkuddar saknas. Det är bara lågprisbilar som Suzuki Alto, Hyundai Atos och Daewoo Matiz som inte har sådan säkerhetsutrustning i dag.

Att hitta en konkurrent till Streetwise är svårt. Om det är ett bevis på att idén är ovanligt korkad eller att Rover har hittat ett vinnande koncept återstår att se. Suzuki Jimny kostar på kronan lika mycket som en tredörrars Streetwise, 144 900 kronor. Då får du fyrhjulsdrift. Ford Fusion är ett billigare alternativ. Den är töntigare men mer användbar.

Om Rover Streetwise är stygg eller bara pinsam är en smaksak. Det handlar mycket om "the look".

I hemlandet Storbritannien kan mycket väl Streetwise lyckas men i Sverige blir det garanterat problem att hitta köpare. 

Här är Rover lika välkänt bland unga som njurpaj.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!