Saab 9-3

Provkörning av Saab 9-3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

R4 med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1988 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5500 r/min. Max vrid moment 240 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda eller 5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Individuell hjulupphängning, krängningshämmare runt om. Fram McPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/65-15.

Mått, cm

Axelavstånd 268. Längd 464, bredd 176, höjd 147. Spårvidd fram/bak 152/150.

Maxlast, kg

450 - 530 kg beroende på modell och utförande.

Bränsletank

62 liter

Toppfart

210 km/h Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Förbrukning

0,82 l/mil (bl. körn.)

Nya höjder

Nya Saab 9-3 är glädjande rolig att köra och håller "premiumklass" i mycket. Men ser du den?

Alla talar om premium. Nya 9-3 är nämligen inte längre någon vanlig Svenssonbil, utan har skärpt till sig för att passa i de finaste salongerna. "Saabs första Sport Sedan i mellanklassens premiumsegment" kallas bilen i pressmaterialet. 

Det betyder 40000 kronor högre pris och att halvkombiluckan är väck. Fånigt, kanske vi svenskar tycker. Men för Saab handlar nya 9-3 om anpassning till verkligheten. Lågvolymtillverkare har ingen möjlighet att gå runt på att sälja lågprisbilar. Det måste till högre priser för att få ihop affären. Glöm inte att Saab fortfarande går med förlust. 

Segmentet med stora mellanklassbilar som Saab 9-5 har stått still de senaste året. Däremot har klassen under, med kompakta modeller som BMW 3-serie och Audi A4, ökat med 50 procent under 1990-talet. Lyckas Saabs attack mot det lukrativa tysksegmentet kan det åter bli svarta siffror i resultaträkningen och en produktion på 200000 bilar per år.

Men det räcker inte med att bara höja priset och kalla bilen Sport Sedan. Har verkligen Saab 9-3 vad som krävs för att utmana de bästa i klassen?

Får jag frågan just nu, med full fart i en vänsterböj, hjulen slickande gruskanten och hjärtat i halsgropen är svaret utan tvekan - ja. Bilen går ju kanon! Chassit bygger på samma plattform som nya Opel Vectra men har finjusterats för att ge bättre väghållning och mer körglädje. Efter två dagar bakom ratten i 9-3 på kurviga vägar i Västergötland har jag ingen svårighet att ge chassit "med beröm godkänt".

Glöm gamla 9-3. Trögheten och understyrningen är borta. Den konkurrent jag närmast kommer att tänka på är Volvo S60, som också har en reptilsnabb underkropp. 

Bakom föryngringskuren står Ekkehard Schwarz, chassispecialist med förflutet på BMW. 

- Grunden är att vi har gjort bilen ordentligt vridstyv. Jämfört med gamla modellen är bilen 130 procent styvare, säger Ekkehard Schwarz.

Till ett sportigt koncept hör direkt styrning och smidig, distinkt växellåda. Även här får Saab godkänt. Till skillnad från syskonmodellen Opel Vectra, som har elhydraulisk styrning, har Saab traditionell hydraulisk servo. För vägkänslans skull verkar det vara ett vettigt val. 

Växellådan är samma femväxlade låda som tidigare, dock försedd med vajer-överföring i stället för länkage, för mjukare växling. Aero har en nyutvecklad sexväxlad låda. Alla fungerar smidigt, även om jag för min personliga del anser sex växlar vara ett snudd på obegripligt nöje. Automatlådan från japanska Aisin går också att växla ?manuellt? via spaken eller rattreglage. 

Bensinmotorn är en ny konstruktion på två liter och finns med tre olika effekt-uttag, alla med turbo. Basversionen för 219900 kronor har 150 hk och kallas märkligt nog 1,8T, trots cylindervolym på 1988 cm3. Orsaken är att man vill få kunderna att tro att det är mer än turbotryck som skiljer från 2,0-motorn. 

För 10000 kronor extra får du 9-3 2,0t med högre tryck i Garretturbon och 175 hk. Det är en snäll, lågvarvsstark turbomotor som purras mjukt vid 2000 r/min. Gamla tiders hjulspinn och spasmatiska rattryckningar är borta. En ny finess är att motorn är stagad i bakkant med gummibussningar. De dämpar i längsled, vilket minskar den tendens till "rotation" som uppkommer vid gaspådrag. 

Ljudet från den snurrande turbinen är också bortdämpat - fast är det inte lite för tamt för en "Sport Sedan"?

Aero-versionen på 210 hk har en kraftigare turbo från Mitsubishi och mer aggressiva kamaxlar. Motorn har påtagligt mer "knuff" än 175 hk-versionen, dock utan att förlora i körbarhet vid låga varv. 

Precis som Saab 9-5 finns 9-3 i tre olika utrustningsversioner. Basmodellen heter Linear. Nästa steg är Arc, lite lyxigare med matta trädetaljer och skinninredning. Pristillägget är drygt; 26000 kronor. Vector har en sportigare stil och är 30000 kronor dyrare än Linear. 

Stilen är mer modern än traditionellt lyxig, Saab har lagt mycket jobb på detaljerna. Allt är sobert och sparsmakat, men kanske inte lika elegant som i Audi. Premium? Ja, kanske är det så här det ska vara. Premium på Trollhätte-vis!

Saab-arvet är omhuldat. Vi känner igen finessen med "night panel" och tändningsnyckeln som är placerad mellan stolarna. Men numera låser den inte växelspaken. I stället finns ett elektroniskt rattlås. Du kan därför ta ur nyckeln med vilken växel som helst ilagd.

Stolarna är nya och både Claes Johansson, 195 cm, och jag, 179 cm, sitter mycket bra. Stolarna är plana, man sitter ganska luftigt. Ljudkomforten är hög och tillåter både viskningar och rop även i hastigheter som närmar sig toppfart. 

Kvaliteten på förseriebilarna lämnade en del övrigt att önska. Dörrlåset fungerade inte ibland, fönsterhissen på höger bakdörr strejkade. Är det verkligen så här det ska vara i premiumbilar? 

- Nej, det handlar om förseriebilar. Bilarna är hantverksmässigt byggda. Sådana problem kommer vi inte att ha på de serietillverkade bilarna, försäkrar presschefen Örjan Åslund.

Jag tror honom, dörrlås och fönsterhissar borde inte ställa till med problem. Någon repris på 900-introduktionen från 1994 har Saab inte råd med. Samtidigt är första årsmodellen av nya Saabmodeller sällan helt problemfria.

forts på sidan 11

Baksätet är bekvämt och ger, speciellt i jämförelse med förra 9-3, mer utrymme i både sida och längd. En följd av att den nya modellen vuxit hela sju centimeter i axelavstånd och fem i bredd. Men bredden är svår att utnyttja, mittplatsens ryggstöd är ett stumt, uppfällt armstöd. Något vi gillar är däremot de nedsänkbara, L-formade nackskydden. De räddar bakåtsikten.

Bagageutrymmet är stort men svårt att utnyttja med sedankarossens lilla lucköppning. Mindre praktiskt än den gamla halvkombin, men "so what" - i dag efterfrågas sedan- och kombikarosser. Och kombi kommer, förmodligen till 2004.

Totalt sett imponerar Saab 9-3. Målet att göra en bil som var "kul att köra" är avklarat. Men "premium" är mer än väghållning och vridmoment. Utseende till exempel, något som mejslar ut 9-3 från konkurrenterna. Och här är frågan öppen, många kritiserar 9-3 för att se för blek ut, eller för att inte se ut alls. 

För att kunna ta bra betalt måste också märket ha status. Något som normalt tar år och flera modeller att bygga upp. Och Saab lade knappast grunden med förra 9-3-serien. 

Men argumentet att 9-3 inte skulle ha tillräcklig status i konkurrensen viftas bort av Saab-folket. 

"Nya Saab 9-3 är utvecklad för att attrahera individualister som söker en sportig sedan som är mer utmärkande men ändå mindre skrytsam", skriver Saab. Ett mer individuellt bilval än Saab 9-3 Sport Sedan är i alla fall svårt att tänka sig, med en årsproduktion på kanske 70000 bilar. Som jämförelse kan nämnas att BMW producerar över en halv miljon 3-seriebilar varje år. Med en räcka motoralternativ, där Saab erbjuder fyra olika. Men vill de ha en rarare blomma så finns den nu. 

Lite mindre skrytsam, så att säga.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!