Provkörning av Saab 9-3 1,8t BioPower

Provkörning av Saab 9-3 1,8t BioPower

Första intrycket

Första gången Saab utvecklar en etanolmotor åt GM och motor/drivlina känns stark och vital. Saab 9-3 Biopower blir först ut och förväntas bli Saabs storsäljare efter spritveteranen 9-5. Prispåslaget 7 000 kronor känns berättigat.

Basfakta

Pris 

236 900 kronor.

Motor 

Etanol/bensin, 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 5 200 r/min (bensindrift 150 hk/111 kW), max vridmoment 265 Nm vid 2 500–4 000 r/min (bensindrift 240 Nm 2 000–3 500 r/min).

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell eller automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring. Fram fjäderben med fyra länkarmar. Bak dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak. Antisladdsystem.

Styrning 

Kuggstång, vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 268, längd 464, bredd 176, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt ca 1 600, maxlast ca 440. Släpvikt 1 600. Taklast 100. Tanken rymmer 61 liter.

Fartresurser* (bensin inom parentes) 

Toppfart 220 (210) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 (9,5) s.

Bränsleförbrukning/miljö* (gäller vid bensinkörning) 

Stad 1,05, landsväg 0,60, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 183 g/km (E85 uppskattad siffra 50 g/km).

*Enligt tillverkaren.

 

Absolut Saab

När Saab 9-3 förses med etanolmotor, 1,8t Biopower, är det en helt nyutvecklad motor baserad på ett motorblock från Opel. Räkna med att Saabs etanolsatsning gillas starkt av ägaren GM.

Saabs storsatsning på etanoldrift blommar ut för fullt i och med lanseringen av Saab 9-3 1,8t Biopower. Den 175 hästkrafter starka turbomotorn kommer i samtliga tre karossmodeller av 9-3, det innebär att Saab blir först i världen att erbjuda en öppen cabriolet konstruerad för E85-bränsle.

Till skillnad från storebror 9-5 med etanolmotorerna 2,0t respektive 2,3t Biopower baseras 1,8t Biopower-motorn på den två liter stora GM-motorn som sitter i bland annat Opel. 1,8t-modellbeteckningen ljuger således en del, men öppnar samtidigt upp dörren för ännu starkare etanoldrivna varianter av Saab 9-3.

Tio procent högre vridmoment samt 17 procent fler hästkrafter ska, tillsammans med de miljöpositiva fördelarna med att köra på förnyelsebart bränsle, sälja nya 9-3 1,8t Biopower. Subventionerna av etanol är än så länge säljbara argument, även om kritiken mot höga bränsle- och servicekostnader har hörts allt ljudligare i kundleden.

Anpassningen till E85-drift märks knappt alls på Saab 9-3, det enda som röjer är Biopower-emblemet på bakstammen. Under skalet har bränsletank och bränsleledningar bytts ut för att stå emot det mer aggressiva E85-bränslet samtidigt som motorn har nya, hårdare bränsleventiler och ventilsäten, av samma anledning. Jämfört med bensindrivna 9-3 1,8t är motorvärmare standard, detta för att tillgodose förbättrade kallstartegenskaper.

Bakom ratten känns den extra E85-kraften fin att ha till hands, Biopower-motorn har bra bottendrag och turbotekniken gör att det 104-oktaniga bränslet utnyttjas på bästa sätt.

– Etanol är ett drömbränsle för oss motoringenjörer att jobba med, berättar Saabs motorexpert Kjell AC Bergström. Högt oktantal gör att vi kan utnyttja förbränningsmotorn ytterligare. Faktiskt var de allra första förbränningsmotorerna vid förra sekelsskiftet anpassade för spritbränsle innan oljeimperiet ”Rockefeller” fann oljan, skrockar ”AC”.

Men som med de flesta etanolmotorer lider Saab 9-3 1,8t Biopower av svår törst jämfört med körning på bensin. Färddatorn visar efter en timmes körning på 1,35 liter per mil, vilket stämmer väl överens med merförukningen på 30–40 procent hos E85 jämfört med bensin. Välj mellan femväxlad manuell eller automat, särskilt den senare arbetar fint ihop med 1,8t Biopower-motorn. Till sommaren breddar Saab modellprogrammet ytterligare med fyrhjulsdrift från Haldex. Samtidigt får 9-3 ny frontdesign som inspirerats av konceptbilen Aero X.

Jämfört med bensindrivna 9-3 1,8t är Biopower-alternativet 7 000 kronor dyrare och med tanke på de 25 extra etanolhästkrafterna bör Saab 9-3 1,8t Biopower bli en bästsäljare inom miljöbilsegmentet i Sverige.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!