Provkörning av Saab 9-3 1,9 TiD

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

(TiD 120 inom parentes)

Tvärställd 4-cyl rak med 2 (1) överliggande kamaxlar, 4 (2) ventiler per cylinder. Kompression 17,5 (18). Direktinsprutning. Turbo med laddluftkylare. Borrning/slag 90/82 mm, volym 1910 cm3. Max effekt 150 (120) hk, 110 (88) kW vid 4000 r/min. Max vridmoment 315 (280) Nm vid 2000-2750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med fyra länkarmar. Bak dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 464, bredd 176, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt ca 1600, maxlast ca 440. Släpvikt 1600. Taklast 100. Tanken rymmer 61 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, aut 11,0 s. Toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning (enl EU-norm)*

Blandad körning 0,59 l/mil, landsväg 0,49, stad 0,77.

* Enl tillverkaren.

Saabs stora dieselmiss!

Saabs nya dieselmotorer till 9-3-modellen har tillräcklig effekt, är snåla och har ett bra pris. Men den svagare motorn saknar partikelfilter som standard. En klar miss för ett bilmärke som vill framstå som miljövänligt och i en tid där partikelfilter kan bli avgörande för dieselbilarnas beskattning.

Den fyrcylindriga avlösaren till utgående 2,2 TiD heter 1,9 TiD och tekniken hämtas som tidigare från General Motors. Motorn lanserades för knappt två år sedan i Fiat Stilo. Sedan dess har den kommit i flertal Opel- och Alfa Romeo-modeller (som för övrigt har en femcylindrig variant av motorn i Alfa 156 2,4 JTD). Något som talar för att barnsjukdomar kan vara ett överspelat kapitel när det nu är dags för Saab.

En viktig ingrediens som tillkommit efter urpremiären i Fiat är att Saab nu kompletterar med ett aktivt partikelfilter. Filtret sitter placerat under bilen i avgassystemet och tar hand om problemet med de cancerogena utsläpp som är förenade med dieselförbränning.

Sotpartiklarna fastnar i filterburken (innehållet motsvarar ytan av fyra fotbollsplaner) tills motorn själv känner av tryckskillnaden (filtret är fullt). Avgastemperaturen höjs då för en kort stund till cirka 600 grader vilket gör att partiklarna förbränns definitivt. Tiden mellan de automatiska förbränningarna beror självfallet på typ av körning, ett medeltal är cirka var 100:e mil.

- Systemet är helt underhållsfritt och håller bilens livslängd, körbarheten påverkas inte alls förklarar Saabs ingenjör, Christian Nilsson.

Enligt Christian Nilsson skall oberoende testföretaget Rototest ha kört den nya TiD-motorn och fått miljöindex 85, ett bra resultat för en dieselmotor i denna klass. Framtida Teknikens Värld-test lär redovisa ytterligare fakta i ämnet.

1,9-litersmotorn kommer i två utföranden, en åttaventilsversion (TiD 120) samt med 16-ventilstopp (TiD 150). Som siffrorna antyder skiljer 30 hk mellan versionerna, den svagare motorn levererar 35 Nm lägre vridmoment. Att det är en turbodiesel under locket syns bara på emblemet på bakluckan. Att skilja 120 från 150 görs endast via att T:et i "1,9 TiD" är rödlackat på 150-modellen. Fram med luppen!

Leveranserna av TiD 120 startar senare i vinter, men prissättningen är redan klar. En TiD 120 kommer att kosta från 226900 kronor, medan TiD 150 börjar på 242900 kronor. Konkurrenskraftigt prissatt av GM/Saab.

Prispolitiken haltar dock rejält, partikelfiltret (som är standard i TiD 150) kostar 6000 kronor extra till den svagare versionen!

- Prismedvetna köpare får själva välja om de vill köra en renare bil, försvarar sig Örjan Åslund, presschef Saab Sverige.

Här tror åtminstone jag Saab biter sig i svansen. Vill man hålla sig kvar i den så kallade premiumgrupperingen gäller det inte att småsnåla, särskilt inte på smarta lösningar som miljöteknologi. En ren bil med låga utsläpp är ju ?very saabish? Saab! Både på hemmaplan och i utlandet - där partikelfiltret är standard även på TiD 120 i vissa länder. Det verkar vara samma kortsiktiga tänkande kring partikelfilter som tidigare kring antisladdsystem. Men eftersom Saab tog sitt förnuft till fånga och införde ESP på alla modeller får vi hoppas att så sker även i detta fall.

Marknadsandelen för nya dieselbilar ute i Europa ökar för varje år. För Saabs del består omkring 30 procent av nybilsförsäljning av oljebrännare. En hyfsad siffra med tanke på att dieselmotorerna under Saabhuvarna (gäller alltjämt för 9-5 3,0 TiD) inte har varit riktigt ?up to date?. I Sverige rör sig försäljningen omkring ynka fem procent, givetvis mest beroende på rådande skatteläge.

Skillnaden vid körning med nya 1,9 TiD 150 jämfört med den gamla maskinen är tydlig. Den lite morgontrötta karaktären som präglade 2,2 TiD är borta. Ett härligt vrid tidigt på varvskalan, på känt dieselmanér, gör körglada 9-3 betydligt mer rättvisa. Maffiga 315 Nm finns att tillgå i det förhållandevis "korta" varvtalsintervallet 2000-2750 r/min. Men nästan lika bra vridmoment finns i ett bredare spektrum, vilket gör att körningen blir lättsam och inte alls lika ?tung? som förr. 

Andra generationens direktinsprutning står enligt Saab bakom den nyväckta piggheten, commonrail "version 2.0" således. Bränslet sprutas in med ett tryck på hela 1600 bar, vilket resulterar i häftigare och mer effektiv förbränning, som i sin tur resulterar i en mer spänstig motorrespons.

Vid provkörningstillfället fanns endast den starkare motorn att tillgå, produktionen av 120 hk-versionen dröjer ytterligare några månader.

Kopplat till den nya motorn finns två nya växellådsalternativ, båda hämtade från några av lagerhyllorna hos GM. Intressant är att både manuell låda och automatlåda är sexväxlade. Den manuella känns igen från 9-3 Aero med lagom bra motstånd och känsla, stegningen mellan växlarna är väl vald.

Sexväxlad automatlåda (fabrikat Asin AW) i kombination med fyrcylindrig dieselmotor säger sig Saab vara först i världen med. Gott så, och faktum är att automatlådan lirar bäst ihop med oljebrännare av de två växellådsalternativen. Prispåslaget (15_900 kronor) köper även Sentronic-funktionen, vilket innebär växlingar via spakknuff framåt/bakåt, eller med knapparna märkta med -/+ uppe på ratten. Det tidigare vinterläget ?W? har i och med lådbytet utgått, ett tips sliriga dagar är att starta på tredje växeln. 

Dieselversionerna går att tilläggsbeställas med Saabs ordinarie utrustningspaket Linear, Arc och Vector. Saab erbjuder till och med dubbelpipigt av-

gasutblås, ovanligt på dieselbilar. Anledningen är givetvis att en dieselbil utrustad med partikelfilter inte sotar. Då får man lov att visa piporna, tycks Saab resonera.

Motorn matchar fint Saab 9-3:s redan trevliga chassisättning, bilen hanterar kraften harmoniskt och nog skulle en femcylindrig 9-3 2,4 TiD hämtad från Alfa Romeo fått plats under huven?

I 100 km/h varvar motorn låga 1 600 r/min, Saab uppger en bränsleförbrukning vid blandad körning på 0,59 l/mil för 9-3 med manuell låda. Automaten trycker i sig dryga decilitern mer vid samma körning. Acceptabelt låga siffror, i linje med konkurrenterna. På hemmaplan i Sverige lär 1,9 TiD kriga med både Volvo S40 2,0D och S60 2,4D/D5. Dock upplevs Volvos D5-diesel som numret större motormässigt, men till en merkostnad av cirka 15000 kronor. 

Suget efter dieselbilar på den europeiska bilmarknaden gör att vi snart kommer att få se även Saabs första cabriolet med dieselmotor! Nere på kontinenten är cabriolet och dieselspis en säljande kombination, men om 9-3 TiD Cab kommer att säljas även i Sverige är fortfarande oklart.

Saab 9-5 1,9 TiD kommer också att följa, var så säker. 

Saab 9-3 har begåvats med en bra dieselmaskin, här hemma i Sverige lär det dock dröja tills politikerna bestämt sig i skattedebatten innan dieselbilens popularitet kan öka.

Synd bara att Saab snubblade på mållinjen när det gäller partikelfiltret.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!