Saab 9-3 Aero

Provkörning av Saab 9-3 Aero

En plastikoperation och lite nya kläder kan inte dölja ålderskrämporna. Saab 9-3 behöver en efterträdare och det snarast.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo samt intercooler. Kompression 8,8:1. Borrning/slag 90/78 mm, volym 1 985 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 2 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell eller 4-växlad automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring (fjäderben) och krängningshämmare fram. Bak torsionsaxel med inre och yttre krängningshämmare samt spiralfjädrar och stötdämpare.

STYRNING 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,5 meter.

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Separata trummor för parkeringsbroms.

HJUL/DÄCK

Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 464, höjd 143, spårvidd fram/bak 146/145. Tjänstevikt 1 450 (3dr), max last 410, släpvagnsvikt 1 600. Bränsletank 64 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgift)

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 235 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,9 liter/mil.

Uppsminkad gamling

Sugen på en Saab 9-3 Viggen? Leta i så fall på begagnatmarknaden. Modellen tillverkas visserligen men den svenska marknaden anses mättad. Efter ungefär 75 sålda bilar vingklipps den adrenalinstinna modellen. Det var svårt att hitta fler Saab-kunder som ville brottas med sin bil. Nu står Aero-namnet åter överst i modellprogrammet.

Förra hösten, i nummer 26/99, provkördes förra Aero-versionen mot Ford Mondeo ST200. Modellen upplevdes rent utseendemässigt som vilken 9-3 som helst, något som Saab nu rättat till. Uppgraderade Aero ärver mycket av Viggens utseende, vilket innebär djupare stötfångare fram och bak samt nerdragna trösklar. Fräckt så det förslår men utan skyddslister är stötfångarna överkänsliga för stötar och slag. 

Positivt är att stolarna lyfts över från Viggen. Läderklädda och elinställbara ger de mycket hög sittkomfort, även om de blir lite väl hala när vägen svänger. 

Den stora Viggen-vingen har utelämnats, istället lever den vanliga vingen kvar. Helt färska är däremot 17-tumsfälgarna, en sexekrad design där ekrarna ligger i två olika plan. Än så länge verkar allt att stämma men bara på pappret.

VISST HAR DET BLIVIT BÄTTRE men bra lär det aldrig bli. Det spelar egentligen inte någon roll vilken version vi talar om. Saab 9-3 känns ändå antik. Den gamla Vectraplattan som modellen haft sedan Saab 900 introducerades gör det svårt att bygga ett riktigt bra chassi. Och man blir besviken när motorn "bara" lämnar 205 hästkrafter. Aeromodellen har alltid varit något extra, men nu inskränker sig beteckningen till ett utrustningspaket. Motorn är samma som sitter i 2,0 Turbo SE. Fast, med tanke på hur bilen reagerar när motorn arbetar för fullt är det kanske tur att det inte finns mer effekt. De karakteristiska ryckningarna i ratten vid hård acceleration är kvar, vilket gör bilen mycket spännande. Men i fel bemärkelse. Mest märks det här vid snabba omkörningar då man växlar ner. Med gaspedalen modigt tryckt i durken rycker det markant i ratten och en snabb omkörning känns plötsligt både vinglig och osäker. 

Vid fullgasacceleration rakt fram från stillastående har Saab maskerat en del av uppträdandet tack vare sitt Traction Control System, TCS, som numera är standard på uppgraderade Aero. Men det rycker ändå i ratten. Och även vid hård inbromsning känns det som om framvagnen rör sig i sidled. 

Vad ska man dra för slutsats av detta? Kanske är inte framvagnsupphängningen tillräckligt bra för att klara av att ta hand om 9-3 Aeros prestanda. Om det beror på att plattformen är föråldrad och försvårar nödvändiga förändringar kan inte vi bedömma. Men att ratten rycker och att bilen har tendenser att röra sig i sidled under både kraftig gas och broms kvarstår.

Från 234 900 kronor får man en i stort sett fullutrustad Saab 9-3 Aero, helt klart prisvärt om man ser till hur mycket bil pengarna köper. Men klart är att en ersättare behövs, och det snarast.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!