Ford Mondeo ST200 mot Saab 9-3 Aero

Provkörning av Saab 9-3 Aero och Ford Mondeo ST200

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford

Basfakta

MOTOR 

6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,4/79,5 mm, volym 2544 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 5500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,3 meter.

HJUL 

Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/45 ZR 17.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänk, bak dubbla triangellänkar.

MOTOR

6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,4/79,5 mm, volym 2544 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 5500 r/min.

SAAB

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder.Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,2. Borrning/slag 90,0/78,0 mm, volym 1945 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 2200 r/min.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/50 HR 16.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak halvstel axel och längsgående armar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 463, bredd 175, höjd 136, spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1395, maxlast 400, släpvikt 1500. Tankrymd 61 liter.

 

Krutgubbar

Pris: Ford 239900 kr (december 1999)

Pris: SAAB 254900 kr (december 1999)

Om man ger den gamle mannen en rackare i varje ben kastar han käppen och dansar, om inte hip-hop, så i alla fall lite hambo.Det är lite så med bilar också. Saab 9-3 (född 900) och Ford Mondeo kom båda 1993 och fyller sålunda snart åtta år. Då är man gubbe i bilbranschen.

Men skjut in 205 hästkrafter starka motorer under de åldrade skalen så blir det plötsligt livat värre. Det är precis vad som skett i Saab 9-3 Aero och Ford Mondeo ST 200.

Tillägget Aero är ingalunda nytt för Saab. Första gången beteckningen användes var 1984 då förra modellen av 900 presenterades som 900 Turbo 16 Aero, en modell med 175 hk och ett vridmoment på 273 Nm. Det var imponerande data på den tiden och modellen blev snabbt eftertraktad. Den var en av två svenska bilar som hörde hemma i den exklusiva klubben för bilar som gjorde över 200 km/h. Den andra var Volvo 760 Turbo.

Inget föll sig väl naturligare för Teknikens Världs testlag än att låta dem mötas. Saab gick segrande ur striden. Snabbast i Sverige!

I dag är 210 km/h som maxfart inget man höjer på ögonbrynen för. Saab 9-3 Aero toppar 235 km/h. Orsaken till detta är, då som nu, en turboladdad fyra. Synar man databladen från respektive era är det lätt att tro inget har hänt. Borrning/slag är identiska och förstås även cylindervolymen på 1 985 cm3. Men det är inte många bultar från den gamla motorn som skulle passa till den nya. Blocket är slimmat och gjutet i tunnare material, kolvar, stakar och vevaxel är nya liksom kamaxel och ventiler. Avgasventilerna är tillverkade av nicmonic, en nickellegering som tål extremt hög värme. Samma typ av ventiler sitter också i den snabbaste versionen 9-3 Viggen (235 hk).

205 hästkrafter som sagt, precis som i Ford Mondeo ST 200.

I den tyska bilen framkallas de från sex cylindrar i v-formation och 2,5-liters cylindervolym. Motorn är utvecklad ur den fyrventilade sexa som ger 170 hk i Mondeo V6 och Ford Cougar.

Nya kamaxlar, lättade och balanserade kolvar och svänghjul, samt polerade inloppskanaler med nästan friktionsfri yta, är hemligheten bakom de 35 extra hästkrafterna.

Dags för avfärd.

I Saab fumlar jag som alltid med tändningsnyckeln vid rattstången innan jag kommer på att tändningslåset sitter mellan sätena. Jag kommer aldrig att vänja mig, det svär jag på!

Jag kommer heller aldrig att förlika mig med att knapparna som manövrerar sidorutorna också sitter urbota dumt mellan sätena. Man behöver väl inte vara diplomingenjör för att begripa att knappar som styr rutor i dörrar ska sitta just i dörrarna!

Men stolarna är fina , läderklädda och aningen mer skålade än i en vanlig 9-3. Tyvärr har introduktioen av Saabs aktiva nackskyddsystem (SAHR) försämrat komforten, man får gamnacke oavsett man blir påkörd eller ej eftersom det inte går att luta huvudet ordentligt bakåt. Det blir mycket tröttande i längden och när vägen är ojämn slår man skallen ordentligt i nackskyddet.

Instrumentpanelen är snygg, väl genomtänkt och funktionell. Kopplingen till flyg går igen i detaljerna, inte minst knappen "Night Panel" där man kan släcka all instrumentbelysning utom för hastighetsmätaren.

Ratten går bara att ställa i längsled och det är ont om plats att göra av en läskedrycksburk.

Att detta är en Aero med 205 hk går inte att märka i kupén. Läderklädd ratt och växelspaksknopp och inlägg av mönstrat läder i dörrsidorna bidrar inte till något särskilt sportigt intryck.

Därför blir bilbytet till Mondeo ST200 närmast en chock.

Kraftigt skålade stolar, tydligt markerade med texten "Recaro". Det dröjer emellertid ett tag innan jag tycker att de känns sköna. Blå mätartavlor, specialformgiven ratt och kolfiberinlägg lite här och var.

Hörde jag ordet töntigt? Då är man nog inte i målgruppen för den här sortens bilar. Det ska märkas att man köpt en Aero eller en ST200 och det har Ford men inte Saab begripit.

På utsidan ST200 märks 17-tumsfälgar med 215 mm breda och 45 mm höga däck. Andra synliga förändringar är nätmönstret i grillen och i stötfångaren bak, luftslussar till de främre bromsskivorna i frontspoilern, karossfärgade sidokjolar, dubbla avgasrör och en bakspoiler.

Fotografen Pär Backman, som är en konservativ man och kör Volvo 850 Kombi, sammanfattar det korrekt:

- En skulle aldrig tro att en skulle falle för en Ford, säger han på sin värmländska dialekt som de flesta måste anlita tolk för att begripa.

ST200 finns i flera färger, men pasar fint i blått.

Saab 9-3 Aero ser ut som en Saab 9-3 helt enkelt. Det skulle lika gärna kunna vara en 2,2 TiD.

16-tumsfälgar, främre spoiler av samma färg som karossen i övrigt, liksom den bakre diskreta vingen. Tröskellådorna är "skulpterade". 

Kryper du tillräckligt nära framskärmen ser du ett litet Aero-märke som nästan skäms för sig. Baktill har marknadsförarna i alla fall fått klämma dit ett ovalt, kromat ändrör på avgassystemet.

Om chocken är mild när man byter från Saab till Ford blir den desto större när man väl är på rull.

Även om Saab 9-3 Aero har sportchassi och hårdare stötdämpare så är det en tämligen komfortabel körmaskin, framför allt när vägen inte svänger så mycket.

Mondeo ST200 känns däremot helt ofjädrad när man går över direkt från Saaben. De första milen funderar jag på att skaffa njurbälte, varje gupp och ojämnhet i vägbanan transporteras upp till ryggslutet. Det är som om fyra järnspett pekar upp i hjulhusen.

När jag stannar konstaterar jag att det faktiskt finns skruvfjädrar bakom hjulen och fortsätter.

Det tar några mil att vänja sig men till slut känns Ford okej i alla fall, framför allt när vägarna i Ludvika-trakten kröker till så härligt som de gör. ST står för Super Touring och anspelar förstås på Ford Mondeos deltagande i BTCC. 

Så länge vägen är krokig är det väghållningen i Mondeo ST200 som gäller, men på raka partier hinner 9-3 Aero ifatt.

När det gäller kurvförmågan lämnar Saab faktiskt rätt mycket att önska. Däcken har inte samma fina markkontakt som i Mondeo, plötsligt och tämligen oprovocerat kan ett bakdäck tappa fäste så man tvingas korrigera med ratten.

Att framvagnen inte är något mästerverk har vi noterat lika många gånger som vi har kört bilen. Med 205 hk är drivaxelpåverkan närmast olidlig och överträffas bara av 9-3 Viggen. 

Gaspådrag på låg växel får obönhörligt framhjulen att spinna, det studsar och rasslar och känns minst sagt billigt.

Mondeo ST200 har antispinnsystem som är bra när man kör lugnt och kan överraskas av halka. Men vid avancerad körning och för raska starter måste man koppla bort systemet med ett knapptryck.

Saab har varken antispinn eller antisladd men behöver bådadera.

Fast när vägen är rak och fin är 9-3 Aero en av de bästa kamrater man kan ha. Då går den komfortabelt och motorn är underbar när turbon griper in i handlingen runt 3 000 r/min och slungar dig förbi köbilarna.

Det är inget fel på ST200-motorn heller. Läckert muller, hyfsad kraft. Från stillastående till 50 km/h får Saab stryk, men när farten ökar och Saabdäcken slutat spinna är det 9-3 som gäller. Under acceleration vid 160-170 km/h är det som ett möte när Saab fräser förbi Ford. 

Bilarna är fullmatade med godis från fabrik. Förutom de attribut vi redan nämnt finns bland annat luftkonditionering, elstyrda framstolar och fyra krockkuddar.

För en femdörrars 9-3 Aero vill Saab ha 254900 kronor och 5000 kronor mindre för tredörrarsbilen.

Ford Mondeo ST200 med fyrdörrars kaross kostar 239900 kronor. För samma pengar kan du få den med femdörrarskaross eller som kombi.

9-3 är en utmärkt långfärdsvagn, har trevlig förarmiljö och stort bagageutrymme. Finns med en mängd olika motoralternativ. Du kan till exempel köpa en 9-3 med samma motor som här fast utan Aerokit för 30 000 kr mindre. Eftersom knappt någon kommer att notera att du har en Aero så är väl det valet tämligen självklart?

ST200 går segrande ur den här kampen. Kanske framför allt för att Ford törs sticka ut hakan. Det är ju liksom ingen mening med att bygga en specialare om ingen lägger märke till den.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!