Provkörning av Saab 9-3 Turbo X

Provkörning av Saab 9-3 Turbo X

Efter att ha kört fyrhjulsdrivna Saab 9-3 på torra asfaltvägar tog vi chansen att testa XWD i form av Turbo X på en isbana utanför Kiruna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De som provade LSD på Woodstock-festivalen 1968 trodde under ruset att de kunde flyga. Det gick inte så bra.

40 år senare lanserar Saab ”eLSD” och jäklar – nu har man fått till det! Flyger gör jag i alla fall, ut ur hårnålskurvan och en bra bit ut på den snötäckta isen. Någonstans går ju gränsen även för en 9-3 Turbo X. 

 eLSD är namnet på den elektroniska differentialbroms som sitter på bakaxeln. Den är en extra tempohöjare. I kurvorna skickas mer kraft ut till ytterhjulen, som stöttar upp bilen. Det hjälper – nästan – alltid.

 Turbo X är den ena av två nya 

 9-3-modeller som har injicerats med fyrhjulsdrift. Den andra är 9-3 Aero XWD. Båda har V6-motor på 2,8 liter och 280 hästkrafter, och den senaste generationen av fyrhjulsdrift från Haldex. Samma Haldex-koppling sitter för övrigt i Volkswagen Tiguan och kommer också att driva Volvo XC60. 

 Fyrhjulsingreppet styrs elektroniskt. På gamla Haldex-system triggas fyrhjulsdriften när de drivande framhjulen spinner.

 Den nya tekniken har gett biltillverkarna möjlighet att skräddarsy fyrhjulsdriften så att den ger just de egenskaper man vill ha. 

 För Saab betyder det att 9-3 XWD har bra startegenskaper. Bilen har en hög ”förspänning” och drar på alla fyra hjulen redan i startögonblicket. Det minskar risken för hjulspinn och ger en hög vinterkompetens. 

 Elektroniken kan portionera upp till 100 procent av vridmomentet till bakaxeln. Hur kraften fördelas mellan fram- och bakhjul påverkar körupplevelsen markant. Saab har satsat på att ge sina fyrhjulsdrivna modeller en rejäl krydda bakhjulsdrift. Bilen tillåts sladda i kurvorna, och det ska mycket till innan antisladdsystemet griper in. Visst är det roligt, speciellt när man får ge järnet på en isbana. 

 Mest nöje ger Turbo X-modellen. Mot ett merpris på 45 000 kronor jämfört med Aero får man sänkt chassi, 18-tums fälgar och sportstolar. Motorn har samma toppeffekt, däremot är vridmomentbegränsningen borttagen på 1:an vilket ger snabbare acceleration. 

 eLSD är standard på Turbo X, tillval på 9-3 Aero. Priset är inte bestämt, vi gissar på 5 000–7 000 kronor. 

 Saab 9-3 XWD är riktigt rolig att köra, även på vinterväg. Men till vardags? Själv tycker jag säkerhetssystemens inaktivitet nästan går till överdrift. På en isig väg upp till fjällen, med barnen i baksätet, vill jag känna av antisladdsystemet tidigare och inte drifta med bakvagnsladd genom kurvorna. 

 Jag skulle dock tro att Saab programmerar om XWD-systemet för att det ska kännas mindre överstyrt när det kommer i basmodellerna i  9-3 serien och i kommande 9-4.

Saab 9-3 Turbo X

Pris

409 900, kombi 417 900 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl tvärmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 89,0/74,8 mm, 2 792 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 150–4 500 r/min.



Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell eller automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Kräningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/45 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 465, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 740, maxlast ca 460. Släpvikt 0 kg. Taklast 100. Tank 58 liter.



Fartresurser*

Toppfart 250 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,36, landsväg 0,81, blandad körning 1,06 l/mil. CO2 258 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr