Saab 9-3X 1,9 TTiD

Provkörning av Saab 9-3X 1,9 TTiD

Vill man ha sin terrängutstyrda Saab 9-3X med dieselmotor finns bara ett alternativ – starkaste TTiD-tvåstegsturbon med 180 hästkrafter. Tyvärr går oljebrännaralternativet inte att kombinera med XWD-fyrhjulsdriften från Haldex så här det klassisk framhjulsdrift som gäller.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag spanar i provbilens tillverkarpapper och ser att bilen är tillverkad hösten 2009 och det är inte utan att tankarna flyr till ”kan det här vara den sista Saaben”.

Men väl på vägen börjar Saab 9-3X TTiD övertyga på riktigt. Alla kvaliteter med vanliga Saab 9-3 SportCombi har förstärkts genom den mjukare fjädringen, den lite mer oömma stilen och den starka TTiD-motorn. Komforten bakom ratten är helt enkelt skön även om vi börjar känna igen 9-3 vid det här laget. Skogsmulle-fieringen är måttlig, några ditklistrade dekorpaneler i kolfiberimitation ska lura oss att tro att bilen kan ta oss till Samarkand. 

 Framhjulsdrivna 9-3X utan fyrhjulsdrift har 20 millimeter höjd markfrigång jämfört med 35 milli­meter hos XWD-modellerna. Ändå är den faktiska markfrigången faktiskt bättre hos den framhjulsdrivna tack vare att bakaxelklumpen hänger ner och tar plats på XWD. Så på skogs­vägen är skillnaden till dieselns fördel. 

 Sexväxlad Sentronic automatlåda höjer priset med 16 900 kronor och förbrukningen från 0,55 l/mil till 0,66 l/mil. Koldioxidutsläppen stiger från 144 till 173 g/km, väl saftigt men den starka TTiD-maskinen mår bra av automatlådan. 

 Fartmässigt finns inget att klaga på med 180 hk och 370 Nm men det verkar som om provexemplaret var övertrimmat ut från Trollhättan. Vid fyra tillfällen fick vi felmeddelandet ”Begränsad prestanda” i samband med gaspådrag. Efter omstart gick 9-3X TTiD som den skulle och Saab-teknikerna förkunnade senare våra misstankar om att motorstyrningen tillät mer laddtryck än föreskrivna 1,8 bar och än en gång gick tanken till västgötarna som sliter för sin överlevnad.

 Bara de inte tar i så att de spricker.

 här i efterhand känner vi till att detta inte blev sista Saaben då Spyker Cars äntligen fick köpa Saab från GM. Läs mer om det här. Artikeln skrevs således innan affären blev klar och strax efter att GM först nekade Spyker Cars till att köpa Saab i december.

Saab 9-3X 1,9 TTid

Pris

298 900 kronor.

Motor

Diesel, 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,4/82,0 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 1 850 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatisk låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.


Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 215/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 467, bredd 180, höjd 154, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt 1 690, maxlast 460. Släpvikt 1 600 kg. Taklast 100 kg. Tank 61 liter.

Fartresurser*

Toppfart 215 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,7 s.

Förbrukning/miljö*

Stad 0,90, landsväg 0,52, blandad körning 0,66 l/mil. CO2 173 g/km (automat).

Skatt

4 583 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!