Saab 9-5

Provkörning av Saab 9-5

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4 cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3:1, Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm3. Max effekt 250 hk/186 kW vid 5 500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 900 r/min + 20 Nm vid overboost under max 20 s.

(Tvärställd 6 cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar och

4 ventiler per cylinder. Kompression 18,5:1 Borrning/slag 87,5/82 mm, volym 2 958 cm3. Max effekt 176 hk vid 4 000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800 r/min)

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 5-växlad automat (ej 3,0 TiD). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre

triangellänkar. Bak längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning 

Kuggstång med servo, vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram och bak.

Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 7 tum,

däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 483, bredd 179, höjd 145, spårvidd fram och bak 152/152. Tjänstevikt 1 610 kg (1 670 kg).

Maxlast 450 kg. Släpvagnsvikt 1 800 kg.

Fartresurser

Toppfart 250 (220) km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 (8,2) sek. 

Bränsleförbrukning

Saab har ännu inga tillgängliga uppgifter.

Nygrillad

Saab 9-5 har förändrats på över 1 260 punkter. Goda nyheter är en sugande stark V6-diesel, fler hästkrafter i Aeromodellen, förbättrad säkerhet och vägkänsla. Projekt 602 är klart. Men så var det det här med utseendet...

För en kort stund får den kombinerade oljedepån och pizzerian i Stora Levene smaka den stora världen. På parkeringen trängs en osorterad klunga med nya Saab 9-5 samt en lika osorterad omgång journalister och fotografer som försöker lista ut vem som skall köra vad tillsammans med vem och vart. 

Det är exklusiv smygpremiär och vi borde vara omringade av nyfikna. Saab hade först för avsikt att inte släppa några bilar utanför fabriksområdet utan maskering förrän flera veckor senare, men ändrade sig i sista stund.

Nu surrar en traktor förbi lastad med hökuber. 

Några moppar kallnar i cykelstället.

Det är helt enkelt rätt stillsamt kring den fortfarande superhemliga "världsnyheten". Mitt i denna del av landet där var fjärde ny såld bil är en Saab blandar sig nya 9-5 fullständigt obemärkt i vardagen. Ändringarna är så små att det räckt att dela på en halv rulle eltejp för en komplett förklädnad. 

Inte desto mindre angeläget att beröra finlir i detaljer - och utseende! Saab 9-5 utmärkte sig när den kom 1997 med en självsäker, stadig men ändå sofistikerad form. Grundformen underströks av tydliga element som på Saabvis inte helt tilläts att smälta ihop med resten; bakljus, grill, dörrhandtag, stötfångare. Ingen annan gjorde så och det gav en robust karaktär av duglighet, ändå elegans. Kombimodellen som kom 1998 blev en succé, en i stilen högst egen uppenbarelse som kanske i första hand inte beskrivs som vacker.

Med en ny och två centimeter längre nos blir uttrycket genast mer urtvättat. Den kromade grillen med sin inarbetade Saabkaraktär är nu bara några "stansade" hål i nosen, helt integrerad med stötfångaren och färganpassad till karossen. Effekten blir olycklig - fejset rinner ner i stötfångaren på ett trött asiatiskt vis.

Bak är nyordningen mer lyckad, särskilt på kombin med sitt extra påbygge med breda svarta ränder i fönsterytorna. De nättare bakljusen hänger inte längre "utanpå" karossen och förbinds med en brygga. Ändå känns det som om en hel del välplacerad och bråkig karisma gått förlorad. Plötsligt ser Saab 9-5 ut "som alla andra" bakifrån. Detaljresonemang, visst, men så blir det lätt med bilmärken (läs Saab och Volvo) som verkligen berör. Bjud mig gärna mothugg.

Det mesta är detaljer i nya 9-5. Som Xenonstrålkastare. De finns nu mot ett pristillägg på 7 000 kronor. Därmed försvinner en gammal käpphäst, strålkastartorkarna. Xenonteknik kräver plastlinser, vilka skulle bli repiga med torkare. Enligt Saab har systemet med mekaniska torkare varit svårbegripligt för många marknader. Det är sällan brutalvinter i Centraleuropa. Med extra kraftiga doningar och smart sprutfunktion (två duschar efter varandra i en och samma tryckning) menar man att svenskt extremväder inte ska vara något problem. Xenonteknikens inbyggda egenhet, att ge allt för skarpa kontraster mellan mörkt och ljust i ljusbildens ytterkanter, har arbetats bort med hjälp av en extra halogenlampa som aktiveras vid helljus. Naturligtvis handlar det ändå mycket om utseende - och visst är strålkastarna snygga.

En finslipning av chassit har gett stötigare/sportigare egenskaper. Man har flyttat upplevelsen ett snäpp närmare gamla Aero, vilken ansetts förmedla den starkaste känslan av "Saabighet". 

Följande mening blir lång, men håll ut: Med en ändrad styrkänsla (längre styrarmar, lägre utväxling, styrväxel i aluminium, fastare torsionsstag och ändrad servoventil) tillsammans med en rad förstärkningar och justeringar i hjulupphängningar (en millimeter grövre krängninghämmare, lättad och uppstyvad bärram fram, förstärkta fästen för McPhersonbenen, tio procent styvare fjädring, nya stötdämpare, hårde bussningar i bakvagnen och nya Michelindäck) känns nya Saab 9-5 betydligt mer aktiv, vaken. Grundkomforten är bevarad, bara på riktiga hackvägar märks en hårdhet som kanske inte uppskattas av alla. 

Turen runt Västergötlands konstigaste ortsnamn är begränsad, men den nya spänsten är tydlig, speciellt i kombination med motornyheterna.

V6-dieseln, som tagits fram tillsammans med Isuzu och som snart sitter i Renault Vel Satis , låter skönt för att vara en diesel. Den drar imponerande, bara ett kortvarigt slack före 1 200 r/min, sedan är flåset på topp hela tiden.

Motorn är på tre liter, byggd helt i aluminium. Med commonrail-teknik och ett turboaggregat med variabla fläktvingar hamnar vridmomentet på 350 Nm så lågt som 1 800 r/min. Toppeffekten 176 hk utvecklas vid 4 400 r/min och känslan i dieselmotorn skiljer sig inte anmärkningsvärt från bensinmotorerna som av tradition gjorts vridmomentstarka hos Saab. Motorn går tyst och avslöjar sig inte med några osnygga vibrationer in i kupén.

Dieseln finns bara med manuell låda och Saab framhåller argument som sportighet. Sanningen är att teknikerna inte lyckades få plats med en automat. Det torde tyvärr vara en black om foten när 9-5 ska marknadsföras ute i Europa.

Aeromodellen har vässats ytterligare, till hela 250 hk. Vridmomentet är identiskt med V6-dieseln, 350 Nm, vilket kört genom den nya femstegade automatlådan ger ett imponerande sug, inte minst vid omkörningar. Automaten saknar den overboostfunktion, härligt ord, som finns i den manuella versionen, alltså det läge under acceleration då styrsystemet ger order om ytterligare 20 Nm, maximalt under 20 sekunder.

Automatlådan (som ska servas först vid 16 000 mil) växlar mjukt och lider aldrig av beslutsångest. Den anpassar sig om man drar släp eller kör på hög höjd och ett sportigare uppträdande erhålls med en knapptryckning. Då ändras inte växlingspunkterna som brukligt är, utan reaktionen i gaspedalen. Det lirar bättre med motorns starka mellanregister.

Nu kan Saab också erbjuda antisladdsystem, ESP (+4 000 kr) i kombination med det hittillsvarande antispinnsystemet, TCS. Vi ber att få återkomma med ett riktigt test - vinteregenskaperna är av högsta vikt för Saab. 

Säkerheten har förbättrats med ny högteknologisk stoppning i innertak och vindrutestolpar. Krockkuddarna har också gjorts smartare. I en krock känner sensorer i de främre stötfångarfästena av krockvåldet och skickar, enkelt uttryckt, en order om med vilken styrka krockkuddarna ska utlösas. Systemet tar hänsyn till hur de åkande sitter, nära ratten eller rent av utan bälte.

I brist på en helt ny bil har marknadsstrategerna satts i arbete. De tidigare S- och SE-beteckningarna har ersatts av interiörprogrammet "Saab Forms" i tre nivåer; Linear, Arc och Vector - en uppdelning i olika inredningsmaterial där begreppen hämtats från arkitekturvärlden, minsann. Varför inte gå vägen fullt ut med swedish exotica à la Ikeas svenska namnstrategi världen över. Utrustningnivån Norrsken eller varför inte Fjällbjörk?

Den Saab 9-5 Aero "Vector" (misslyckad supersportbil, minns någon?) jag sitter i är i alla fall sällsynt snyggt ihopkommen med en kombination av robusta mörka enfärgade textilier och en ganska rå skinnklädsel på stolskanterna. Saab är utan tvekan i främsta ledet när det gäller inredningsdesign.

Något inbyggt navigationssystem lär vi dock aldrig få se i den här generationen 9-5, knappast heller krockgardiner som konkurrenterna har. Det förstnämnda är en alltför tekniskt genomgripande operation som är svår att motivera nu när modellen sannolikt bara har tre år kvar att leva. Krockgardiner behövs inte enligt Saab och hänvisar till ett långt utvecklat sidokollisionsskydd där framför allt dörrposten fångar upp krockkraften. 

På det hela taget är Saab 9-5 fortfarande en av marknadens mer smakliga bilar. Till många fina egenskaper som fartresurser, säkerhet och komfort, har nu

lagts en större dos stimulans för föraren. Saab 9-5 förtjänade helt klart bättre än att så här i halvlek tappa ansiktet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!