Saab 9-5 Aero

Provkörning av Saab 9-5 Aero

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,3. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 900-4 000 r/min, med manuell växellåda momentant 370 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda eller 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak individuell upphängning med tre länkarmar per hjul.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak.

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/45 R17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 481, bredd 179, höjd 144, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt cirka 1 600, maxlast 445, släpvagnsvikt 1 800. 

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100km/h 6,9 s, toppfart 240 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,95 liter/mil.

 

Aero med mycket dynamik

"9-5 Aero är den bästa bil som byggts i Trollhättan."

Nittionhundraåttiofyra var året då Saab 900 fick mer tryck i turbon, hårdare fjädring och aerodynamiska plastbitar på karossen. Och inte minst; ett litet emblem där det stod - Aero. Saabs prestandabil var född.

Receptet blev snabbt populärt och tillämpades även på 9000-serien.

Nu är det dags för 9-5. Effekten i 2,3-litersmotorn har höjts från standardmodellens 170 till 230 hästkrafter. Det är Saabs starkaste maskin hittills och den har ett vridmoment på 350 Newtonmeter. 

Jämfört med den vanliga 2,3-litersmotorn har Aero bland annat kraftigare vevstakar, förstärkta kolvar och insprutningsventiler samt ett större turboaggregat. Det är således inte bara motorstyrboxen som är trimmad.

En så kallad "overboost"-funktion ökar turbons laddtryck och höjer vridmomentet till 370 Nm under fullgasacceleration, men bara under en begränsad tid av 20 sekunder. Funktionen finns bara i den manuellt växlade versionen.

I ett flertal manuellt växlade turbo-Saab, både 9-3 och 9-5, har vi råkat ut för "svimmningsanfall". Vid fullgasaccelerationer tycks motorn tappa andan för bråkdelar av en sekund just i växlingsögonblicket. Aero är tyvärr inget undantag. Det rycker till i bilen. Irriterande. Dessutom är växellådan långsam och gillar inte riktigt snabba växlingar. I normal körning finns inga invändningar.

En desto mer positiv bekantskap är automatlådan. Den växlar mjukt men oerhört fort. Med knappen för sportläge intryckt växlar den ned bara man andas på gaspedalen. Jag har skrivit det förr: Saabs japanska automatlåda är som klippt och skuren ihop med de vridmomentstarka turbomotorerna.

Andra osynliga förändringar är styvare chassi. Fjädrar, dämpare och krängningshämmare är alla av grövre kaliber. Chassit är sänkt 10 millimeter.

För de visuella effekterna står 17-tumsfälgar med breda, låga 225/45-däck, större bromsskivor fram, frontspoiler, bakre stötfångare, sidokjolar, kromad avgaspipa samt turbotryckmätare i instrumentpanelen. Och naturligtvis Aero-emblemet på framskärmarna.

9-5 Aero ser maffig ut där den står. Men är den lika fin att köra?

Stöddiga lillebror 9-3 Viggen ser bättre ut än vad den egentligen är med vekt chassi och hysteriska snedsprång vid acceleration. Som en pillerknaprande kroppsbyggare: jättemuskler men ingen kontroll över dem. 

Det skulle vara förödande om 9-5 Aero visade sig lika ociviliserad.

Jag vrider om startnyckelbananen mellan stolarna, lyssnar till ett dovt gurglande på tomgång som jag genast tycker om. Blickar ut över cockpit. Typiska Saab och förbenat snyggt.

Funderar ett tag över vad 9-5 Aero måste tampas mot. Knappast guldklimpar som BMW M5 eller Mercedes E55. Naturligare och mer priskrigande motståndare är bilar som Ford Mondeo ST 200 och Honda Accord Type-R. 

Men det riktiga motståndet heter Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E och Volvo S80. Aero är i jämförelse mycket konkurrenskraftig både i pris och prestanda. 289 900 kronor är inte dyrt för en högprestandabil. Aero kombi går på ytterligare 10 000 kronor.

Lägger i ettan och glider ut från Saab-museet i Trollhättan, eller Saab City. Får man inte bo här om man inte kör Saab?

Tråcklar mig ut från stan, ut på fria vidder och låter bilen skena.

Draget från 2 000 r/min är påtagligt och håller i sig upp till 4 500.

Slingan jag kör innehåller blandade vägar. Allt från lappade, gropiga och kurviga till släta, snabba och låååånga rakor.

Fjädringen är bestämd men inte störande hård, rent av bekväm. Aero går snällt och stabilt med lätt understyrning genom böjarna. Lättkörd och förlåtande.

Styrningen är oförändrad, men med den här chassisättningen skulle jag önska en lite snabbare utväxling för att höja körglädjen ytterligare. 

Nya bussningar i fram- och bakvagn gör att bilen känns lite mer precis och sorterar bort vägljud bättre. Dessa bussningar finns från och med nu på alla 9-5. 

De later som Viggen lider av finns inte i 9-5 Aero. Inga ryck i ratten vid acceleration, inga snedsprång. 9-5-chassit är så mycket bättre. Dessutom finns antispinnsystem som hindrar hjulspinn vid start.

Aero är livsfarlig - för körkortet. Den går tyst och odramatiskt - man kör lätt alldeles för fort. Tack för farthållaren!

Enligt Saab gör bilen 240 km/h. Det gör den också och i den farten brusar det en del från dörrkarmarna.

Acceleration 0-100 km/h ska klaras på 6,9 sekunder med manuell låda. Jag har inte tagit tid men tvivlar lite på siffran då bilen "nyser" vid växling.

Slutsatsen är ändå att 9-5 Aero är den bästa bil som byggts i Trollhättan och att den håller långt i konkurrensen. Inte bara för det låga priset utan för att den är en sjusärdeles bil.

Men ingen rast, ingen ro. Saab är verkligen på gång och det kommer mera. 9-3 Aero är redan klar, mer om den i ett annat nummer.

Nyligen inledde Saab ett samarbete med österrikiska Steyr. Med tanke på vad Steyr tillverkar och har tillverkat är det självklart att en fyrhjulsdriven Saab inte är långt borta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!