Grön Saab

Provkörning av Saab 9-5 Biopower

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Saab 9-5 Biopower är svår att värja sig emot. Erbjuder mer kraft, renare samvete och mindre klimateffekt. Givet val om man bor i en stad som har p-förmåner för miljöbilar och en etanolpump i närheten.

Basfakta

Motor

4-cyl. rak med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 90/78 mm, volym 1985 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt 

5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Fram och bak krängningshämmare och skruvfjädrar. Fram triangellänkar och fjäderben, bak längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,3 meter. 2,9 rattvarv.

Bromsar

Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd fram 6 tum, däck 205/65 VR15..

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 483, bredd 179, höjd 145. Spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt ca 1650 kg, maxlast ca 450 kg. Släpvikt 1800 kg. Bränsletank 75 liter.

Fartresurser*

Toppfart ca 230 km/h. Acceleration 0-100km/h ca 8,5 s.

Förbrukning*

Uppgift saknas.

*Enligt tillverkaren

 

En perfekt tjänstebil

Saab 9-5 får etanoldrift nästa år. 180 hästkrafter, rabatt på förmånsvärdet och billig parkering i många städer gör etanolsaaben attraktiv.

Ford har gjort succé med etanoldrivna Focus Flexifuel och sålt 12 000 bilar på tre år. Nu vill Saab göra en repris och lanserar nästa år 9-5 Biopower som går lika bra på bensin som på etanol.

Man har utgått från den vanliga 150 hästkrafter starka tvålitersmodellen. Bränslesystemet är modifierat för att tåla det aggressiva etanolbränslet. I övrigt är det samma bil - nästan.

Saabs turbomotor ställer nämligen om sig för att passa etanolbränslets 104 oktan och ger 180 hästkrafter, 30 hästkrafter extra, med etanol i tanken. När man kör på bensin är det 150 hästkrafter som gäller. 

Bakom ratten märks ingen skillnad, förutom att 180 hästkrafter gör bilen piggare. Det är samma motorljud, samma motorgång. Det luktar inte ens sprit ur avgasröret.

Det enda negativa är att etanolbilar har högre bränsleförbrukningen än motsvarande bensinmodell. Saab har inga officiella siffror på bilar som körts i EUs körcykel, men den lär dra omkring 30 procent mer. Vi noterade drygt 1,2 l/mil i motorvägsfart. Men eftersom etanolbränslet E85 är billigare än bensin har 9-5 Biopower lika eller lägre bränslekostnad på E85 än på bensin. Priset är lågt eftersom staten har skattebefriat etanolbränslet.

E85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. När det är kallare än minus 15 grader är bilen svårstartad på E85. En blandning med 30 procent bensin gör det möjligt att kallstarta ner till minus 30 grader. Men de flesta flexifuel-förare i norr kör vintertid enbart på bensin. 

När 9-5 Biopower börjar levereras i juni 2005 kommer merpriset att vara 8000 kronor. Men om du beställer en bil innan juni säljs den till samma pris som vanliga 9-5.

Mycket pekar på att Saab 9-5 blir en större succé än den Ford blev. Av två skäl:

För det första: Saabs extra effekt som Ford saknade. 30 extra etanolhästkrafter är kanske inget miljövännerna frågar efter, men effektbonusen kommer att locka nya kunder. Varför betala 15000 kronor extra för 9-5 2,3t med 185 hästkrafter när man får 180 hästkrafter för 8000 extra? 

För det andra: Etanoldrivna tjänstebilar gynnas skattemässigt. Förmånsskatten som föraren betalar rabatteras 20 procent. Det har en mindre betydelse för Ford Focus-kunder. Men för Saab 9-5, där företagsförsäljningen utgör 70-80 procent, är förmånsrabatten ett tungt argument.

På sikt finns det dock ett orosmoln. Hur länge varar alla morötter? Kommer Göran Persson att acceptera att skatteintäkterna från förmånsbilarna minskar? (Dagens skatterabatt gäller till och med 2008.) Och tycker kommunen att gratis parkering är en bra idé den dagen staden fylls av gratisparkerande miljöbilar? 

Förmodligen har dagens lockbeten en begränsad varaktighet. Men om du tillhör dem som kommer i åtnjutande av fördelarna, varför inte njuta så länge det varar? Framför allt: Kör du på bioetanol istället för bensin bidrar du inte till växthuseffekten. Och det är det viktigaste skälet till att vi bör titta en gång extra på etanolbilar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!